Cross-lek-mek

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har en v-manalen hemma digitalt. Kan maila den, hinner dock inte ikväll.
PMa mailadress.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Har en v-manalen hemma digitalt. Kan maila den, hinner dock inte ikväll.
PMa mailadress.

I owe you man! :kär Skickar PM.

Har du några bilder på hojen efter helrenoveringen? Roligt att se.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Har massor av bilder på renoveringen. Skall försöka leta fram filmklippen på youtube som jag följde av en kille som renoverade en 250 (samma grundprincip).

Bifogat

• IMAG1128.jpg
    IMAG1128.jpg
    239.4 KB · Visningar: 148
  • _20130202_3894Panzaa_1434.jpg
    _20130202_3894Panzaa_1434.jpg
    239.6 KB · Visningar: 141
  • _20130202_4015Panzaa_1484.jpg
    _20130202_4015Panzaa_1484.jpg
    240.1 KB · Visningar: 155
  • _20130202_3898Panzaa_1435.jpg
    _20130202_3898Panzaa_1435.jpg
    243.4 KB · Visningar: 143

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Hjälpte manualen?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
ursäkta mitt sena svar :) Ser ju riktigt sjysst ut.. Antar att du gjorde en vääääldigt grundlig renovering?

Manualen var kanon. Har inte kommit så långt att jag haft nytta av den ännu för jag har inte riktigt haft tid att skruva senaste veckorna. Nu är det dock semester å de kommer upp lite bilder inom kort.

Letar just nu after prisvärda renoveringssatser till gaffelbenen, verkar dock tyvärr inte mycket billigare än att lämna in det och få det gjort av proffs. :va

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Tackar, kollade på dessa grejer men den viktigaste har varit slut på lager väldigt länge. Var nog en månad sen jag kollade första gången och slut redan då.

Aj trist, tur det är en lättskruvad motor då :)

En sak som är säker är ju att detta inte går snabbt. Småbarnsförälder, husägare och frilansare så får man ta det lite som det kommer. Har iallafall hållt på med lite rengöring och förbereda en del delar för lack. Motorrengöring är ju ett helvete att hålla på med. Sliter ut batterierna i skruvdragaren.

Motorrengöring Före/halvvägs:
20130615_110812.jpg20130615_223040.jpg

Motorrengöring efter:
20130615_224657.jpg20130615_110817.jpg

Blästrat lite grejer:
2013-06-16 13.29.43.jpg2013-06-16 14.45.47.jpg2013-06-16 18.13.58.jpg

Även provat lacka men blev skit. Första gången jag använder lackspruta, köpte 2K polyuteranlack och använder en s.k. "proffsspruta" men det blir väldigt kornig yta, inte i närheten av slät. Har provat olika mängder förtunning, olika lufttryck m.m. men får inte alls det bra, börjar känna mig dum i huvudet. :va

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
En sak som är säker är ju att detta inte går snabbt. Småbarnsförälder, husägare och frilansare så får man ta det lite som det kommer. Har iallafall hållt på med lite rengöring och förbereda en del delar för lack. Motorrengöring är ju ett helvete att hålla på med. Sliter ut batterierna i skruvdragaren.

Motorrengöring Före/halvvägs:
View attachment 387678View attachment 387680

Motorrengöring efter:
View attachment 387681View attachment 387679

Hej! Rolig byggtråd, ska bli intressant att se vad du moddar den med. Motorrengöring? Kör du bara roterande stålborst med skruvdragaren eller har du något medel också? Ser bra ut! Jag skulle behålla motorn så! :)

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Hej! Rolig byggtråd, ska bli intressant att se vad du moddar den med. Motorrengöring? Kör du bara roterande stålborst med skruvdragaren eller har du något medel också? Ser bra ut! Jag skulle behålla motorn så! :)

Jävlar va seg jag är på att svara.. Åkt på att byta garagetak så har inte blivit så mycket skruvande =(

Ja jag kör bara lite olika sorters stålborste på skruvdragare, medel behövs inte för stålborsten sliter ändå bort allt där finns ner till metallen. Dock väldigt svårt att komma in i alla vråer men jag har kommit fram till att det inte lönar sig att vara allt för noga, den kommer ju bli skitig efter några timmar i skogen ändå.

Funderar dock på om det går att klarlacka direkt på metallen för att lättare kunna tvätta av den och behålla den metall-blank, mån tro?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Nästa gång jag är på biltema ska jag köpa en vattenavskiljare till lacksprutan, och hoppas på att det löser mitt lackproblem. Har inte behagat mig att ens lägga upp bild på det jag lackat eftersom det blev så fruktansvärt fult.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Nu får jag återuppliva tråden. Pga ekonomi, familjeangelägenheter, jobb m.m har jag inte kunnat röra hojen sen i höstas, men nu är jag igång igen. Medans jag väntar på möjlighet att lämna iväg dämparna för renovering sitter jag å finurlar på färgscheman, och ska börja provlacka lite igen nu när jag har lite bättre utrustning.

Min tanke med krossen är att det ska bli en vinterleksak, alltså ville jag anamma vinter-stuk på färgsättningen. Tänkte mig från början typ svenska militärens camomönster fast med vit basfärg, dock blev det inte så snyggt. Körde vidare på bara vitt och svart och så här ser mitt exempel ut nu.

Jag vet vad ni kommer säga om hur dumt det är att lacka en cross i vitt, det kommer inte vara vitt länge, men åtminståne i min ägo blir det ingen grus/gegg-maskin. Så bortsett från den idiotin, vad tycker ni? Kan det bli snyggt? Helt enfärgade ytor är rätt tråkiga men jag vill ha det stilrent, tänker mig att man kankse kan hitta eller designa några passande dekaler att "detaljera" plasten med.

Tips?

cross_ex1.jpg

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ett tips är att 24mx med flera erbjuder egendesignade dekalkit just för din hoj. Att lacka och hålla på blir bara
moppefucko och lacksläpp, inget annat. Lacka sån fet plast håller inte, speciellt inte på tanken.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Tack för ditt svar.

Kollade in 24MX, och problemet med dessa dekaler dekaler är att de inte är heltäckande, ska de färgas om helt med "dekal" är det foliering som gäller vilket garanterat blir sämre än att lacka (har provat att foliera, vilket uppenbarligen inte är min grej). Så plasten behöver oavsett lackas/färgas om då den dels är väldigt nedgången och dels är orginalfärgen vedervärdig.

Jag har testlackat ena bakskärmen på crossen med 2k polyuretanlack vilket, förutom apelsin-ytan då jag inte hade rätt utrustning, känns som att det blev riktigt hållbart.

Så även om jag helt förstår din tanke med att lacka på den feta plasten, tycks mitt test ha gett goda och hållbara resultat. Men innan jag säger för mycket ska jag givetvis prova skrapa på den ikväll för att se om det verkligen sitter som jag tror att det gör. :D

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Tack för ditt svar.

Kollade in 24MX, och problemet med dessa dekaler dekaler är att de inte är heltäckande, ska de färgas om helt med "dekal" är det foliering som gäller vilket garanterat blir sämre än att lacka (har provat att foliera, vilket uppenbarligen inte är min grej). Så plasten behöver oavsett lackas/färgas om då den dels är väldigt nedgången och dels är orginalfärgen vedervärdig.

Jag har testlackat ena bakskärmen på crossen med 2k polyuretanlack vilket, förutom apelsin-ytan då jag inte hade rätt utrustning, känns som att det blev riktigt hållbart.

Så även om jag helt förstår din tanke med att lacka på den feta plasten, tycks mitt test ha gett goda och hållbara resultat. Men innan jag säger för mycket ska jag givetvis prova skrapa på den ikväll för att se om det verkligen sitter som jag tror att det gör. :D

Alltså det GÅR ju att lacka, jag har sätt både bra och dåligt. Men det blir ju asfett med ny plast och egna dekalkit. Och det går knappt att misslyckas med. Totalt kanske 2500,-

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping