CRM 125 spännande slangar till förgasaren?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
CRM 125 spännande slangar till förgasaren? ( bilder )

Tja!

Blev nyligen ägare till en honda crm 125 -91, lite smått ombyggd...

Började pula häromdan med hojen för att få lite styrsel på saker och ting och började då fundera över slangarna som går till förgasaren.

-Det finns två nipplar på förgasaren, en på var sida som ser likadana ut, och de antar jag är förvärmningen. De är bortkopplade då det inte finns några uttag på cylinder eller dylikt. Så långt allt väl, men:

-Sedan finns det en tredje nippel ( förutom soppan ) och den är kopplad med en liten slang ner till motorns vänstra halva, på en liten nippel. Alltså ovanför tändplattan i princip. Vad gör den egentligen?

Den nippeln på förgasaren ska väl egentligen vara till för oljeinsprutet? Oljepumpen är bortkopplad, blandar i tanken, men om nippeln är till för de, vad ska man då med den på motorn?

-Sedan finns det en till nippel inte så långt ifrån den ovanför tändplattan, den är lite grövre, och den antar jag är "vevhusventilation" eller växellådsventilation som det lär bli på en tvåfjuttare, ?

Tackar på förhand ;)
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Här kommer bilderna:

IMG_0478.jpg


Ni ser den slangen i mitten. Den nippeln på förgasaren är väl egentligen till för oljan, så vad gör den nippeln på motorn egentligen? Vill liksom veta så de inte blir något knas...

IMG_0479.jpg


Där ser ni en liten slang som jag dragit från ena sidan till den andra på de två nipplarna som är likadana, (förvärmen?)

IMG_0480.jpg


Och här är den grova nippeln längre ner, dragit på en slang på den och ner under motorn, eller är det något annat än ventilation?


Sen har jag ett annat litet dilemma. Har mekat el hela natten för att få lite styrsel på sakerna och nu funkar allting perfekt utom en grej: När jag slår på blinkersen flimrar positionsljuset fram/ bak och det rycker i servon till avgasporten. Drog en separat jordkabel till hel/halvljuset fram och det flimrar inte! De flimrar även när jag har lite strömhjälp från batteriladdare fast en aning mindre...

Så frågan är vad jag ska göra åt detta? Det är rättkopplat överallt i alla fall. Funderar på att knipsa återledningen från blinkersen bak och fram och dra en separat även till dem för det verkar ju vara ett litet jordfel? Blinkersena är ju inte original, och de lyser ganska starkt, så det kanske ska dit en liten resistor för att de suger för mycket ström?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
På bild 1 förstår jag inte riktigt vad du menar. Den grova slangen är väl den som kommer från oljepumpen? Den borde ju isf sitta på nippeln som man ser på bild 2 som är närmast insugsgummit. Kanske finns 2 nipplar där man kan koppla oljan.

Slangarna som du har kopplat ihop är som du säger till förvärmaren. Hade det på moppen och då var de kopplade till toppen. Mina såna slangar bara hänger rakt ner, men det kanske är idé att koppla ihop dem så att man slipper oxidering i förgasarhuset.

Slangen på tredje bilden är väl någon sorts växellådsventilation. Har en sån på min hoj med.

Har inte sysslat så mycket med elsystem. Är det inte så att det kommer att blinka med lägre frekvens om du sätter ett motstånd?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
På bild 1 förstår jag inte riktigt vad du menar. Den grova slangen är väl den som kommer från oljepumpen? Den borde ju isf sitta på nippeln som man ser på bild 2 som är närmast insugsgummit. Kanske finns 2 nipplar där man kan koppla oljan.

Slangarna som du har kopplat ihop är som du säger till förvärmaren. Hade det på moppen och då var de kopplade till toppen. Mina såna slangar bara hänger rakt ner, men det kanske är idé att koppla ihop dem så att man slipper oxidering i förgasarhuset.

