Cross köp, vad skall jag satsa på?RMZ,YZF,CRF.

Plojten

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Åland
Hoj
Cagiva mito evolution -98
Hej, jag hade tänkt mig att köpa en cross.
Det jag är ute efter är en någorlunda slitstark 450 som jag inte måste spendera allt för mycket tid i verkstaden med.
Har ungefär runt 20.000kr att lägga ut på den, så det blir inga några sprittnya grejjor.

Crossarna som intresserar mig är Honda crf, Suzuki Rmz samt Yamaha yzf 426.

Den jag har hört mest gott om maskinmässigt är Yamahan, men den verkar så jävla bökig på något vis, Hondan i sin tur verkar lätt och smidig men maskinen har jag inte hört så många lovord om. Rmz:an har jag inte hört något alls om.

Det finns antagligen ett gäng här på forumet som har erfarenhet av dem här hojjarna och kan upplysa mig lite kring vilken jag skall satsa på, för och nackdelar osv.

Kan tillägga att jag skall köra i skog, lite på bana samt åker/dylikt.

Tacksam för svar!:tummenupp
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ska du bara lägga ca 20000:- på crossen skulle jag hellre titta på en 250cc 2 takt istället. Risken är väldigt stor att du får göra en större renovering på en 4-taktare och då börjar det genast rinna iväg 1000-lappar. Har oxå hört att yaman ska vara väldigt slitstark men kanske som du säger lite bökigare än t.ex crf:en. Men har du bestämt dig för en 450 skulle jag ta den som är i bäst skick för bäst pengar, sukkorna brukar generellt ligga lite lägre i pris men säkert inte sämre än dem andra. Alltså hittar du t.ex en sukka lr yama som gått mindre och är i bättre skick än t.ex en crf skulle jag hellre gå på det än att jag snöat in mig på en modell bara - alltså den du får mest för pengarna oavsett vilket av märkena det är. Men var beredd på större och dyrare renovering på en 450 då du troligtvis får titta på årsmodeller kring ca 00-04 och då kan där givetvis finnas grejer du får byta. Lycka till vad du än köper :tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
250 2-takt alla dagar i veckan. Absolut bästa karaktären på cross för motionären, tillräckligt med effekt och man behöver i princip aldrig skruva.
Samtliga japs från i princip tidigt -90tal till idag är pålitliga. Men för 20 loppor borde du kunna köpa 02-05 beroende på skick. Märke spelar absoluti ngen roll så länge du väljer japs på 2taktarna.
Men om du envisas med 450 så hade jag tipsat om
yz450 03- (426an/400an i yzf serien e gammal och inte värd sitt pris)
crf450 02- (ett fräsht exemplar av 02an som var den första håller måttet än idag)
rmz450 06- (06 helt ny hoj, 04/05 tråkig slö och dyr i drift)
kxf450 06-
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En liten varning för RMZ250 och KXF250 hade problem med kylningen första årsmodellen, 2004. Många modifierade kylrören, satte större kylare och impeller till vattenpumpen och därefter tror jag dom höll men var på din vakt med dom hojarna.

Köper du fyrtakt så se börja med att riva och kontrollera skicket på kolv, kamkedja och ventiler. Och lita inte på säljare som intygar att kolven mm är bytt för det brukar vara både si och så med ärligheten hos folk. Byt vid behov och sedan kan du köra problemfritt 50-200h beroende på vilken hoj du köper.

Även vid tvåtakt skulle jag rekomendera en titt på kolven innan du börjar köra. Dock är ju ett tvåtakthaveri oftast billigare. Men även vanligare.
 

Plojten

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Åland
Hoj
Cagiva mito evolution -98
Tack för svaren, är som sagt inställd på 4-takt eftersom doms register verkar så jävla skönt.
Kollade upp Yzf450 efter tipset och såg att dom låg i typ samma prisklass som 426, hur är det med maskinerna på dem, håller dom fortfarande samma klass som 426:ans maskin verkar göra? och vad är det som gör att yzf450 är bättre? Är den lättare eller?
 
Last edited:

Plojten

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Åland
Hoj
Cagiva mito evolution -98
Eller man kanske skulle satsa på 250 istället, men vad jag har hört så kräver dem tmo ännu mera underhåll än 450. Vilket håll skall man titta åt då, Rmz eller Yzf (Crf har jag skippat för dom verkade vara riktigt underhållskrävande för att fungera)?
Såg på blocket att det fanns en 05:ans Rmz 250 för just över 20.000. Hur är kvaliteten på den årgången?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top