Cross/enduro-liknande för landsväg?

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Hallå.
Jag letar efter en motorcykel typ cross/enduro som är typgodkänd för körning på landsväg.
Är ute efter nån rolig hoj man kan leka med på sommaren, som man både kan åka på vägen samt dra upp i skogen om man känner för det.
Är det nån som har några tips i en normal pris-klass (dvs inte allt för snålt, men inte typ 50.000+).
Och jag vet om att man kan få Enduro godkänd för väg, men då måste man tävla , och det är väl inte det jag tänkte på.
Motorcykeln ska vara i området 125-500, alltså en relativt lätt sak som är hyffsat stark.

Yay, first porst :p

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
LC4 verkar lite väl kraftig och stor för lilla mig =)

Tack för länken Ghost, ska regga mig där också och fråga =)
Iaf, har läst här ett litet tag nu och det verkar ju himla trevligt så jag stannar definitivt :p

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Nyare KTM-hojar brukar väl vara LV-regade.

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Ghost skrev:
Japp även enduro hojarna är gatreggade. :)

Seriöst? :)
För jag har kollat in deras 250 EXC/Racing, verkar himla vettig..
Vad tror ni blir bäst för en nybörjare som bara kört lite cross på skoj, 4-taktare eller 2-takt?
Det enda har ju varit att jag inte trodde att man fick köra dom på gatan pga att dom var enduro, men om det verkligen stämmer så verkar det ju helt klart intressant :D

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Från -03 är KTM:s enduro hojar gatreggade vid leverans, iaf 4-taktarna, om 2-taktarna är det vet jag inte.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Du får køra enduro reggade hojar till och från tævling och træning.
Før att få køra en enduro hoj så måste du ha endurolicens, fixas genom svemo (1500 svenska dullars).
Før att få licens så måste du vara med i en klubb oxå (lokal crossklubb, FMCK lr likn.)

Jag har kørt endurohoj i 4 år nu, aldrig några problem med lagens långa arm, blivit stoppad ett antal gånger. Har kørt vældigt mycket gata och ænnu mer grusvæg, men jag anser att det ær tævling varje gång det ska grusas och SM:as :D ;)

Køra på væg, skulle jag inte rekommendera en 250 stroker iaf, allra helst till en nybørjare (om du nu ær det) eftersom det lætt blir 250'n som bestæmmer nær man tar ut den i skogen.
Dessutom blir det lite væl jobbigt (och ev dyrt) att ligga och nøta en stroker på gata, om man nu inte har en 500 som man drevar djævulen ur (och dom går som djævulen oxå)
Satsa på en 400 4T, bra mellanklass som klarar att hanteras både i skogen och som inte skæmmer ut sig på gata heller. Suz DR400Z (ev DR350), Yam WR400 (426,450) eller Honda XR400.
Hondan den minst extrema av dom tre, men alla enduromaskiner behøver underhåll i høgre grad æn landsvægshojar.
KTM, Husaberg, TM har alla 400 4T på programmet, men då børjar det bli extremare maskiner som kræver lite TLC før att øverleva, men å andra sidan ger vældigt mycket tillbaks.

Gatreggat ær gatreggat, med blinkers, hastighetsmætare och en massa annat junk som man inte behøver :D :tummenupp
Bra med licens om man vill køra tævling oxå, och det vill man, dte ær skoj :fakta

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...