Cross-/streetfighterstyre utan fågelpinne

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag köpte och monterade på ett 22 mm tjockt crosstyre/streetfighterstyre på min hornet 900 men ville skippa fågelpinnen. fyller den en viktig funktion rent stabilitet- och vibrationsmässigt eller ska det vara lugnt ändå? för det är klart snyggare utan.
 

doggyweman

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
vingåker
Hoj
yamaha Fz-1
hehe

låter riskabelt den sitter juh av en anledning!! Sen beror det på om du rycker mkt i styret det kanske håller chansa inte tycker ja! kör R6 fighter dock med fatbar styre
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Inte inte hur mkt dessa icke fatbar flexar, men det nog liten funktion har den men du lär inte hoppa 10meter med hojen eller?
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Sitter det en fågelpinne skulle jag låta den sitta.
Inge kul att göra en tokinbromsning eller komma ner från bakhjulet och dunka
näbben i styrkronan.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sitter det en fågelpinne skulle jag låta den sitta.
Inge kul att göra en tokinbromsning eller komma ner från bakhjulet och dunka
näbben i styrkronan.

bromsar man eller kommer ner från bakhjulet så hårt så lär fan armen gå av innan styret gör det.

Inte inte hur mkt dessa icke fatbar flexar, men det nog liten funktion har den men du lär inte hoppa 10meter med hojen eller?

näe har inte planerat några 10-meters hopp med min hornet 900 nej.
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Man viker styret innan armen går iaf, men att vika styret bara en liten bit när man allra minst behöver behöver det är nog inte en trevlig upplevelse.

Annars tar du skjutmåttet och kollar om du har gods nog kvar till att fräsa ur för ett fatbar styre. Kostar inte mycket om det går, annars finns det fatbar konverteringssatser att köpa. Löser alla dina problem och ser fetare ut.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
bromsar man eller kommer ner från bakhjulet så hårt så lär fan armen gå av innan styret gör det.


näe har inte planerat några 10-meters hopp med min hornet 900 nej.

Mina armar är hela men ett renthal gick av.
Vet folk som har dragit av clipon styren när dom brottats med
snabba kurvor. Metall utmattning ser du inte förens det är försent.
En fågel pinne minskar dramatiskt utmattningen genom att flytta
belastningspunkten från ett ställe till tre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns 22mm styren som är gjorda för att vara utan fågelpinne, dom har dubbla rör på mittsektionen av styret. Alltså ett tunnare rör inne i ordinarieröret. Googla lite så hittar du säkert.


Angående att knäcka styren med handkraft så har jag själv knäckt ett styre vid en tung landning på crossbana. Och det var trots att fågelpinnen satt på plats. Inte så att det gick av men det pekade neråt efteråt.

Ska du bara glida runt så funkar det väl ändå men kör du lite inspirerat så ska du nog inte plocka väck fågelpinnen. t.ex styrfladder efter en wheelie kan bli kanska brutala och skulle kanske kunna resultera i ett styre som pekar åt fel håll och därmed skapar ytterligare svårigheter att återfå kontrollen på hojen
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ett crosstyre vi pratar om nu. De är gjorda för att hålla för crosskörande.
Gatukörande, oavsett hur många hårda nedslag man än gör, kommer inte i närheten av belastningen på crossbanan.
Även om man tar bort fågelpinnen så kommer det hela att hålla med stor marginal.

Det är ju större risk för problem om han börjar att borra ur riserserna för att få plats med 28 mm Fatbarstyre.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Biltema har raisers som man skruvar på så du kan ha 28mm styre på. billiga och snygga.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
nu tänker jag inte lägga mer stålar på det, la 600kr för styret, det får räcka. ska bara ha hojen säsongen ut. kan inte se varför styret inte borde klara av lite buskörning på vanlig hoj utan fågelpinne.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Att i en tråd säga att man är sjukt sugen på att bli bra på bakhjulskörning, för att sen i nästa dissa den lilla biten som håller ihop styret pga av estestiska skäl rimmar illa.

Det är ju precis nu när du ska träna som du behöver fågelpinnen allra mest!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Efter lite fundering måste jag reversera min tidigare åsikt...

Ett crosstyre i stål med bortkapad fågelpinne är ju närmast att jämföra med vilket annat 22mm styre som helst utan fågelpinne och dom håller ju för gatåka.

Och ett alu-styre är svårare att knäcka än ett stålstyre så ett sånt bör ju definitivt hålla.
 

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Borås
Hoj
beslutsångest
Köp risers annars. Finns en övergång mellan 22mm till fatbar som bara lyfter styret några enstaka millimeter, och då kan du sätta på ett riktigt cross-fatbar med tillhörande "banka-ansiktet"-kudde. Snacka med cross-åf så fixar det adaptrar. Kostar inte många kronor, och fatbar är kung. Nu vet jag inte hur din hoj ser ut men tänk på att du inte kan korta styret för mycket för då har du inget att skruva fast dina reglage i.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Att i en tråd säga att man är sjukt sugen på att bli bra på bakhjulskörning, för att sen i nästa dissa den lilla biten som håller ihop styret pga av estestiska skäl rimmar illa.

Det är ju precis nu när du ska träna som du behöver fågelpinnen allra mest!

dissa å dissa, jag gillar den inte men ifrågarsätter hur viktig den är. verkar vara jävligt delade meningar som vanligt.

Efter lite fundering måste jag reversera min tidigare åsikt...

Ett crosstyre i stål med bortkapad fågelpinne är ju närmast att jämföra med vilket annat 22mm styre som helst utan fågelpinne och dom håller ju för gatåka.

Och ett alu-styre är svårare att knäcka än ett stålstyre så ett sånt bör ju definitivt hålla.

det är ett alu-styre.
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Jag köpte Biltemas "MX-hög" styre. 22mm med fågelpinne. Eftersom fågelpinnen är så grymt ful, och jag vill ha det så cleant som det går så åkte fågelpinnen av direkt. Känns som att det ska extremt mycket till för att ha av ett styre. Med eller utan fågelpinne.
Det kanske går av efter första wheelien, men isåfall är du inte ensam:)
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Jag har varit med när styret har gått av för en medtävlande när han överhoppade ett platåhopp,gick av precis efter styrfästet.Så att plocka bort fågelpinnen o köra utan e bara korkat.Ett hårt nerslag från en misslyckad slangning o du sitter med ena styrhalvan i handen,Kanske inte jättekul o få möte med en bil i det läget(vare sig för bilens passagerare eller dig).
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top