Cross- eller integralhjälm?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Har fått order av chefen att köpa ny hjälm eftersom den jag har varit i backen en gång.
Om jag endast kör på gata, finns det några fördelar med att ha en crosshjälm istället för en integralhjälm förutom att det ser fräckare ut?

Har fått för mig att integralhjälmen är mer praktisk.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Synfältet är bedrövligt med crosshjälm OCH skidglasögonen.

är du dum eller? synfältet är hundra gånger bättre med crosshjälm och glasögon.

TS: Nackdelarna med crosshjälm är högre ljudnivå från vindbrus och aerodynamiken är sämre så det kan vara jobbigt om det blåser eller du åker fort. Annars ser jag bara fördelar.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
är du dum eller? synfältet är hundra gånger bättre med crosshjälm och glasögon.

TS: Nackdelarna med crosshjälm är högre ljudnivå från vindbrus och aerodynamiken är sämre så det kan vara jobbigt om det blåser eller du åker fort. Annars ser jag bara fördelar.

Det är omöjligt med tanke på att bågen på glasögorna minskar synfältet hur du än vänder och vrider på det. Att du vant dig är en annan femma.:krama

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
En crosshjälm skyddar inte lika bra om du vurpar på asfalt.

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Det är omöjligt med tanke på att bågen på glasögorna minskar synfältet hur du än vänder och vrider på det. Att du vant dig är en annan femma.:krama

Jag har både cross- och integralhjälm, och jag ser betydligt bättre i crosshjälmen. Öppningen är större och glasögonen skymmer inte nämnvärt.
Jag tycker att det är väldigt skönt att köra i crosshjälm varma dagar eftersom det i princip blåser rätt igenom den. Börjar det regna innebär det smärta då små regndroppar svider mer än vad man kan ana mot näsa och kinder i 100 km/h. Så mest praktiskt är nog integralhjälmen även om crosshjälm är tufft och skönt på varma busturer.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

att du kallar dem "skidglasögon" eliminerar dig från den här diskussionen...

Sent from my X10i using Tapatalk

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR

låter som du aldrig har provat en crosshjälm med brillor...

Glasögonen kommer mycket närmare ansiktet än vad visiret på en integralhjälm någonsin gör. Jag tror du får leta länge för att hitta en kombination av crosshjälm+glasögon och en integralhjälm där du faktiskt har bättre synfält i integralhjälmen. Du kanske fått tag i ett par barnbrillor när du provat....

och som supermotot säger. att du kallar det skidglasögon sänker din trovärdighet ännu mer då det är en jävla skillnad på formen på ett par skid- mot ett par crossbrillor.

Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Kör i princip aldrig över 100 iallafall då jag inte uplever det som särskilt bekvämt. Skulle va i en bra kurva så...

Vindbrus ja, kör med en XR1000 idag och upplever inga problem alls med vindrbus och behöver inte haa öronproppar.
Kör jag med öppet visir däremot blir det en hel del vindbrus och öronproppar är nog att föredra. Är vindbruset i en crosshjälm att jämföra med öppet visir på en integral?

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Hoj
-01 GSXR 1000
Om jag vrider huvet å tittar bakåt med min crosshjälm så får jag sätta mig mig på sniskan å vrida hela kroppen innan jag ser. Med min integral kan jag vrida på huvet typ bara som man skulle göra utan hjälm. De är enda gången jag märker att det skulle vara ngn skillnad på synfältet.

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Kör i princip aldrig över 100 iallafall då jag inte uplever det som särskilt bekvämt. Skulle va i en bra kurva så...

Vindbrus ja, kör med en XR1000 idag och upplever inga problem alls med vindrbus och behöver inte haa öronproppar.
Kör jag med öppet visir däremot blir det en hel del vindbrus och öronproppar är nog att föredra. Är vindbruset i en crosshjälm att jämföra med öppet visir på en integral?

Det kan nog stämma ja. När jag kör gata har jag alltid öronproppar i, oftast på bana också. Dock inte i skogen. Men att det brusar mycket i en crosshjälm är nog svårt att komma undan.

Varför då? Den bör väl skydda lika bra mot asfalt som mot sten? Det jag kan tänka mig är förresten att den kan fastna lättare när man glider på asfalten än en rund integralhjälm och vrida till nacken på så sätt. Var det vad du tänkte på?

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
har både en integral och en Crosshjälm kör def hellre i crosshjälmen
men regn så vill man max kör 80 annars känns de som nålar som nån sticker i ansiktet

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det kan nog stämma ja. När jag kör gata har jag alltid öronproppar i, oftast på bana också. Dock inte i skogen. Men att det brusar mycket i en crosshjälm är nog svårt att komma undan.

Varför då? Den bör väl skydda lika bra mot asfalt som mot sten? Det jag kan tänka mig är förresten att den kan fastna lättare när man glider på asfalten än en rund integralhjälm och vrida till nacken på så sätt. Var det vad du tänkte på?

Precis min tanke!

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Skärmen på crosskrukan är guld värd när man är ute och gasa i solnedgången.
Åker aldrig med integralhjälm på motarden.

Förstör mycket utav motard kännslan om man ska åka runt i en tyst hjälm utan vindbrus, det ska leva jävel när man åker motard.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Och en intergralhjälm skyddar inte lika bra på crossbanan. :va Eller hur tänkte du nu?

Jag föredrar crosshjälmen i låga farter, bra solskydd, bra sikt, bra ventilation.
Men i höga farter är det inte roligt med skärmen i fartvinden.
Skyddsfunktionen tror jag inte skiljer en endaste gnutta. Skärmen går sönder allt för lätt för att den skulle bidra till några skador.

Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
I lagliga hastigheter föredrar ja crosshjälm alla dar i veckan, oavsett hoj (även om ja enbart kör tarden me crosskruka)... Me tanke på min cykel så e de främst för utseendet ja köpte den men både synfält å ventilation e behagligare än de integraler ja testat... I ärlighetens namn håller ja nog ventilation högre än synfält då ja ändå vrider på huvvet som en vävstol :p... Kan dock nämna att Airoh stelt inte funkar klockrent me Oakley crowbar (me nässkydd)...

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!