Slangen på tredje bilden är väl någon sorts växellådsventilation. Har en sån på min hoj med.

Har inte sysslat så mycket med elsystem. Är det inte så att det kommer att blinka med lägre frekvens om du sätter ett motstånd?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Jo de blinkar säkert saktare om man ökar resistansen, men kan inte komma på så mycket annat att göra. Men får gå på att testa separat jord, eftersom halv/helljuset fungerar prima med sin separata.

På bild ett menar jag den "grova" slangen mitt i bilden, mellan motor och förgasare. De du säger är nippeln närmast insuget är nog blandskruven som ser lite konstig ut bara ;)

Men frågan är ju fortfarande vad det är för nåån jefla nippel på motorn... Nånting ska väl sitta där när oljeslangen är monterad mellan pumpen och nippeln...
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Oj vad man börjar bli gammal. kommer fan inte ihåg hur det såg ut trots att det inte var så jävla många år sen jag plockade isär och satte ihop min oftare än småbrudarna byter kläder på sina dockor.

MEN. den nippeln du pratar om till oljan. Det är den nippeln. Men visst fan sitter oljepumpen på andra sidan? :va Jag har för mig att den slangen som kommer upp från generatorn bara är någon ventilation men är låååångt ifrån säker.

Ang dom två på sidorna du pratar om så vart första tanken att det givetvis var dräneringskanalerna som skall ha varsin slang ner under motorn men jag blir jävligt osäker. har inget bra svar till dig där heller tyvärr. kollade lite bilder och såg att jag inte hade någonting på dom nipplarna på min. bra eller dåligt? det får någon annan svara på.

Växellådsventilationen har du helt rätt om.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
På bild ett menar jag den "grova" slangen mitt i bilden, mellan motor och förgasare. De du säger är nippeln närmast insuget är nog blandskruven som ser lite konstig ut bara ;)

Så är det nog :p

Kan du inte plocka av generatorkåpan och se var slangen leder?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Oj vad man börjar bli gammal. kommer fan inte ihåg hur det såg ut trots att det inte var så jävla många år sen jag plockade isär och satte ihop min oftare än småbrudarna byter kläder på sina dockor.

MEN. den nippeln du pratar om till oljan. Det är den nippeln. Men visst fan sitter oljepumpen på andra sidan? :va Jag har för mig att den slangen som kommer upp från generatorn bara är någon ventilation men är låååångt ifrån säker.

Ang dom två på sidorna du pratar om så vart första tanken att det givetvis var dräneringskanalerna som skall ha varsin slang ner under motorn men jag blir jävligt osäker. har inget bra svar till dig där heller tyvärr. kollade lite bilder och såg att jag inte hade någonting på dom nipplarna på min. bra eller dåligt? det får någon annan svara på.

Växellådsventilationen har du helt rätt om.

Jo de är ju så, oljepumpen sitter ju på andra sidan bakom en liten plastkåpa ;) Men att nippeln skulle vara ventilation är ju inte helt omöjligt...

De två andra nipplarna: Har inte tänkt en tanke på att det skulle kunna vara dräneringskanaler... Grejen är den att jag startade hojen igår och körde lite men han drällde soppa från flottörskålen trots att skålen verkade sitta riktigt, så jag kanske ska plocka bort slangen och se om det blir någon skillnad, om trycket släpps ut så att säga ;) Vill även minnas att det luktade lite bensin från åtminstone ena slangen när jag tog bort de slangar som satt där innan

Så är det nog :p

Kan du inte plocka av generatorkåpan och se var slangen leder?

