Cross hjälp! Suzuki RM 125. Startar Ej!

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
Hej har köpt en suzuki rm 125 årsmodel 87 och körde den igår ganska långt och tryckte på en del... sen lite senare mot kvällen så dog den bara och jag ringde upp polarn som trodde att det var tändstiftet som kunde vara paj eftersom jag kört en lång bit så köpte jag ett nytt tändstift och det var inte det. samma sak.. kickar man händer inget.. försöker man rulla igång den så låter det bara blöööö om ni förstår hehe.
Vad tror ni experter det kan vara?

Jävligt tacksam för hjälp här!

Mvh

Solid snake

Guest
Tanka? :D

Nämen, hur gjorde den när den dog? Bara dog? Inga konstiga ljud?

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
Inga ljud eller nått den bara dog.. jag körde några mil med den och sen lät den stå sen tog den hem till en polare och märkte då att den inte riktigt gick fullt ut.. sen efter ja vart hos polarn så skulle jag hem så när jag sakta in och växla ner när jag skulle svänga in på ett ställe dog den bara stendöd.. skaffat nytt tändstift som sitter på nu. Och det var inte det... kan det vara luftfilter? förgasarn? är inte så duktig på sånt här därför frågar jag er! =)

mvh

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Utifrån den beskrivningen som du gav så kan det vara vadförnågotsomhelst.

Den började inte "gå trögare" innan den slutade gå om du förstår vad jag menar? När du kickade kändes den trögare?
Du hade olja i bensinen eller?

Men för att börja med saker som du nog själv kan kolla upp, så har hojen många år på nacken. Om den inte gått på länge så kan det vara skit i bensinen som gjort att det satt igen kranen/slangen/eller något munnstycke i förgasaren. Ta loss, kolla att det rinner, gör rent osv.

Efter detta gäller det att kolla så du har gnista på stiftet. Skruva ur det, sätt på "hatten" och håll gängorna mot toppen samtidigt som en kompis kickar hojen åt dig. Du ska se en tydlig fin "blå/vit" gnista. Annars är det fel på tändsystemet någonstans. Kolla även färgen längst ner på stiftet när du tar loss det. Är det vitt/nästan vitt har du problem med förgasaren/bensinen.

Detta blir en bra början för dig! Gör detta och återkom sen! =)

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
Utifrån den beskrivningen som du gav så kan det vara vadförnågotsomhelst.

Den började inte "gå trögare" innan den slutade gå om du förstår vad jag menar? När du kickade kändes den trögare?
Du hade olja i bensinen eller?

Men för att börja med saker som du nog själv kan kolla upp, så har hojen många år på nacken. Om den inte gått på länge så kan det vara skit i bensinen som gjort att det satt igen kranen/slangen/eller något munnstycke i förgasaren. Ta loss, kolla att det rinner, gör rent osv.

Efter detta gäller det att kolla så du har gnista på stiftet. Skruva ur det, sätt på "hatten" och håll gängorna mot toppen samtidigt som en kompis kickar hojen åt dig. Du ska se en tydlig fin "blå/vit" gnista. Annars är det fel på tändsystemet någonstans. Kolla även färgen längst ner på stiftet när du tar loss det. Är det vitt/nästan vitt har du problem med förgasaren/bensinen.

Detta blir en bra början för dig! Gör detta och återkom sen! =)
Ja, Jag tyckte att den började gå lite sämre efter jag kört 2 timmar med crossen ungefär och sen låtit den stå en stund sen skulle jag köra igen då kände jag att nått inte stod rätt till gick lite sämre plus att när jag tanka den och sen skulle kicka igång den så fick jag inte igång den fick rulla igång den då startade den.. sen körde jag en bit till och sen lät den stå hos polarn sen på hemvägen så hände detta... Känns surt då jag inte har tålamod till och mecka med motorer blir bara så jävla arg hela tiden hehe.. har haft en del crossar och mopeder i mina år men är ingen jävel på att mecka...

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
Tja igen.. Tog loss förgasarn rengjorde den och luftfiltret.. Luftfiltret såg förjävligt ut stort hål på sidan o skit... Sen på med allting och den startar (!) Sen kör jag en sväng sen dör den bara och när man försöker kicka den så är det nästan inget komp och det låter som nått snurrar inne i motorn när man kickar den? vad kan det vara för fel? vad behövs bytas? Någon som vet?

Tack // Najkliis

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om stiftet sitter fast så du inte förlorar komp där är det nog bara att lyfta på cylindern och kolla men det är snabbt gjort på en cross som tur är.
Troligtvis har kolvringen fastnat pga skit eller felaktig bränsleblandning.
Crossar brukar inte gilla felande luftfilter.

