Cross skydd på gata

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Vurpar man på asfalt i 70 med motard tex räcker det med vanliga kläder som skydd..
Dock har skorna en tendens att vilja flyga av fötterna vilket brukar resultera i att man skrapar åvansidan på foten/fötterna men lite skrubbsår har väl ingen dött av?

Jag använder aldrig skydd när jag kör motard, vart 3st vurpor i år och körde väl som snabbast i ca 80.
Och då hadde jag det kläder jag har på min bild.. Jeans och en tunn jacka.
Och det värsta va väl att ena dojjan flög av så jag skrapa åvansidan på foten, och häldre det än att skrapa sönder sett skydd för 2-3000 spänn.

Du kan ju omöjligen ha vurpat i 70 utan skador. Jagade en kille när vi lekte i arendal och han la sig i ca 20 och skrapade upp armbåge och knä etc trots skydd enligt ovan.

Vet inte hur fort det går när jag vurpar i slutet av detta klippet men gissar 100. http://www.youtube.com/watch?v=7qPCpsWTWXo
Stället klarade sig precis (lövtunt skinn kvar på båda lår och rumpa) och handskarna slets upp. Lycka till med att göra det i jeans :död

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Tyvärr är det inte sant.

Nej då, litet skrubbsår har ingen dött av. Mycket skrubbsår innebär däremot en jävligt smärtsam konvalecens.

Att du har haft tur betyder inte att det finns någon slags gudomlig regel som säger att det är ofarligt att vurpa på asfalt i 70 (med motard eller nån annan hoj). Var och en får självklart köra i det han/hon känner sig säker i, men det förutsätter att man vet vad det är för risk man kalkylerar med. Jag vet att en krock med bil i 50 km/h kan innebära bra mycket allvarligare skador än en skrubbad fotrygg, eftersom jag sett det på nära håll.

Är man inte rädd för skrubbsårräcker det med vanliga kläder om man vurpar i 70.. Eller för mig har det gjort det iaf men kan väl dock inte tala för nån annan...

Visst mycke skrubbsår kan svida men så farligt tycker inte jag att det är iaf.

Men visst en bilkrock då kan det gå illa och är an rädd för stt smälla med en bil så bör ma ta på sig skydd..
För då kommer man sällan undan med lite skrubbsår som när man glider på asfalt.

Men det är ju som sagt upp till var och en att välja vad man vill ha på sig.

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Du kan ju omöjligen ha vurpat i 70 utan skador. Jagade en kille när vi lekte i arendal och han la sig i ca 20 och skrapade upp armbåge och knä etc trots skydd enligt ovan.

Vet inte hur fort det går när jag vurpar i slutet av detta klippet men gissar 100. http://www.youtube.com/watch?v=7qPCpsWTWXo
Stället klarade sig precis (lövtunt skinn kvar på båda lår och rumpa) och handskarna slets upp. Lycka till med att göra det i jeans :död

Nej klart man inte vurpar i 70blås utan skador kanske inte var så tydlig när jag skrev men det jagmena är att man får inte mer än lite skrubbsår

I år slog jag omkull 3gånger med motarden värsta vurpan va när jag skulle länga upp hojen med iskalla däck på framhjulet i ca 70-80 och säger sig själv att framhjulet stick..
Då vart värsta skadan när jag tappa dojjan och skrapa upp åvansidan på foten, sen vart det väl lite på armbågar och knän så värre har man ju vart med om..

Men sen kanske inte alla är som jag och skiter i om man skrapar upp sig men jag talar bara för mig själv...

Men det klart det kan ju hända andra saker än att man glider lite på marken..

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Visst mycke skrubbsår kan svida men så farligt tycker inte jag att det är iaf.

Men visst en bilkrock då kan det gå illa och är an rädd för stt smälla med en bil så bör ma ta på sig skydd..
För då kommer man sällan undan med lite skrubbsår som när man glider på asfalt.
En smäll i 50 med en utbackande bil, flygfärd över bilen och kasning i levisjeans på normalgrov asfalt kan bevisligen ge fula sår på en yta av sammanlagt drygt ett A3-papper på höft, utsida lår, knäskålar (blottlagt ben), underben och fotled. På några ställen ner i muskelvävnad, i övrigt "bara" överhud och läderhud borta. Nedsövning för sårtvätt, större delen av läkning i syrgastält. Jag snackar inte i nattmössan nu, jag snackar verklighet. Skadorna satt lyckligtvis inte på min egen kropp.
(Naturligtvis tillkommer oftast frakturer, även i det exempel jag berättar om. Men nu handlade det om "skrubbsår".)
Men det är ju som sagt upp till var och en att välja vad man vill ha på sig.
Jo, det håller jag med om. Men man behöver veta vad det är för risk man tar, inte tro att en persons bonntur gäller alla.:tummenupp

Last edited:

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Hoj
bygge
Nu läste jag inte hela tråden, MEN eftersom det är man själv som styr hur fort man kör så brukar iaf jag göra så att när jag bara ska ut på nån liten tur (typ ner till korvmojjen och runt i stan:tuttar ) i varmt väder brukar jag dra på mig cross skydden, och när jag har dom på låser jag handleden i ett max läge som inte dödar mig:)

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Säkerhetsvästen ger ju bättre skydd mot kross-skador. Och det är väl dom man dör av?
Det är ju inte bättre skydd än vad som sitter i ett skinnställ av skaplig kvalitet,förutom lite extra vid bröstkorgen då möjligtvis.

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Inga bilder, Inge bevis. .Så är den universala regeln. :tuttar

Alla får väl åka med vad dom vill.. Att det ska börja gnällas så fort någon frågar.

Svar på din fråga.. Ja det går bra att köra i den. Om du känner att den ger dig säkerhet i 200 så kör det då. Om du vill köra med din flickväns trosor. Så gör det.. Bara om du är nöjd.

Själv kör jag i en sån med tröja över och harley jeans där det är LÄDER under jeansen.. Så röven är iaf säkrad enligt moralens regler.. Tack gode gud.. Att man får ju inte benbrott när man har läder på sig..

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag föreslår en skinnjacka om ni vill ha nåt på överkroppen. Crosskydd är som redan nämnts inte gjorda för att glida på asfalt.
Kraschar man med crosskydd på asfalt så får man skrubbsår även i låga farter och det vet jag av erfarenhet.
Plasten i skydsvästen kan man väl glida på men det finns en djäkla massa oskyddade ytor mellan plastbitarna som man inte vill glida på så glöm den där västen.

Ni kan inte säga "såhär är det" vurpar man i den o den hastigehten får man garanterat skrubbsår etc. Man kan ha sån jävla otur och samtidigt jävligt tur.
Jag har te.x skadat mig mer dom gånger jag vurpat i låg hastighet än när jag vurpat i högre. Jag har vurpat flertal gånger där jag bara hade ryggskydd, armbågsskydd och tröja på överkroppen. Nästan alla gånger har jag tagit emot med armbågarna/underarmarna och händerna när jag glidit men armbågsskydden har tagit störst smäll. Jag har inte fått några skrubbsår...
en gång däremot körde jag i kanske 30-40 km/h, låste framhjulet och drog omkull, tog i med vänster handen och bröt tummen, satte knät i asfalten och skadade det...då hade jag ändå dainese byxor med riktiga skydd i. Av erfarenhet brukar jag se till att ha slitstarka stövlar och byxor, och sedan borde det räcka med skyddsväst/jacka på överkroppen. Man ska i allafall prioritera underdelen av kroppen då den träffar marken först tycker jag. Sånna som kör i tjock skinjacka men bara har jeans på sig tycker jag är rena idioter.
Förr förra sommaren va jag på bromma flygraka, där en kille körde omkull i typ den hastigheten, han gled på arslet och det var inte ett litet skrapsår, det var djupt fullt med grus i, ärret efter var inte heller så jäkla fint. och han hade crossbyxor på sig.
Ja crossbrallor skyddar nog inte mycket mer än starka jeans...så det var ju inte särskilt smart gjort. Jag kör oftast allväders byxor med crossbrallor som överdrag, bara crossbyxor på skyddor ju inte mycket.

Kombinerar man det på rätt sätt kan man visst använda crossskydd på ett säkert sätt, men på streetfighter/streethojar/sporthojar är det ju verkligen tveksamt. Oftast har ju sånna crossvästar/jackor mer kompletta/täckande skydd än de flesta skinnjackor så har du bara en skinnjacka utan i skydd i eller ett slitstarkt plagg över så funkar det ju kanon...

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Som det redan har skrivits - crosskydden är gjorda för en helt annan typ av våld, och de skyddar bra till det.
Men inte är de tänkta att skydda mot vurpor på asfalt inte...
När det är nylon inblandat tror jag det nästan bara förvärrar, det lär bränna in duktigt elakt i kroppen..

Men, vi gör alla som vi vill - jag led som fan förra sommaren i 30+ och skinnställ, men var åksugen som få med a-kortet utplockat i maj, så det åktes mer eller mindre hela tiden.
Men hur varmt det än blir så prioriterar i alla fall jag inte bort skydden.

En sådan crossväst kör jag med i skogen, och det är galet varmt på somrarna det med, men där kan man nog köra naken och ändå svettas som en gris så det är inte värst relevant heller. :D

Fanns det skydd som funkar till asfalt, och kändes som att köra i kortärmat och shorts på de där varma dagarna så skulle man kunna göra grova slantar...
Jag har sett en del underställ som hävdar att de kyler när det är varmt, någon som testat?

