Cross/enduro - köpråd, vad ska man tänka på

mazzin

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
gbg
Hoj
inget än
Har tidigare bara haft moped, och har provat lite kompisars crossar. Jag är 17 år och ca 180cm lång. Hade tänkt att köra enduro och på grusvägar, alltså mest nöjeskörning på inhägnat område.

Ska man ha 2-takt eller 4-takt? 125 eller 250cc ?

Jag har kollat på följande 4-taktsmodeller: Suzuki rmz 250, KTM exc 250, Honda crf 250, Yamaha yzf 250

vad finns det för bra 2-taktsmodeller?

Någon som har erfarenhet av dessa modeller? för och nackdelar?
dyra reservdelar?

Vad ska man ha för skydd? är detta dyrt?

har tillgång till bil med släp och verktyg

tack på förhand
daniel

edit: min budget ligger på max 30 000kr, bara för en begagnad hoj alltså.
förstår också att skydden + hoj kommer kosta mer, men det har jag en annan budget till :)

edit2: har INTE tänkt att köra den på väg, ursäkta om jag var lite otydlig.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Vad har du för budget?

Ang skydd så använder jag skyddsjacka (bröst-, rygg-, axel- och armbågsskydd), knäskydd, crosstövlar, nackskydd (kanske overkill, men bättre vara på säkra sidan), hjälm och handskar. Sedan drar jag över crosströja på det och har crossbyxor.
Pris på detta varierar ju beroende på märke, begagnat/nytt osv, själv minns jag tyvärr inte priset så det får någon annan ta :p
 

mazzin

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
gbg
Hoj
inget än
Vad har du för budget?

Ang skydd så använder jag skyddsjacka (bröst-, rygg-, axel- och armbågsskydd), knäskydd, crosstövlar, nackskydd (kanske overkill, men bättre vara på säkra sidan), hjälm och handskar. Sedan drar jag över crosströja på det och har crossbyxor.
Pris på detta varierar ju beroende på märke, begagnat/nytt osv, själv minns jag tyvärr inte priset så det får någon annan ta :p

30 000kr ligger budgeten på, bara för crossen då.
Ok, det ger ju en uppfattning om vad jag behöver fixa:) tack
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Budgetera med 10 för alla skydden, skippa biltemastövlar och annan skit, köp riktiga grejer när du ändå handlar.

30 på en båge ger en superfin 2-takts 250, med betydligt mindre underhåll och dyra renoveringar på än 4-taktarna.
Dock är 4-t (för de flesta) mer behagligt i skogen med den lite lugnare gången, och traktorliknande vrid.

Se upp med lv-reg bara, det vill du ha...e-reg krånglar till det som tusan om man vill vara säker på att slippa strul med pÅlisen.

/J
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
(Ser NU att ditt inlägg handlade om enduro....å mitt svar är med MX mest i tankarna)

Om det är dyrt? Ja det är dyrt....som exempel....
Hur ska du ta dej till banan ? släpvagn - 6000:-
Jag började på NOLL, ägde knappt en skruvmejsel och jag kan berätta att det har kostat mer än jag någonsin kunde tro. Minsta lilla grej måste ju köpas in och i början är det mycket....
Pall, kläder, verktyg, oljor, skydd....jag tyckte aldrig att det tog slut, varje enskild sak kanske inte kostar skjortan men efter ett tag blir det väldigt mycke pengar...sen går ju saker sönder...

hojval:
250 4-takt = 125 2-takt
450 4-takt = 250 2-takt

4-taktare är vad som körs mest, det finns väldigt få 2-taktare på banorna. Men att säga vad som passar dej bäst, hmmm....det kan nog ingen.
4-takt är ju lite dyrare i både inköp och vid reperationer...men många anser att det är värt det. Eftersom det är roligare...

Jag började med 250f, dvs en 125...men man ska inte bry sej om effekt så jätte mycket tycker jag. För det är ett jävla tryck i en 250f oxå. Mitt största problem är att jag inte orkar hålla i hojen som jag vill...mina underarmar brinner.... en 450....fy fan....så 250f RÄCKER....tror att du dessutom åker fortre på en sådan eftersom den är lite smidigare och lättare.

Hojarna.
Yamahan: folk pratar ofta om Yamas kvalite.
Kawan: får ofta creed för bra drag i motorn.
Suka: bäst chassi, svänger bäst.
Hondan: vinner många tester.
Ktm: många i europa älskar dom, i USA klagar dom mest på dom???

I början av 4-takt revolutionen var Sukan och Kawan exakt samma hoj. Dom producerade den tillsammans.....

Vilken budget har du ?

Men sen måste jag bara säga att jag tycker det är RUTTET att du ska nöjesköra som 17åring, utan körkort med en icke registrerad hoj....

Gör det på riktigt istället, så slipper vi som inte ens kör i depån få en massa skit....

Vad händer om du skadar dej ?
Vad händer om du skadar nån?
vad händer om polisen tar dej ?
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ska du köra lagligt på gata/grusväg så räkna bort alla crossar som sxf, kxf, crf, rmz, yzf då det inte går att lv-regga dem. Däremot följande modeller är lv-reggade:

Alla ktm exc (både 2-takt och 4-takt från års -03)
Alla gasgas ec
Husaberg fe 450/550/570/650
Yamaha wr 250f/450f
Husqvarna te modellerna

Har i detta inte tagit med hojar som är äldre än -03.

Även lite udda märken som Sherco, Vor och Maico finns.
 

mazzin

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
gbg
Hoj
inget än
Jag har alltså INTE tänkt att köra med den på gata, endast på inhägnat område. Ursäkta om jag var otydlig.

Har tillgång till bil med släp och verktyg.

30 000kr är min budget bara för hojen.
Förstår också att skydden kommer kosta extra, men det har jag en annan budget till :)
 
Last edited:

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
va bra. Då kommer du få en JÄVL... rolig hobby. Dyrt, jobbigt men värt allts smör i Småland :)

Å för 30 000 får du en fin hoj. En 250f, 07-08 kanske ?
 

mazzin

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
gbg
Hoj
inget än
va bra. Då kommer du få en JÄVL... rolig hobby. Dyrt, jobbigt men värt allts smör i Småland :)

Å för 30 000 får du en fin hoj. En 250f, 07-08 kanske ?

:-D låter härligt, ska titta på 250 fyrtakt alltså.. tack för allt !
 

mazzin

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
gbg
Hoj
inget än
Letar nu efter hjälm. Vad ska man titta på för märken och vilken prisklass ska man lägga sig i?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top