Crossåkning i Sundsvall med omnejd.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Tja!

Jag är inne på att köpa en cross till våren/sommaren för motionsåka och lite annat kul. Skulle behöva tips på bra ställen att åka på här omkring? Sandgropar, "hemsnickrade" banor osv som är OK att åka på av markägare. Jag vill ju inte ställa till det ytterliggare, det är ju inte sådär jättepopulärt med skrikande tvåtaktare bland vanliga människor..

Vilka allmänna banor finns och måste man vara klubbansluten för att få åka på dessa? Hänger gärna på andra som vill ut och motionsåka eller bara "busa" runt!

//Krille
 
Last edited:

Ben Reilly

Mr P
Gick med
24 May 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
R1 + YZF
Jag tror det är bättre om du köper en häst, för då är platserna och tiderna oändliga! har märkt att hästar och avudsjuka gubbar :4skrika regerar i våra trakter :mad:

Jag kör 2-3 ggr i veckan så det är bara att hänga på!
åker mest på bana i Nolby, Ånge och Jättendal.
Bästa tiden för lite friåkning är nu på våren i stenhårda skoterspår, går att köra fort som fan.
 

SJOLLA

våga vobbla
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Visby
Hoj
Honda vfr 750f 1988
ETT LITET TIPPS SOM JAG FICK IDAG AV EN POLARE PÅ JOBBET SOM JAG GÄRNA DELAR MED MIG ÄR ATT GÅ TILL EN BOKAFFÄR "MODELL STÖRRE" DÄR DOM SÄLJER NÅGOT SOM KALLAS "GRÖNA KARTORNA" .SEN ÄR DET BARA ATT FÖRSÖKA HITTA ROLIGA VÄGAR.SKA SJÄLV GÖRA DET I MÖRRA.
KÖR SÅ SNÖN YR :tummenupp :yoparty
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Ben Reilly skrev:
Jag tror det är bättre om du köper en häst, för då är platserna och tiderna oändliga! har märkt att hästar och avudsjuka gubbar :4skrika regerar i våra trakter :mad:

Jag kör 2-3 ggr i veckan så det är bara att hänga på!
åker mest på bana i Nolby, Ånge och Jättendal.
Bästa tiden för lite friåkning är nu på våren i stenhårda skoterspår, går att köra fort som fan.


Låter ju bra. Ja just det, det finns en bana i jättendal. Om jag inte minns helt galet så har jag nog åkt förbi en skylt där det står "crossbana" på i dom trakterna. Ånge vet jag att några polare till mig åkte till förra sommaren och det var tydligen OK att åka där. Tror dom kollade med ansvariga innan.

Om allt går som det ska ska jag handla cross i samband med hojbyte nu i vår. Får väl låna upp nån tusenlapp extra till det! Kul att det verkar finnas ställen att åka till och att det är folk som åker!
 

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Fint d!

Skoterspåren är som en dröm nu!!! Sen vad skoterfarare tycker om det är en annan femma, men vissa brukar inte bry sig så länge det inte är för mjukt och man förstör.
Skallböle nån km väster om matfors på e14, finns det ett sandtag, där är det en hemmabyggd crossbana, med hyffsat hopp osv.
Verkar vara helt okej att köra där. Brukar vara en traktor där som underhåller banan lite då och då! :tummenupp
Såklart du ska köpa en cross!

MVH
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Ben Reilly skrev:
har märkt att hästar och avudsjuka gubbar :4skrika regerar i våra trakter :mad:

Det är illa att gamla gubbar och hästar hinner ifatt dig, skämmes på dig pojk :arsele

Mitt råd till dig blir :hördu , GASA
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Är också sugen på att åka lite cross i andra glada amatörers sällskap
Köpte en 500'a :yoparty för ett antal år sedan men den har mest fått 'vila' sig i form.

Roliga och legala ställen att åka på finns lite här o där, gällande åkning i grusgropen vid Skallböle så är det mäkta o-populärt vad jag hört.
 

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Per skrev:
Roliga och legala ställen att åka på finns lite här o där, gällande åkning i grusgropen vid Skallböle så är det mäkta o-populärt vad jag hört.

Jasså? Jag har ifs bara åkt där ett par gånger. Men med tanke på att banan har blivit i ording gjord med traktor så tänkte jag att det inte borde vara fullt så olagligt :va Tror inte det bor folk där i närheten i alla fall.
Nåt man ska passa sig för att att skrämma hästar, då för man skam över all crosskörning. :tungan (för dom som rider dvs)
Fast tror inte det är mycket hästar där iaf hoppas jag!
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Från Njurunda MK

"Det första fallet gäller Hällsjögropen i Matfors, där har åkning skett i grusgropen och det är helt förbjudet att använda den gropen. Den uppgörelse som gjordes med gropägaren för ca tio år sedan gäller ej och vidare åkning kommer att polisanmälas."

Det gäller väl åkning i själva grusgropen. Men banan ligger ju bredvid, någon som vet om åkning där fortfarande är tillåten?
 

Ben Reilly

Mr P
Gick med
24 May 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
R1 + YZF
Abloy skrev:
Det är illa att gamla gubbar och hästar hinner ifatt dig, skämmes på dig pojk :arsele

Mitt råd till dig blir :hördu , GASA

Markägaren i Skallböle är en av gubbarna jag menade och hästarna kommer jag ibland ikapp(om dom inte galopperar)
och då jag inte vill stoppa in mina blanka hjälm i ett hästarsle! :arsele så hämmar vetskapen om att dom finns där ute läget på rullen.
btw. skogen är till för enduroåkare.
 

Ben Reilly

Mr P
Gick med
24 May 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
R1 + YZF
rosena skrev:
Nåt man ska passa sig för att att skrämma hästar, då för man skam över all crosskörning. :tungan (för dom som rider dvs)

Ja så är det men en lösning är att inte avla svaga rädda hästar som hör bra!

Men hästnäringen är ju ett stort bidrag till att bibehålla en levande landsbygd och alla fördelar som kommer från hästarna är ju oändliga.
t.ex så ger dom näring till alla tussilago som växer i dikena genom att skita på våra vägar!
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Ben Reilly skrev:
.... och hästarna kommer jag ibland ikapp(om dom inte galopperar) och då jag inte vill stoppa in mina blanka hjälm i ett hästarsle! :arsele så hämmar vetskapen om att dom finns där ute läget på rullen.

Tänk så här istället

Bättre din blanka endurohjälm i ett häst :arsele , än en blank ridhjälm och en hel häst i ditt :arsele
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Det var fanken vad grinigt de verkar ha blivit.

Har åkt i Skallbölegropen senaste 5 åren, inte fått någon skäll alls förutom om man åker uppe på vägen som går ned till stugorna.

Tråkigt
 

RacerMic

Motoridiot!!
Gick med
18 May 2004
Ort
Kovland
Hoj
KTM 690E-08, KTM 250EXCF-08, Honda XR350-83, KTM 250SX-92 / Rex Roadmaster 198cc 1950...
Kolla in Timrå Enduro´s hemsida www.enduro.nu för seriös åkning och Grus&Gnejs hemsida www.grusbus.nu för lite oseriösare åkning...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top