Cross -> Enduro

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Tjena,
Har gått o suktat länge som tusan efter en enduro eller nåt kul att leka med på vintern o i skogen. Nu har jag kanske en cross på gång via en polare, en Honda xr250.

Hur är en sån egentligen? Går det om man vill att se till så den blir klassad som endurohoj så jag kan köra till o från träningar, eller är det helt kört, eller bara jäkligt jobbigt?


Eller ska jag skita i den bågen o köpa nån "vanlig" enduro, jag är intresserad av en 250, helst 4-takts.
 

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Tänk på att en cross är hårdare i dämpningen och blir på så viss jobbigare att köra i skogen :fakta

Och så tycker jag inte att du ska köpa en 4-takt, köp en 250 2-takt istället, mycket enklare att meka och mycket billigare om det skulle paja :tummenupp


:squid
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ska du köra cross, köp en cross, köra enduro, köp en enduro. E-reggad hoj kan vara dyrt att ha idag, dyr försäkring (iofs inte m plastrace mått, men iaf 2- 10.000) spec. för en vass hoj, licens 1000:-/år, klubbmedl. 250 - 1000:-/år. 2takts 250 måste man vara i sm-klass för att ha nån nytta av i skogen, platsar bättre på crossbanan, räcker mer än väl m 200 cc 2takt el 250/400 4takt i skogen. I princip skiljer sig cross o endurohojar åt både m fjädring, karaktär på motorn o stegning i lådan. Det som passar i skogen passar inte på crossbanan. Klart det går, men är inte idealiskt.
/u
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
En enduro fungerar bra på crossbanan med schysstering av fjädringen, medans en cross fungerar dåligt i skogen. I synnerhet japanska 4-t, hetsigare maskiner får man leta länge efter. Inget botten drag alls utan mest massor på top, undantaget Honda XR som har mest 4-t känsla av de japanska hojar. Som ulf säger, köp en enduro för skogen oche n cross för cross bananan. Eller en enduro och få den bättre kompromissen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
cr250 är en 2t givetvis.
En cross saknar lysspole och lysen mm det kan bli ett jäkla jobba tat få till bara det, sen har vi fjädring mm som behöver förändras för skogsåkning.
Det om att 4t skulle vara jobbigare att mecka med och sämre är rent nys, i allmänhet håller ju det bättre än puttersmälorna.
Jag har aldrig skruvat så jäkla mycket som när jag åkte 2takt.
Sen att 4t är mer komplicerat är en annan femma.

Jag håller med föregående köp en färdig enduro om det var det du ville köra, en cross hör hemma på crossbanan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Adrian_J skrev:
En enduro fungerar bra på crossbanan med schysstering av fjädringen, medans en cross fungerar dåligt i skogen. I synnerhet japanska 4-t, hetsigare maskiner får man leta länge efter. Inget botten drag alls utan mest massor på top, undantaget Honda XR som har mest 4-t känsla av de japanska hojar. Som ulf säger, köp en enduro för skogen oche n cross för cross bananan. Eller en enduro och få den bättre kompromissen.

Du glömmer de övriga äldre japsarna DR och TT de har samma motorgång som XR, dvs den klassiska lågvariga eller hur man ska uttrycka det:)

Hade en TT350 ett tag den hade jag kunnat tänkt mig köra i skogen med, ok klen med dagens mått, men jag tyckte den funkade skitbra med mellan trädstammarna.
De större 600 järnen är bara för stora för att köra i skogen.
Men väl så finns DR350r med som är trevlig.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Silwer skrev:
Du glömmer de övriga äldre japsarna DR och TT de har samma motorgång som XR, dvs den klassiska lågvariga eller hur man ska uttrycka det:)

Där kan jag bara hålla med! Men de är som sagt äldre, nu var jag inne på nya maskiner. Trots att de inte är de smidigaste hojarna skulle jag ändå föredra en sådan än de nya Yamaha yz/wr 426 eller Honda CRF450, hetsigare maskiner får man leta efter. 2-t känsla i 4-t motor. Suzuki DRZ & Honda XR är undantagen... Testade en gammal DR350, örde snabbare på den än vad jag någonsin skulle göra på en tex yamaha yz 450 eller Honda CRF450. WR450 ska ha en lugnare motor mer avsedd för enduro, dne har jag dock inte testat.

I skogen är det vrid & motorkaraktär som är det viktiga vad det gäller motorn. Inte om man har 50 hk vid 14.200 varv................... Husaberg, KTM & Husqvarna osv. har tex 55 hk / 55 nm vid 8-9000 varv, en viss skillnad som gör motorkaraktären betydligt mer lättkörd i skogen.

En sak, många tror att en cross har starkare motor. Detta är ofta fel, skiljer bara någon hk. Skillnaden är att på enduro får man ut effekten betydligt tidigare, tex vid 8000 varv istället för 12000. En cross varvar mer och har sin max effekt på ett varvatl som är betydligt högre. Höga varv är ofta orealistiskt i skogen därför väljer man en hoj som kan få ut kraften tidigare.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Köp en YZ250 89-92, eller hur Silwer? Bättre hoj får man leta efter :D
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Annars så kan du ju köpa en CR 500, 70hk vid 5000 nånting...
Kurva som en höjdhopps ribba...
Lite hård i fjädringen för skog + att den vill gå varm vid bök körning på tex myr eller träsk...

Mathias
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Med ett sådant monster i skogen så hamnar man lätt med huvudet före bland grönsakerna fortare än man tänkt sig. :crash

MaPe skrev:
Annars så kan du ju köpa en CR 500, 70hk vid 5000 nånting...
Kurva som en höjdhopps ribba...
Lite hård i fjädringen för skog + att den vill gå varm vid bök körning på tex myr eller träsk...

Mathias
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Ingen fara alls man vänjer sig....
Förbannat rolig hoj... power wheelie jämt när man vill....

Samt så finns det effekt å vrid när man behöver det...

Mathias
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top