Cross hjul på 640-03?

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Någon som monterat det på sin 640-03 Sm?

Problemet jag har är att orginal fram axeln är för grov + att jag måste ha några distanser mellan fälg och gaffelben, måste också ha en distans mellan bromsskivan och fälgen annars tar oket i ekrarna. Frågan är finns det färdiga prylar eller får man snickra själv.

Tacksam för lite goda råd!

//Honung

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF-R1 -18
Om du har 21" från en -03 så passar det.
Annars så kan du köpa en klenare axel med distanser hos din lokala KTM-handlare.

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Fast det pheta 4kolvsoket kommer att ta i ekrarna, det finns trådar om det här om du söker......... du får flytta ut skivan och oket lite........

EDIT: Citerade lite fel :rolleyes:

jb skrev:
Om du har 21" från en -03 så passar det.
Annars så kan du köpa en klenare axel med distanser hos din lokala KTM-handlare.

Last edited:

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Tackar för svaren :tummenupp

Ja det är 03 21tums fälg och nej det passar inte, men det finns alltså färdiga distanser? Jag är medveten om att 4 kolvsoket kommer att ta i, jag var precis ner i garaget och såg att på sm fälgen satt det en distans mellan skiva och fälg. Får kolla om det går att använda den funderar även om jag ska flytta över 320 skivan, ska även höra med vår lokala handlare vad han har hemma annars får jag väl tillverka något som passar :tomten

CR500AF

slanga sjef
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
Ktm prestige snart solgt Yamaha R6 solgt Cr500AF Aprillia SR 50 Ditech solgt
Honung skrev:
Någon som monterat det på sin 640-03 Sm?

Problemet jag har är att orginal fram axeln är för grov + att jag måste ha några distanser mellan fälg och gaffelben, måste också ha en distans mellan bromsskivan och fälgen annars tar oket i ekrarna. Frågan är finns det färdiga prylar eller får man snickra själv.

Tacksam för lite goda råd!

//Honung

Jada det har jeg :gnissla ga opp til slutt og brukte både gaffel med brygge og baksving med demper fra en rally edition :kocko
Prøvde med hylser fra ktm men fikk ikke noe som passet :mad: :mad:
en kompis hadde akkurat ummmmm skrotat sin rally og hadde litt deler til overs :D blir piggdekk på både den og CR500AF i vinter så får vi se hva som går an å kjøre lengst med på bakhjulet

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Du hade rätt JB det är 26mm på 03ans fälg men jag har troligen 02ans fälg med 20mm axel, jag fick med fälgarna i köpet när jag handlade hojen pga handlaren beställt fel till en husa kille som skulle ha sm fälgar och därför hade de liggandes.
Bak fälgen passade bolt on, det är fan att det ska jävlas nu när snön vräker ner o man vill ut o gasa :gnissla

Last edited:

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Honung skrev:
Bak fälgen passade bolt on, det är fan att det ska jävlas nu när snön vräker ner o man vill ut o gasa :gnissla

Hur gick det till? Det borde ha varit 6mm för smalt navet, dvs du fick dra ihop svingen 6 mm och troligen spårar kedjan lika bra som en ramsned Husa(!?). Med 03'ans crosshjul (Talon/Excel för KTM 03') på min 660 (samma sving som 640) så behövdes en distans på 6 mm för hjulaxeln på höger sidan och en distans på 8 mm till drevet. Låter skumt om det passar direkt på din... :va

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Ebbe skrev:
Hur gick det till? Det borde ha varit 6mm för smalt navet, dvs du fick dra ihop svingen 6 mm och troligen spårar kedjan lika bra som en ramsned Husa(!?). Med 03'ans crosshjul (Talon/Excel för KTM 03') på min 660 (samma sving som 640) så behövdes en distans på 6 mm för hjulaxeln på höger sidan och en distans på 8 mm till drevet. Låter skumt om det passar direkt på din... :va

Jag ska riva av bakdäcket igen och mäta upp det, men med blotta ögat och när man snurrar hjulet ser det ut som det spårar rätt, det satt en distans på varje sida men vet ej måtten på dessa. Det är inte exel utan d.i.d fälgar vad det är för nav vet jag inte ej heller om det skilljer något mellan märkena men jag åter kommer med en rapport när jag kollat upp detta förhoppningsvis till helgen. :confused:

Hur löste du det fram ebbe? Har inte mätt exakt men man ser med blotta ögat att d.i.d navet eller vad det nu är, mycket smalare en orginal sm navet.

Tacksam för tips!

//Honung

Last edited:

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Framhjulet passade rakt av så när som på bromsoket som tog i ekrarna litegrann. Räckte med att svarva av distanserna till oket 2 mm och göra en ny distans (orginaldistansen passar inte alls på Talonnav) som var 2 mm bredare till skivan. Men detta gäller ju bara på Talon/Excel-hjul för KTM 03'.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Ebbe skrev:

Nu har jag rivet av bakdäcket och mätt upp det och det passar exakt, det är kanske beror på att det är olika på fabrikat vad vet jag. Har inte löst sig fram en men jag har beställt en axel + nåt distankit men får det inte för en efter helgerna. Jag kunde inte hålla mig längre så jag skruva dit sm fälgen, tänkte att man kunde smyga runt lite men jag kom inte många meter innan man börja tok gasa, lite dåligt fäste fram men herre jisses va kul. Nu är abstinansen total :huvet Får spilla i mig en pilsner så man lugnar ner sig :öl

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Bad news!!!! Framgaffeln är bredare, dvs. benen sitter längre ifrån varann så et kommer inte passa om det är en origial -02 axel du köpt.
När det gäller bakhjulet så skiljde det ca 3mm på min 660, med -02 originalhjul.

/HW

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
HW skrev:
Bad news!!!! Framgaffeln är bredare, dvs. benen sitter längre ifrån varann så et kommer inte passa om det är en origial -02 axel du köpt.
När det gäller bakhjulet så skiljde det ca 3mm på min 660, med -02 originalhjul.

/HW

Okej, men hur har du löst det fram då?

Kom med lite tips till en abstinent norrlänning :huvet

Vad tycker du om sp? Är själv sugen på en sån

Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Svarvad axel hos mek. verkstad 300:-

SP1 är till salu om du är intresserad så skicka pm.

/HW

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
HW skrev:
Svarvad axel hos mek. verkstad 300:-

SP1 är till salu om du är intresserad så skicka pm.

/HW

Du har inte måtten på axeln du fick tillverkad + ev distanser ? Eller du kanske kan fixa en axel åt mig? Angående sp fattas det fn slantar.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln