Cross- eller integralhjälm?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kan kalla dom tantglasögon om det så behövs. Förstår du inte innebörden så eliminerar det dig från diskussionen.

Om man ställt en uppsjö av väldigt tydliga nybörjarfrågor (vilket så klart är rätt gjort, frågar man inte får man inga svar :tummenupp) den senaste tiden OCH är precis nybliven hojägare tycker jag att man inte ska framföra sitt eget tyckande som om det vore Sanningen. Dessutom inte när "sanningen" är upp till var och en att lista ut (och du dessutom har FEL) :)

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Och en intergralhjälm skyddar inte lika bra på crossbanan. :va Eller hur tänkte du nu?

Jag föredrar crosshjälmen i låga farter, bra solskydd, bra sikt, bra ventilation.
Men i höga farter är det inte roligt med skärmen i fartvinden.
Skyddsfunktionen tror jag inte skiljer en endaste gnutta. Skärmen går sönder allt för lätt för att den skulle bidra till några skador.

Jag har inte sett några tester så jag berättar bara vad jag själv har upplevt. Vurpade med motarden på asfalt när jag hade crosshjälm på. Och när kroppen ville rulla på asfalten så stoppade crosshjälmen huvudet från att hänga med vilket resulterade i en väldigt öm nacke och rygg. När jag kör cross så måste jag köra med crosshjälm annars kvävs jag:).

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Kör i princip aldrig över 100 iallafall då jag inte uplever det som särskilt bekvämt. Skulle va i en bra kurva så...

Vindbrus ja, kör med en XR1000 idag och upplever inga problem alls med vindrbus och behöver inte haa öronproppar.
Kör jag med öppet visir däremot blir det en hel del vindbrus och öronproppar är nog att föredra. Är vindbruset i en crosshjälm att jämföra med öppet visir på en integral?

Jag tycker att vindbruset är bra mycket mindre i crosshjälmen jmf med integralen (Shoei Raid-II). Men det skiljer sig nog mellan hjälmar. Du får en helt annan öppenhet med crosshjälmen, jag drog på mig integralen härom veckan och fy h-e vad instängd man är. :gnissla

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag kör crosshjälm med borttagen skärm... går ju inte att köra över 100km/h med den på så! Och i skogen (för där är man ju ibland) ser det riktigt gay ut med integral.

Kör man bara gata tycker jag integral är bättre på alla sätt utom tuffhetsfaktorn.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Köpte mig en crosshjälm och tycker följande:

Fördelar:
Skärmen skyddar kanon mot solen.
Klart fräckare.
Lättare.

Nackdelar:
Mkt mer brus. Öronproppar bör användas och då hör jag ju inte mitt underbara Acrapovic.
Kallt om näsan (ca 16deg vid körning).
Krångligare att ta av och på eftersom det inte finns ngn bra plats för glasögonen.

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Nackdelar:
Kallt om näsan (ca 16deg vid körning).
Krångligare att ta av och på eftersom det inte finns ngn bra plats för glasögonen.

Glasögon med nässkydd! Bästa investeringen jag gjort.
Hugg tag i brillorna, sträck ut dom framåt och häng dom på hakskyddet, problem solved ;)

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Största problemet är skärmen! I 120 håller hjälmen på att slita skallen av mig. När jag kör enduro är det en självklarhet. Mycket bekvämare.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Största problemet är skärmen! I 120 håller hjälmen på att slita skallen av mig. När jag kör enduro är det en självklarhet. Mycket bekvämare.

Vinkla ner skärmen lite? Ja har en Airoh stelt å i veckan vred ja ur Husan lite å enligt mätaren hade ja 175 km/h, inga problem me hjälmen dock... Hade ja slängt ett getöga upp i skyn hade ja nog blåst av dock :D...

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Jag har inte sett några tester så jag berättar bara vad jag själv har upplevt. Vurpade med motarden på asfalt när jag hade crosshjälm på. Och när kroppen ville rulla på asfalten så stoppade crosshjälmen huvudet från att hänga med vilket resulterade i en väldigt öm nacke och rygg. När jag kör cross så måste jag köra med crosshjälm annars kvävs jag:).

Har svårt att se hur crosshjälmen bidrog , skärmen pajjar , och krashar du så att huvudet fläker i på det viset som du beskriver så innebär det att hjälmen bör ha kasat , vilket innebär att intergralbör ha gett samma symptom

Dock så gissar jag , vilket jag utgår ifrån att du också gör , så för ordnings skull tycker jag att du upprepar vurpan med en integral innanvi tar för sanning att integral är säkrare än crosskruka på asfalt :)

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Vinkla ner skärmen lite? Ja har en Airoh stelt å i veckan vred ja ur Husan lite å enligt mätaren hade ja 175 km/h, inga problem me hjälmen dock... Hade ja slängt ett getöga upp i skyn hade ja nog blåst av dock :D...

Visst funkar det att vinkla ner huvudet, men lite irriterande är det
ju ändå att man inte kan röra huvudet som man vill när man åker
lite fortare.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...