/J

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hade det inte varit för att jag skulle sparkas huvudstupa ur programmet och aldrig få leg så skulle jag med stort nöje neka många herrar i denna tråd vård när de kommer till akuten. Eller kanske insistera på att få rengöra skrapsår utan föregående bedövning vore en bättre behandling?:yoparty

Vi exponerar alla oss medvetet för risker men att köra utan adekvat skyddsutrustning får race på IOM att verka vettigt i jämförelse. Perforerat raceskinnställ fungerar utmärkt om man är rädd att bli svettig. Med tanke på det svenska klimatet så kan ni dessutom åka runt med den älskade hoodisen utanpå 10 av årets månader....

Någon som vill testa att fastna med foten under hojen och ha 170kg metallskrot som slipar ner dina ben mot marken? Hur kul är det att inte kunna sitta ner och skita på en månad efter att ha skrapat upp skinkorna?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ja crossbrallor skyddar nog inte mycket mer än starka jeans...så det var ju inte särskilt smart gjort. Jag kör oftast allväders byxor med crossbrallor som överdrag, bara crossbyxor på skyddor ju inte mycket.
Två par tygbrallor verkar inte särskilt mycket svalare än ett ventilerat skinnställ:confused:

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Två par tygbrallor verkar inte särskilt mycket svalare än ett ventilerat skinnställ:confused:

Nej det är det inte heller :näsblod :rofl , men nu har jag inget skinnställ eller skinnbrallor annars hade jag mycket väl kunnat ha dom under crossbyxorna istället. Mina allväders byxor har dock utmärkt skydd mot asfaltsglid/hasning/nötning, självklart inte lika bra som skinn men funkar ändå kanonbra :tummenupp

NATP

Not A Team Player
Gick med
26 Jan 2009
Hoj
Suzuki GSF 600 Bandit -98, yamaha dt 125, R1 -03
Men varför bara ha en skyddsjacka på sig? är väl ganska vettigt att kompletera med ett MC-ställ. Går säkert att hitta någon MC-jacka som är snygg och saknar skydd som kan slänga på sig över skyddsjackan.

För benen kan man ju köpa ett par lösa skydd och spänna fast direkt på benen sen ett par kevlar jeans över=)

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Nej klart man inte vurpar i 70blås utan skador kanske inte var så tydlig när jag skrev men det jagmena är att man får inte mer än lite skrubbsår

I år slog jag omkull 3gånger med motarden värsta vurpan va när jag skulle länga upp hojen med iskalla däck på framhjulet i ca 70-80 och säger sig själv att framhjulet stick..
Då vart värsta skadan när jag tappa dojjan och skrapa upp åvansidan på foten, sen vart det väl lite på armbågar och knän så värre har man ju vart med om..

Men sen kanske inte alla är som jag och skiter i om man skrapar upp sig men jag talar bara för mig själv...

Men det klart det kan ju hända andra saker än att man glider lite på marken..

Vilket skitsnack.

jag la mig utan skinnställ i bara jeans med 125:an för 10 år sen i en kura i 70-80 knyck. Gled ett antal meter med vänstra benet under hojen.
Mitt "lilla" skrubbsår var öppet i 4 månader, under denna tid var det mer eller mindre omöjligt att ens böja på benet pga ingen hud på knät motsvarande 10*20cm. Efter att detta läkt ihop slog jag upp det igen ett stort antal gånger under ytterligare 2-3 års tid i fotbollen. Efter detta kör jag allltid med ställ.

apelsinen4

Kawasaki ER-6n
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ER-6n 2008
http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1462
http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1343

De här grejerna verkar ju vara för gata iallafall? Med tanke på att jag kör i ett allvädersställ nu utan ryggskydd men med skydd på armbågar och axlar så lär ju inte de grejorna vara sämre? Mer skydd som sitter bättre mot kroppen? och dom delar man glider på när man vurpar är ju klädda med plast eller tåligt material.. En luvtröja eller jacka över det och ett par jeans verkar inte helt fel iallafall.
Jag vet inte, vill bara väcka frågan..
Någon som har någon erfarenhet av de "nya kevlarjeansen"?

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*

Köpte mig precis en sådan skyddsväst och ett par rejäla knä skydd (kanske man ska köpa de "kalsongerna med tro:va ) , tycker att det är grymt gött att köra med om man bara ska ut och "latja" lite eller om ja bara ska ner till en polare eller liknande, men som de flesta säger så är det nog inget att rekommendera att köra med hela tiden, köpte mig ett supermoto skinnställ som jag körde med hela sommaren, har fungerat utmärkt och det är bra flexibilitet i det och inbyggt ryggskydd, känns inte klumpigt någonstans, och för dem som vill så är det ju bara att dra över ett par cross brallor och en cross tröja om man vill de lite "tuffare ut"

Sammanfattning imo; Skyddsväst, gött att ha för kortare sträckor eller om man bara ska ut och leka lite. Skinnställ, ett måste (för mig iaf) om man ska ut och köra längre sträckor med högre tempo och hastigheter..

Övrigt: Vurpade med moppen för två vårar sedan i badbyxor, t-shirt och flip-flops i 70, kan ju säga att jag inte fick ut så mycket utav den sommaren.

"Be safe, wear good protection"

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept