crf450 som brukshoj??

kNaS ducce

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
yamaha R1 -02
Kör gsxr1000, e trött på att de ska gå så jävla fort..
Är sjukt sugen på en 450 crf, inte för att tävla med utan för att använda som bruks/lekhoj.

Går det?

Eller kommer den klappa ihop för att jag inte servat den varannan timme?

Nån som vet serviceintervallerna på 450:n?
Och i sånnafall, vad är det som skall göras på servicen? Snackar vi om kolvbyten eller oljebyte?

Tack för alla svar... fattar ingenting gällande motard. :confused:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
kNaS ducce skrev:
Kör gsxr1000, e trött på att de ska gå så jävla fort..
Är sjukt sugen på en 450 crf, inte för att tävla med utan för att använda som bruks/lekhoj.

Det finns hur mycket som helst om service på CRF, Husa KTM 525 osv om du söker lite grann, men vi kan väl ta det igen...

För det första. CRF (m. fl.) är en tävlingshoj avsedd för motocross, den skiljer sej i standardform inte speciellt mycket mot en VM-cykel. Det innebär att man måste ta hand om den, den har ingen garanti och den kan närsomhelst skära ihop utan någon egentlig anledning. Om man har det som utgångspunkt så är den underbart rolig att busa med. Det är fullständigt omöjligt att hålla ner framhjulet när man drar från rödljusen och det är lika omöjligt att hålla ner bakhjulet när man skall stanna vid nästa rödljus...dessutom så kan vem som helst, hur talanglös man än är, köra på bakhjulet med den eftersom den har ett fantastiskt gassvar och är väldigt lätt.

Service då? Oljebyte gör jag var tredje till femte timme, går snabbt och är ganska billigt eftersom det går så lite olja, sen gör jag...inte mycket faktiskt, tvättar, putsar och kör, jag bytte precis den berömda kolven (efter ca 45h) och den var inte alls sliten så den hade säkert gått bra många timmar mer, jag schimsade även ventilerna för första gången nu när jag ändå hade isär den (jag har naturligtvis kollat spelet flera gånger förut). Mekandet på en CRF är väldigt enkelt, den är byggd för att kunna skruvas i under tävlingsförhållanden så allt sitter där det ska.

En tävlingsmotor av typen högtrimmad motocrosstånka är byggd för att köras med mycket gas och mycket varv, den höga trimmningsgraden innebär att flampunkten i förbränningsrummet är väldigt hög och därför är den konstruerad för att använda bensin för att kylas med. Det i sin tur innebär att den mår mycket dåligt vid "slökörning" exempelvis långa transporter på landsväg. När man ligger och tuffar på jämn gas så håller men trotteln på en jämn, låg nivå, låg fart på luft/soppa blandningen alltså, det innebär att kolven blir överhettad och kan smälta i toppen, alternativt att lilländen på staken överhettas och skär och då kommer resten av staken ut genom blocket för att kolla vad det är för pucko som kör.

Smörjsystem är också konstruerat för att gå på höga varv, då blir det bra fart på oljan och den kyler också motorn. Vissa modeller av 4-takts stånkor mår också väldigt dåligt av att köras på bakhjulet under längre tid eftersom oljepickupen sitter lång fram i tråget och börjar suga luft vid långvarigt slangande, CRF:en har separat motorolja och växellådsolja så där ligger pickupen i olja hela tiden...om man inte kör "12-o clocks" hela tiden förstås :tummenupp

Summa summarum; Om du har förutsättningarna klara för dej så kommer du att få ett väldigt roligt utbyte av en CRF, om du inte har det så bör du välja något mindre rejsigt, glöm inte att det är en tävlingshoj.

Om du är intresserad av att byta Gixxern mot min CRF så kan du ju PM:a mej, min CRF finns på blocket :)

http://www2.blocket.se/view/2823994.htm?l=0&c=1&city=9

kNaS ducce

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
yamaha R1 -02
Tror du fick med allt där va..

Är forfarande sjukt sugen på crf:n trots oljebytena etc..
Hör av mig om jag bestämmer mig för att ge upp gixxern..

Tack för en grymmmmm genomgång! :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
kNaS ducce skrev:
Tror du fick med allt där va..

Är forfarande sjukt sugen på crf:n trots oljebytena etc..
Hör av mig om jag bestämmer mig för att ge upp gixxern..

Tack för en grymmmmm genomgång! :tummenupp

står ju att du har en r1a?

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Niklasinorr skrev:
Det innebär att man måste ta hand om den, den har ingen garanti och den kan närsomhelst skära ihop utan någon egentlig anledning.