Jo de skulle jag ju kunna, men är det inte olja där bakom? Verkar vara en förseglad kåpa med packning som jag inte har tillgång till :tummenupp Men jag tror jag nöjer mig med att det är ventilation, skulle det ha varit något viktigt skulle väl någon ha kommit på det nu ;)

En sista fråga bara: Tar oljepumpen skada av att gå utan olja eller är det lugnt att låta den sitta kvar på motorn? Är det centrifugalpump eller "drevpump" ?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jo de skulle jag ju kunna, men är det inte olja där bakom? Verkar vara en förseglad kåpa med packning som jag inte har tillgång till :tummenupp Men jag tror jag nöjer mig med att det är ventilation, skulle det ha varit något viktigt skulle väl någon ha kommit på det nu ;)

Har svårt att tro att där är olja vid svänghjulet :näsblod Se till att du är på svänghjulssidan och inte på kopplingssidan bara (vet inte hur det är på CRM). Packningen håller ute fukt från tändplattan har jag för mig. Bara att kleta på packningsklet sen.

Mycket möjligt att slangarna är dräneringskanaler.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Har svårt att tro att där är olja vid svänghjulet :näsblod Se till att du är på svänghjulssidan och inte på kopplingssidan bara (vet inte hur det är på CRM). Packningen håller ute fukt från tändplattan har jag för mig. Bara att kleta på packningsklet sen.

Mycket möjligt att slangarna är dräneringskanaler.

Ah jo du har nog rätt, men man vet aldrig, finns ju många olika varianter ^^

Ska som sagt testa att plocka av slangen igen, för när jag skulle testköra så drällde han ju från flottören, vilket jag inte noterat tidigare... Slangarna satt inte på nipplarna från början... Slutar det drälla är svaret framme ;)

Bara det där med pumpen kvar då, någon som vet ;) ?

btw Tack för all hjälp hittills!
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Ah jo du har nog rätt, men man vet aldrig, finns ju många olika varianter ^^

Ska som sagt testa att plocka av slangen igen, för när jag skulle testköra så drällde han ju från flottören, vilket jag inte noterat tidigare... Slangarna satt inte på nipplarna från början... Slutar det drälla är svaret framme ;)

Bara det där med pumpen kvar då, någon som vet ;) ?

btw Tack för all hjälp hittills!


det är ingen olja på svänghjulssidan. jag täntke tvärthom. på husaberg är det inte olja där bakom och jag brukade kolla svänghjulet för att hitta tdc när jag justerade ventiler. jag höll på att skita ner mig när jag skulle göra likadant på ktmen och det började pissa olja när jag släppt på två skruvar. :D

vad är det som inte är utrett med pumpen? klipp av en kort slangbit och plugga med en skruv eller liknande och sätt på förgasaren så du inte får in dynga där i. den slangen som sitter där nu skall som sagt inte sitta nånstans utan skall hänga löst.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
det är ingen olja på svänghjulssidan. jag täntke tvärthom. på husaberg är det inte olja där bakom och jag brukade kolla svänghjulet för att hitta tdc när jag justerade ventiler. jag höll på att skita ner mig när jag skulle göra likadant på ktmen och det började pissa olja när jag släppt på två skruvar. :D

vad är det som inte är utrett med pumpen? klipp av en kort slangbit och plugga med en skruv eller liknande och sätt på förgasaren så du inte får in dynga där i. den slangen som sitter där nu skall som sagt inte sitta nånstans utan skall hänga löst.

De jag undrar angående pumpen är om det är ok att den får hänga med utan att pumpa olja, eller om den skär? På vissa mopeder skär ju pumparna ihop utan olja och det vore ju synd om min gjorde det också...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
De jag undrar angående pumpen är om det är ok att den får hänga med utan att pumpa olja, eller om den skär? På vissa mopeder skär ju pumparna ihop utan olja och det vore ju synd om min gjorde det också...

Jag har ingen aning. Går det inte att plocka bort den på något smidigt sätt?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Jag har ingen aning. Går det inte att plocka bort den på något smidigt sätt?

Jo de gör det säkert, gäller bara att det går att täta efteråt. Annars gör jag en liten oljeloop bara för pumpens skull om det är nödvändigt, alltså häller i en klicka i tanken och kopplar tillbaka en slang till tanken så det cirkulerar ;)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top