Cross-2 takt eller 4 takt? HJÄLP!

Jimpanxcross

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2010
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda Cbr 600RR -04
Tja, när jag e 18 skall jag köpa cross, men har blivit så jävla fundersam.
" takt eller 4 takt? vilket är billigast att underhålla? är liten av mig och väger bara 60-65 kg så undrar även vilket märke som håller bra...själv vill jag gärna ha en 2 takt...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
billigast att underhålla är 2-takt helt klart
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
2-t är billigare, men samtidigt svårare att lära sig hantera, effektpuckeln när det börjar svara är svår, speciellt om man kikar på en 125:a, en sådan är död tills den når toppvarv mer eller mindre.

4-t 250 är kanske den enkla vägen att skaffa sig en bra start, linjär och snäll effektkurva, men börjar man åka på kostar det mer i underhåll än en 4-t 450 (som väldig få av oss kan ligga på toppeffekt och dra ur konstant).

Kolvbytesintervaller är ungefär detsamma, bortsett från 125 2-t...som är lite kortlivad.

/J
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
tvåtakt är enklare konstruktion, slits lite fortare men mindre och enklare saker att serva.

Köp en 250 så blir det perfa ;) Vilken av dem är väl mest en smaksak... Kolla lite vad du har för resurser runt omkring också, har du en suzukiåterförsäljare 3 meter från ditt hus kan det ju vara smart att satsa på en sådan t.ex....
 

Ezteband

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
2010, Honda CBR 125 & Gas Gas 125Ec Six Days Edition 2010
Du ska lätt ha en 125a 2taktare. Väger du bara 65 kilo så väger en 4taktare 40 kilo mer än dig,+ att lär man sig åka en 2 taktare så kan du åka alla hojar. Då många som börjar på en fyrtaktare blir lata och inte lär sig att hantera koppling och att använda växlarna ordentligt.

Sen beror det iof lite på vad du ska träna om du ska köra enduro eller på en crossbana. En 4taktare i skogen är välldigt jobbigt om man är ovan pga de är mycket större än 2 taktarna.

Det dära med att 125 2 taktare är sprettiga pga de måste köras på höga varv är så mycket skit. Jag själv kör en Gas Gas 125 enduro med Hgskrök och lite omdrevad och den är helt guld, bra bottendrag och det är som att åka i en soffa behöver knappt anstränga mig.:yoparty
Innan den hade jag en Kawasaki Kx 125 som var omdrevad för enduro och mittregisterskrök och den gav också en bekväm åktur.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du ska lätt ha en 125a 2taktare. Väger du bara 65 kilo så väger en 4taktare 40 kilo mer än dig,+ att lär man sig åka en 2 taktare så kan du åka alla hojar. Då många som börjar på en fyrtaktare blir lata och inte lär sig att hantera koppling och att använda växlarna ordentligt.

Sen beror det iof lite på vad du ska träna om du ska köra enduro eller på en crossbana. En 4taktare i skogen är välldigt jobbigt om man är ovan pga de är mycket större än 2 taktarna.

Det dära med att 125 2 taktare är sprettiga pga de måste köras på höga varv är så mycket skit. Jag själv kör en Gas Gas 125 enduro med Hgskrök och lite omdrevad och den är helt guld, bra bottendrag och det är som att åka i en soffa behöver knappt anstränga mig.:yoparty
Innan den hade jag en Kawasaki Kx 125 som var omdrevad för enduro och mittregisterskrök och den gav också en bekväm åktur.

Cross 125 är svårkört, den som säger annat är antingen storfräsare och kan hålla den på fullt, eller så åks det och småfiser...

Endurohojar är *extremt* mycket snällare i karaktären, så det är äpplen - päron...
 

Ezteband

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
2010, Honda CBR 125 & Gas Gas 125Ec Six Days Edition 2010
Cross 125 är svårkört, den som säger annat är antingen storfräsare och kan hålla den på fullt, eller så åks det och småfiser...

Endurohojar är *extremt* mycket snällare i karaktären, så det är äpplen - päron...

Som sagt det beror på vad han ska köra. Ska han köra cross fungerar en 2taktare lika bra som en 4taktare. För då spelar inte effektkurvan någon störreroll i själva åkningen. Men ska han köra enduro så bör man satsa på en "enduro" hoj för annars kan det bli lite jobbigt om man är en halvbra förare på en crosshoj då kan jag hålla med om att de kan bli lite sprettiga. Dock går det att mecka bort om man som sagt drevar och byter krök och sätter på en 18 tums fälg bak.

Jag körde som sagt en kawasaki kx 125 (crosshoj) bytte till en gasgas för 2 veckor sedan ungefär. Och jag är väll en "bra" förare har kört lite usm och sådär. Men den var det inge större fel på:)
 

NiklasRR

Snart vuxen
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Österlen
Hoj
Fz6-N å Kxf 450
Var i din sits för ett par år sen och köpte en 125:a vilket jag ångrar idag. Nu är jag inne på min andra 4-taktare, Just nu en crf 250. Så mitt råd är att absolut skaffa en 4-taktare, se till och köp en med nyligen genomgången topp och gärna en hyffsat ny kolv så lär du bli utan dyra problem ett bra tag framöver om du kör på motionsnivå!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top