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
Om stiftet sitter fast så du inte förlorar komp där är det nog bara att lyfta på cylindern och kolla men det är snabbt gjort på en cross som tur är.

Okej så stiftet ska sitta riktigt hårt då? Luftfilter är det viktigt att det är riktigt helt eller? för det kan väl inte vara det som gör att crossen krånglar?
Men ska lyfta på cylindern och kolla som du sa där och se hur det ser ut! Tack för svar.. Om nån mer har nått och tillägga så skriv på!
:tuttar

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Okej så stiftet ska sitta riktigt hårt då? Luftfilter är det viktigt att det är riktigt helt eller? för det kan väl inte vara det som gör att crossen krånglar?
Men ska lyfta på cylindern och kolla som du sa där och se hur det ser ut! Tack för svar.. Om nån mer har nått och tillägga så skriv på!
:tuttar

Det ska sitta lagom hårt, tänkte att det kanske gängat lös sig och släpper ut komp. den vägen.

Luftfiltret måste vara helt, rent och inoljat och sitta rätt så inte skit åker in i cylindern, ett enda gruskorn kan haverera kolven, cylinder och vev.

Den ska gå att köra utan filter men går kanske inte så bra och är inget man ska göra.

Tänk på att en cross är ingenting man ska ligga på väg och pressa på jämn gas med. Dom brukar inte vara bestyckade så dom klarar av det.

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös

Kanske ett kompprov innan man lyfter?

Finns det reeds på så gamla cyklar? Kolla dom isf.

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
I mina öron låter det faktiskt inte så bra.

Har du gjort det jag bad dig om innan? Kolla att förgasaren får bensin, och att det finns gnista?

Om du kört utan luftfilter (=hål i det) så kommer det lätt in skit i cylindern och i vevhuset. Detta kan repa, förstöra lager mm. Dessa skador kan bli tydligare när motorn blir varm (precis vad du beskriver).. Vill inte måla fan på väggen, men du får nog se till att tycka det är roligare att mecka snart för att få igång hojen igen! :)

Tillägg - Stiftet ska du inte spänna "hårt". Då riskerar du göra större skada! Spänn det "lagom". Dvs när det tar emot och börjar kännas stummt, då är det klart! Fett på gängorna ska man ha på _allt_ man sätter i dessutom!

Last edited:

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
var ute nu och skulle plocka av cylindern men den sitter ju bomfast??
Hur gör ni för att få bort eran? Give me some tips!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Att bränna runt med en 20 år gammal cross som transportfordon funkar inte. Måste ha olika varv och belastning "hela tiden"

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
Jo det vet jag men nu har inte det med saken att göra... Ingen annan som kan sånt här som kan hjälpa till? vill ta bort cylindern och se hur kolven och det ser ut men cylinder sitter ju stenhårt alla skruvar e borttagna osv.. har tagit en plattskruvmejsel och bankat på en hammare men det underlättade knappt!
TIPS?

Solid snake

Guest
Jo det vet jag men nu har inte det med saken att göra... Ingen annan som kan sånt här som kan hjälpa till? vill ta bort cylindern och se hur kolven och det ser ut men cylinder sitter ju stenhårt alla skruvar e borttagna osv.. har tagit en plattskruvmejsel och bankat på en hammare men det underlättade knappt!
TIPS?
Hmm, har du försökt få in den mellan cylindern och blocket som en kil? Lägg av med det direkt för du sabbar mer än du fixar isf.

Är du säker på att du har tagit bort alla skruvar? Sitter det inte med muttrar längst nere på cylindern? Det gjorde det på min gamla CR fast den var iofs vattenkyld, fast det kanske din också är?

Najkliis

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Suzuki RM 125
japp den är vattenkyld ska kolla ifall jag glömt någon skruv som jag inte tror... det fanns några insekbultar men dom verkade inte gå till cylindern! men testar att ta av dom! mer tips tack... återkommer hej

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
japp den är vattenkyld ska kolla ifall jag glömt någon skruv som jag inte tror... det fanns några insekbultar men dom verkade inte gå till cylindern! men testar att ta av dom! mer tips tack... återkommer hej

Glöm ej att tömma vattnet ur motorn först.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
var ute nu och skulle plocka av cylindern men den sitter ju bomfast??
Hur gör ni för att få bort eran? Give me some tips!

Man kan knacka lätt med en gummiklubba på cylindern för att få den o lossna om de sitter lite.

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Skulle ta av cyllen på min gamla ke125:a för ett tag sen och den satt verkligen STENHÅRT! Fick slå redigt hårt med hammaren och sedan vicka upp den. (pinnbultarna hade rostat fast i cyllen visade det sig sen, hade dock haft i massor av rostlösning innan)

Förövrigt låter det som att kolvringen är av eller att den eventuellt har nypt eller skurit.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli