CRM. Kolvringar + liten svart ring?

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Ringde Bike nyss. Dom sa den ska sitta i det undre jacket =)
Det spelade tydligen ingen roll hur kolvringarna satt, upp eller ner. Nått som jag fått för mig ^^
Edit: Det spelade roll nu såg jag ^^ Den satte man fel blev dom totalt stumma och orörliga, dumma bike :huvet

Tack för hjälpen alla!
 
Last edited:

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Nicco skrev:
2622492 Ringde Bike nyss. Dom sa den ska sitta i det undre jacket =)
Det spelade tydligen ingen roll hur kolvringarna satt, upp eller ner. Nått som jag fått för mig ^^
Edit: Det spelade roll nu såg jag ^^ Den satte man fel blev dom totalt stumma och orörliga, dumma bike :huvet

Tack för hjälpen alla!

Whoops.. Jag tror jag satte min under den övre kolvringen.:gnissla
Äh, spela roll. Har kört fullgasrepor på säkert 4-5 mil på motorväg och motorn har aldrig känts så rapp! Undrar hur viktig den är egentligen? Edit: Ringen alltså, motorn är ju bra att ha.
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Den har nog sin funktion ska du se ;)
Utan den är det ju inte lika "tätt" eftersom den trycker ut kolvringen.
Sätter du fel spelar det nog inte så jättestor roll men det blir nog kortare livslängd på din övrekolvring då den får ta all stryk från kompet.
Eller a den undre kolvringen gör ju ingen större nytta då.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Va nyss ute o satte i nya kolven, o allt gick smidigt.
Dock så fick jag syn på mitt topplock o det såg inte frackt ut...:gnissla
Kan man låta det vara såhär eller är det effektdödande på nått jävla vänster?

Lägger in lite andra bilder med då ja har tråkigt =)
Min laggar lite precis vid 8k rpm, antar att det är RC ventilen. Men allt ser okej ut här elelr? Ska ställa den till rätta. =)
 

Bifogat

  • 100_96522.jpg
    100_96522.jpg
    107.5 KB · Visningar: 98
  • 100_96632.jpg
    100_96632.jpg
    64.6 KB · Visningar: 96
  • 100_96742.jpg
    100_96742.jpg
    62 KB · Visningar: 95
  • 100_96922.jpg
    100_96922.jpg
    69.8 KB · Visningar: 89
  • 100_97022.jpg
    100_97022.jpg
    89.6 KB · Visningar: 84
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nicco skrev:
2624580 Den har nog sin funktion ska du se ;)
Utan den är det ju inte lika "tätt" eftersom den trycker ut kolvringen.
Sätter du fel spelar det nog inte så jättestor roll men det blir nog kortare livslängd på din övrekolvring då den får ta all stryk från kompet.
Eller a den undre kolvringen gör ju ingen större nytta då.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Va nyss ute o satte i nya kolven, o allt gick smidigt.
Dock så fick jag syn på mitt topplock o det såg inte frackt ut...:gnissla
Kan man låta det vara såhär eller är det effektdödande på nått jävla vänster?

Lägger in lite andra bilder med då ja har tråkigt =)
Min laggar lite precis vid 8k rpm, antar att det är RC ventilen. Men allt ser okej ut här elelr? Ska ställa den till rätta. =)
Den räffliga ringen är en såkallad "kompressionsring" och som många här redan skrivit så skall den ligga under den understa kolvringen för att förbättra kompressionen under denna. Monterar du den under den övre kolvringen kan du riskera värmenyp eller andra liknande påföljder då banan kan bli för tight för kolvringen då materialet i cylinder och kolv utvidgas när motorn blir varm. Det undre spåret är djupare och spec anpassat för denna extra kolvring och dess funktion. Du kommer dock märka minimal skillnad om ingen alls om du skippar ringen helt.
Sen gällande markeringen "N" på kolvringarna så är det N som skall vara uppåt på ringen då ringarna är konformade för att nå bästa kompression och spåren är anpassade efter dem. Se till att kolvringarna löper lätt och fint i spåren innan du monterar, annars riskerar du att kolvringen/arna nyper fast och orsakar otrevliga skador på cylindern.
Ang ditt topplock så tyder skadorna på vad jag skulle gissa var ett vevlagerras. Inget annat material i vevhuset är så pass kraftigt för att orsaka de skadorna. Kanske en tidigare ägare som fått raset och bytt vevlager utan att bry sig om toppen. Funktionsmässigt kanske du tappar lite effekt, var bara noga med att det inte finns några vassa kanter bland jacken då det kan leda till spikningar i motorn.

PS: kika till vevlagret när du ändå har isär.
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Tack så mycket philsson.
Dock har jag redan satt i kolven men jag gjorde som du sa =)

Tidigare ägaren totalrenoverade den för 600 mil sedan. Efter en vevkrasch.
Ska slipa upp kanterna lite som du säger innan jag sätter på det.
Vevlagret känns stabilt som fan :D

Tack du o tack alla!

Edit:
Funktionsmässigt kanske du tappar lite effekt,

Kan detta vara anledningen till att den laggar precis vid 8k rpm innan den drag iväg utav bara helvette :p
Där tror dock jag att det är något med ventilen. Men vem vet :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top