Neee Niklas... En motor kan inte skära utan anledning! :fakta
:D

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kostet78 skrev:
Neee Niklas... En motor kan inte skära utan anledning! :fakta
:D

Jodå, det kan den, jag vet... :3freak

Jag tycker personligen inte att en vevstake som går av och kommer ut genom blocket (på en CBR) är någon giltig anledning för den att skära, så det så...det är ju för f-n en Honda, Freddan, du vet väl hur det är med Hondor :tummenupp

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Niklasinorr skrev:
jag bytte precis den berömda kolven (efter ca 45h) och den var inte alls sliten så den hade säkert gått bra många timmar mer,

Men det är inte nötningen som dimensionerar kolven utan utmattningen.
Så det beror på hur mycket man vill chansa.
Jag har iof aldrig hört talas om en kolv som spruckit.
Bara att dom börjar dricka mer olja. Men det beror ju på kolvringen.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
SlirDavid skrev:
Men det är inte nötningen som dimensionerar kolven utan utmattningen.
Så det beror på hur mycket man vill chansa.
Jag har iof aldrig hört talas om en kolv som spruckit.
Bara att dom börjar dricka mer olja. Men det beror ju på kolvringen.

Jepp, helt riktigt, men CRF kolvarna spricker väldigt sällan, dom är ganska stabila i sej. Jag snackade med en hondamek för ett tag sedan och han sa att det som händer på CRF:en är att kolven blir så "smal" till slut att den "kantrar" i loppet. Inte så att den kantrar och ställer sej på tvären utan mer att den börjar wobbla i loppet och sliter snabbt ut cylindern...och det är betydligt billigare att byta kolv än cylinder :)
Det är därför det är så viktigt att mäta kolven (på flera ställen inte bara kronan) och kolla så att den inte hamnar under limit.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Niklasinorr skrev:
Jodå, det kan den, jag vet... :3freak

Jag tycker personligen inte att en vevstake som går av och kommer ut genom blocket (på en CBR) är någon giltig anledning för den att skära, så det så...det är ju för f-n en Honda, Freddan, du vet väl hur det är med Hondor :tummenupp

Shyyy... anledningen var ju en utmattad vevstake!!

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
->KnAs ducce:

Hur gick det för dig, blev det en Honda tillslut?!

Lite nyfiken, jag har varit inne på samma spår som dig (fast jag måste sälja min BMW istället)
Så man tackar alla för att ni beskriver för/nack delar så utförligt.

.....säger bara det.....fy fan vilket bra forum detta är. :yoparty

/
Tack

Kidden

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Vad får man ge på ett ungefär för en -03:a och vad kostar den att försäkra (bor i stockholm)? Är lite småless på att betala dyra försäkringspengar för min hoj, med tanke på hur lite den används. Nån som vet?

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Eftersom jag själv ägt en Husaberg motard har jag mer än en gång fått höra vilket skit Husaberg är och hur bra Hondorna är. Så här med facit i hand har det varit bra mycket mera problem med Hondorna här i stan i alla fall.

Dom verkar ha ett överkänsligt elsystem som pajar för minsta lilla. Andra fel har varit rasade växellådor och block som spruckit så motorn pissat olja samt trasiga tändsystem på löpande band. Bromsbeläggen slits ut på nolltid vid gatkörning mm mm.

Dom kräver dessutom ett öppnare avgassystem för att inte gå som ett lass skit.

Att dom sedan är underbara att köra är en annan sak... :)

Jag har alltid älskat Honda men skulle jag välja mellan en Husa och Hondan blev det faktiskt Husan. I och för sig hade jag den enda bekymmersfria årsmodellen -03...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kidden skrev:
Vad får man ge på ett ungefär för en -03:a och vad kostar den att försäkra (bor i stockholm)? Är lite småless på att betala dyra försäkringspengar för min hoj, med tanke på hur lite den används. Nån som vet?

Kolla på Blocket. Försäkringen ligger kring 3000 spänn per år...

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Eftersom jag också ägt en Husa (med medföljande problem, dock inga allvarliga) så måste jag tillstå att CRF:en varit helt problemfri, bara tanka, köra och byta olja då och då:) Dom CRF som jag känner till, tre i Luleå och tre i Skellefteå (alla är-03) har inte haft några av dom problem som du nämner, däremot så har två av hojarna i Skellefteå drabbats av att ekrarna går av i bakhjulet, själva nippeln längst in mot navet går av så det är svårt att se det, gör en extra koll av det ni som har CRF.
Dom problem du nämner är vad jag vet bara relaterade till -02 modellen med reservation för elsystemet som jag har hört har pajat på någon -03, det som pajar är dock den tändplatta som HM har stoppat dit, inte Hondas egen.

Husan har ju blivit riktigt bra med åren men -01 och i viss mån -02 kan man ju undvika...;-)

hp skrev:
Eftersom jag själv ägt en Husaberg motard har jag mer än en gång fått höra vilket skit Husaberg är och hur bra Hondorna är. Så här med facit i hand har det varit bra mycket mera problem med Hondorna här i stan i alla fall.

Dom verkar ha ett överkänsligt elsystem som pajar för minsta lilla. Andra fel har varit rasade växellådor och block som spruckit så motorn pissat olja samt trasiga tändsystem på löpande band. Bromsbeläggen slits ut på nolltid vid gatkörning mm mm.

Dom kräver dessutom ett öppnare avgassystem för att inte gå som ett lass skit.

Att dom sedan är underbara att köra är en annan sak... :)

Jag har alltid älskat Honda men skulle jag välja mellan en Husa och Hondan blev det faktiskt Husan. I och för sig hade jag den enda bekymmersfria årsmodellen -03...
:)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...