Crollan går inte som den ska

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Kände när jag var ute och körde sista gången att crossen inte gick som den skulle, hade nyss bytt kolv, tänkte att det var för att jag körde fet blandning.

Är som att den inte kommer upp i varv, jättesvag på låga varv och inte alls samma tryck i registret, går knappt att slita upp på bakhjulet också vad kan det vara? Känner att jag knappt har någon tomgång, så jag tänkte att det var förgasarinställningar men det som är konstigt är att det blev så nyligen beror det på att det har blivit kallare?

MVH

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ska man inte köra in kolven innan man drar på bakhjulet?? :va

Kollat så att avgasventilen inte har hängt sig när du hade av cylindern?
Om du körde med för fet blandning, hur ser siftet ut?

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Jag hade kört in kolven, stiftet är svart.

Pillade aldrig med avgasventilen.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Har du vänt kolven?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134886

Ralle^ skrev:
2478036 Kände när jag var ute och körde sista gången att crossen inte gick som den skulle, hade nyss bytt kolv, tänkte att det var för att jag körde fet blandning.

Är som att den inte kommer upp i varv, jättesvag på låga varv och inte alls samma tryck i registret, går knappt att slita upp på bakhjulet också vad kan det vara? Känner att jag knappt har någon tomgång, så jag tänkte att det var förgasarinställningar men det som är konstigt är att det blev så nyligen beror det på att det har blivit kallare?

MVH

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Men den är rätt vänd, någon bör ju veta vad problemet är innan jag börjar skruva me förgasaren.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Trasiga reeds ? Tjuvluft någonstans ? Glömt en packning ? Bara att försöka gå tillbaka i minnet och se vad du pillat på :)

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
En packning till insuget som gick sönder litegrann men trodde inte det skulle vara
något större problem, äre bha å gå lös me startgasen eller?

nelson

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
crf 450
Ralle^ skrev:
2478036 Kände när jag var ute och körde sista gången att crossen inte gick som den skulle, hade nyss bytt kolv, tänkte att det var för att jag körde fet blandning.

MVH
Kan inte va nån kolvring som gått åt skogen vid montering??

Empo

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Testat något så enkelt som att byta tändstift? :) Hjälpte på min 2-taktare häromdagen som vart "orkelös", stiftet va då oxå väldigt svart. Ploppa i ett nytt å den gick som en raket igen :tummenupp

EDIT: Ska tillägga att stiftet som satt i, bara var nån timme gammalt :confused: . Fundera på om den högre olje % i bensinen jag hade under inkörning kan ha "dödat" stiftet kanske?.

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Kollade just stiftet och det var svart, dom hade inget på macken tyvvär. Hände ingenting när ja spruta startgas heller.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Ralle^ skrev:
2480443 Kollade just stiftet och det var svart, dom hade inget på macken tyvvär. Hände ingenting när ja spruta startgas heller.

Körde du med höjd olje% när du körde? Isåfall kanske du körde för lungt vid inkörningen så att den surat/kläggat igen.

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Fick du rätt mått på kolven?
Det finns ju olika varianter(A,B,C osv) som ska passa i motsvarande cylinder.
Tror det skiljer 0,02 mm eller nått sånt mellan dom olika kolvarna.

Har du kollat så du har rätt komp?
Som någon sa tidigare testa och byta stiftet.
När du byter så köp ett lite dyrare stift (jag körde på ett lite billigare och då strulade min cross ordentligt, men efter byte till ett eix stift så funkade den utmärkt igen).

Lycka till

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Jo körde på mer olja under inkörningen som varade cirka en timma. Kände att den gick lite bättre idag med 2% men inte alls samma sak som det var förut, har ett NGK b8ebs nu tror jag, vad ska jag byta till tänkte du? Radium stift eller?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Two stroke man skrev:
2481033 Jag tror du monterat avgasporten fel så att den aldrig öppnar.

Lätt att missa när du sätter tillbaka cylindern på plats. En liten pigg som sticker upp ovan blockplanet ska i motsvarande gaffel på cylindern om jag inte minns helt åt skogen.

Svårt att se även om man vet om det.

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
jag vet vad ni menar och den ska sitta som den ska. Men ska testa att byta stift och ställa in förgasaren så återkommer jag, annars får jag väl riva skiten.

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Hoj
Xr 600
exakt så var de för en kompis som du förklara men då var det topp packningen som var dåligt, du kanske inte har skruvat åt tillräcklig eller så är det en dålig packning?

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Har inte ens haft lös topplocket och den fungerade före så det hade varit märkligt. Cylinderfotspackningen var helt ok.

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Ralle^ skrev:
2483309 Har inte ens haft lös topplocket och den fungerade före så det hade varit märkligt. Cylinderfotspackningen var helt ok.

Du vet väl att en 2taktare INTE har några ventiler. Är du helt säker på att du monterat kolven rätt? I början brukar det kännas lite slöare men när man väl kört in hojen ordentligen så ska den gå normalt/bra.

Men i ditt fall verkar det inte stämma. Justera förgasare ska du inte behöva efter ett kolvbyte. Nåt fel har du gjort iallafall!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati