Cross mysterium

bubben79

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
suzuki rm125 1991
Har köpt en gamal suzuki rm 125 -91 som inte startade när ja köpte den.
köpte ny tändplatta (stator) och då gick den igång med ett jävla rassel, rev isär och bytte vevparti plus lager och allt som hör till inklusive nytt stift och ultraljudstvättad förgasare och bestyckad från leverantör, nu till det mystiska... Den går endast på tomgång, startar på första kicken och går jätte rent och fint men minsta lilla man rör gasen stendör den.
Lämnade in den på verkstad men dom hitta inget fel vid sin koll och ingen anna heller, att tilllägga är att den gick endast på tomgång innan renoveringen oxå, går inte bättre på startgas, stiftet är tort och fint ingen skillnad hur nålen är plaserad.
snälla lös mitt mysterium.
mvh nicke

Last edited:

Nsr89

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Hoj
Honda nsr 89
dålig soppa tillförsel ? igensatt soppakran/filter osv ?

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Det jag tycker låter konstigt är att den inte vill öka varv på startgasen.
Om man nu utgår ifrån att du inte köpppt startgasen på biltema för den kunde de döpt till kvävgas i stället.

Kan du på något sätt kolla hur tändningen fungerar? Jag tänker som sådant att tändningen fallerar om den försöker öka varvtalet. (Jag tänker bara fritt här)

Men någon stans i bakhuvudet har jag för mig att på moppe tiden så lyckades jag ställa tändningen så pass galet att den vägrade gå upp i varv.
Kan vara värt o kolla att tändningen står rätt o tänder vid rätt Tillfälle. Antar att det finns någon form av markering som man kan läsa ut med en tändningslampa.

Ökar varvtalet om du låter den stå på tomgång o stryper bensinen?
Varvtalet brukar ju öka när man stryper bensinen men det tappar all effekt. Det skulle kanske kunna vara så att din förgasare dränker den med bensin när du försöker gasa.

Red ventiler är väll mest känslig vid tomgång?

Eftersom du har haft isär hojen så antar jag att du har kollat att cylinder o kolv är i hyfsat skick.

Slut på Ider

bubben79

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
suzuki rm125 1991
reed ventilen är hel och fräch, startgasen är inte biltema, har klämt till slangen men ökar inte, tändningen står enligt markeringen i blocket.
som sagt ett jävla mysterium tycker ja. är antagligen nått löjligt fel när ja väl hittar det.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
kolla så att avgasporten funkar bra och är rätt inställd!
häkta av kröken, in med två fingrar och känn så att den rör på sig ordentligt som steg ett.
har haft samma modell/år med samma problem, förutom att min gick att köra men inte varva ur
:)

bubben79

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
suzuki rm125 1991
avgasventilen har ja oxå redan kollat och den funkar fint oxå (tyvärr), provat att röra den ut och in under tiden den är igång men ingen skillnad heller.
Jag är oxå inne på cdi box eller tändspole, tändspolen som sitter på är inte det som ska vara där men cdi box känns som ett säkrare kort...och dyrare :(
nån med mer ideer?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...