Cross för "nybörjare"

SJR

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Chicago, IL
Hoj
ingen just nu
Stämmer mycket bra att jag bor i Långshyttan, jo närmaste polisstation ligger i Falun men dom håller på att öppna den i Hedemora igen.

Jag spekulerar just nu bara i vad jag har för alternativ, har kollat runt lite och det finns inte så många Enduro hojjar i min prisklass så det kan mycket väl hända att jag köper en 250 cross.

Jag vill ju egentligen hamna lite under 20k, så jag har pengar till saker till crossen med, 20k är mer en max gräns.

//Simon
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
En Yamaha yzf 250 skulle jag satsa på (duh). Väldigt pålitliga motorer och chassin även på de tidigare modellerna. Jag har inte ägt min mer än några månader men jag vågar nog lova att jag aldrig går tillbaka till 2takt. Helt underbara motorer. Snälla utan överaskningar men snabba så det räcker och blir över (för mig). :yoparty

http://www.blocket.se/vi/19411909.htm?ca=14_s
Provkör en och se vad du tycker.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag vet en fin Suzuki RM250 -04 till salu. Välskött och få timmar. Billig är den också... Skicka PM :tummenupp
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Nu är det kanske inte lätt att få tag på en sådan, men kolla efter en Yamma wr250 ( enduromodellen, 2 t ).
....Såg nu att det fanns en -99 på blocket i dalarna.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
newk, lite väl långt bort... hehe

M:et, lät intressant, slänger iväg ett pm om det blir av

JohnVanB, antar att du menar den här: http://www.blocket.se/vi/20018391.htm?ca=6_s&last=1
Den var ju rätt nära och i helt rätt prisklass faktiskt, vad skiljer på denna och en Yz 250 -99? Inget utom elsystemet?

18" bakhjul, mjukare fjädring, lite större tank, lugnare gång i motorn (men inte mindre service för det) och lite annan offset på kronan (vet inte om det gäller denna iofs..)
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
newk, lite väl långt bort... hehe

M:et, lät intressant, slänger iväg ett pm om det blir av

JohnVanB, antar att du menar den här: http://www.blocket.se/vi/20018391.htm?ca=6_s&last=1
Den var ju rätt nära och i helt rätt prisklass faktiskt, vad skiljer på denna och en Yz 250 -99? Inget utom elsystemet?

Tändningskurvan ser lite annorlunda ut för att få lite mer kraft på lågvarven. Den är dessutom annorlunda växlad. Mer anpassad för skogskörning m.a.o
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du skall köpa en endurohoj - av den enkla anledningen att en sådan är bättre på crossbana än vad en cross är i skogen, allt går - men det finns rätt och mindre rätt sätt att göra saker på. :)

Högt drevad 1:a, struttig fjädring och toppig karaktär på motorerna är problemet med crossarna i skogen.

/J
 

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 625 sxc
Jag tror på en KTM 200 exc som du sa tidigare. En 125:a ram med en 200cc motor. Modellen har fått väldigt bra i flera tester. Där får du en väldigt lätt och smidig hoj, men ändå mer knuff i motorn än en 125:a. Gå in på KTMTalk.com och läs lite om modellen, finns mycket jämförelser där också.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ska du kora grusvag sa far du ju ha en reggad hoj om du ska kora lagligt. KTM EXC 250/300 eller Gasgas EC 250/300 hade jag da kollat pa, att kopa en 4-takt for ca 20000:- innebar med all sakerhet dyyyra renoveringar och da kan du utan vidare lagga 5-10000:- till sa 2-takt ar nog helt ratt vag att ga:tummenupp . Blir det en cross sa hade jag tittat pa japanarna for dem pengarna, sen vilken av dem ar av mindre betydelse utan skicket och servicen ar helt klart det viktigaste!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
fullkomligt skitsamma vilken du köper bara den är VÄLLsköt köp INTE billigaste i klassen tro mig min TM 125a kosta mig 40k i reparationer min rmx 250 kosta 10K och såldes som ett vrak. Tänk inte "det är bara.." för "Bara" kostar MYCKET pengar, och gör att du inte kan köra så ofta som du vill vilket gör att du tappar intresset

Om du inte tror mig kan jag lägga upp mitt projekarbete, om vad som krävs för att bli en bra enduro förare. Det jag kom fram till va att de viktigaste är att köra ofta och ha en hoj som va driftsäker och vällfungerande..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om du inte tror mig kan jag lägga upp mitt projekarbete, om vad som krävs för att bli en bra enduro förare. Det jag kom fram till va att de viktigaste är att köra ofta och ha en hoj som va driftsäker och vällfungerande..
Upp med det.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker att KTM 200 SX/EXC är en kanonhoj. Så jävla fin lättkörd hoj. Liten och smidig med riktigt bra tryck.

125 är mer svårkört om man ska ha lite tempo men att glida runt med som nybörjare tycker jag att den funkar bra till.

250n kan man kissa på sig av om man är ovan. Jag har kört stora fyrtaktare me mycke pulver länge innan jag köpte en 250 och gissa om den stod på bakhjulet spontant några gånger innan man lärt sig. Iofs är min något trimmad men ändå, den punschar hårt från mellanregistret ända upp på toppen, man ska ha rätt bra gaskontroll för att den ska funka bra. Många blir rädd av att sätta sig på en sån och då är ju inte körningen rolig längre.

Ska vi snacka lättkörda tvåtakt så är CR500 nog den mest lättkörda av dem alla, ändå rekommenderar man inte en sån till en nybörjare ;)

En hoj i den prisklassen förlorar man ju inte särskilt mycket att köpa och sälja när man tycker de e dags för nåt annat. När du väl hittat en hoj du gillar så tycker jag att du ska lägga ner pengar på att fixa allt. Köp orginalskruvar eller byt ut alla skruvar till nåt du gillar (jag kör insex) så slipper du bli irriterad på att byta verktyg hela tiden.

Egentligen handlar allt om hur mycke erfarenhet man har på hoj. Kan man styra runt på en 1000cc radfyra så kan man börja på en 250, för då vet man ju att man inte kan bete sig hursomhelst ;)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Vilken storlek du ska ha på hojen och om det ska vara 2T eller 4T får du nog välja själv vad du tycker passar bäst.

Men ska du köra skog så är det inte cross du ska ha iaf utan det är enduro du ska ha så tänk på det när du köper hoj, för jag kan lova att det är inte så kul att köra skog med cross fjädring.


Sen kan det vara värt att tänka på att 125or oftast är pissigt slöa och måste varvas till max för att ta sig fram enda 125an som jag personligen har kört som jag kan säga går bra och har tillräckligt med efekt är min gammla SX 125a 05a den gick ruskigt bra för att vara 125a men annars ska husqvarnas 125or av nyare model också gå bra.
Men kanske bättre kolla efter lite större hoj gör inte misstaget många nybörjare gör bara att köpa för stor hoj.
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Mina två 125or är till salu! Men för skogs och grus körning vill man ha en 250 2t eller 450 4t. För bana räcker det med 125(tycker jag). Som en annan sa, köp inte billigaste, för det blir fort dyraste!
 
Last edited:

Stoffeman1

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
honda cbr 900 firblade
Mina två 125or är till salu! Men för skogs och grus körning vill man ha en 250 2t eller 450 4t. För bana räcker det med 125(tycker jag). Som en annan sa, köp inte billigaste, för det blir fort dyraste!

Hejssan såg att du hade en 125cc cross till salu.du kan väll skicka bilder och lite fakta till: gokartstoffe@hotmail.com

Snälla hör av dig...:):Bugar :) :hihi :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top