Cross till barn

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Jag tänkte höra om det finns någon med erfarenheter av inköp av en cross till en tioåring utan tidigare vana av motorfordon.

Jag har kollat lite och om man inte har den största budgeten verkar det vara kinagrejer som gäller, antingen el eller bensin dårå. Alternativet är väl nåt bättre begagnat på blocket. Jag vill ha något som grabben kan uppskatta i några år. Tillräckligt snabbt för att vara kul men inte för häftigt så att jag får skit från frugan när han har dragit rätt ut i bushen efter att ha förlorat kontrollen. Svårt o förklara men jag hoppas att det finns andra som varit i samma situation som kan komma med lite tips.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
PW80 borde väl vara lämplig, jag bytte till mig en Kines PY80 (kineskopia på PW80) i höstas mot garagehyra. Grabben som körde mest i höstas fyller 11 år till sommaren, verkar lagom mycket att köra med och så behöver dom inte bry sig om kopplingen på gott och ont. Ju fortare dom lär sig hur kopplingen funkar ju bättre är det ju framöver i livet.

Den vi har har jag rivit isär nu då tvåan vill på hoppa ur under belastning men annars har den gått väldigt bra det vi hann köra innan vinter.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Vi hade en CRF-50 som vi sålde vidare till Carnivore. Den är liten men 4 takt med automatkoppling och 3 växlad. Samt det finns massor av tillbehör för att fixa höjd osv om man vill. Tror det var en 2008 som inte kostade jättemycket samt dom går och går och går.

Dock är en KTM 2 takt lite roligare men för att lära sig att köra....

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tänkte höra om det finns någon med erfarenheter av inköp av en cross till en tioåring utan tidigare vana av motorfordon.

Jag har kollat lite och om man inte har den största budgeten verkar det vara kinagrejer som gäller, antingen el eller bensin dårå. Alternativet är väl nåt bättre begagnat på blocket. Jag vill ha något som grabben kan uppskatta i några år. Tillräckligt snabbt för att vara kul men inte för häftigt så att jag får skit från frugan när han har dragit rätt ut i bushen efter att ha förlorat kontrollen. Svårt o förklara men jag hoppas att det finns andra som varit i samma situation som kan komma med lite tips.
Jag har flera kompisar vars ungar testat ”cross” i den åldern. Det dog ut rätt snabbt. Typ 50/50 att ungen tröttnade eller att farsan tröttnade på att reparera/serva. Kolla med crossbanorna i närheten om ni kan låna någon liten hoj för att prova på ett par gånger.

Mitt tips är att börja med något hyffsat billigt. Begagnad fiddy och kläder från Biltema borde funka i början. Om allt flyter på och grabben är duktig så är det ändå snart dags att uppgradera till en riktig 80cc cross.

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Köp inte en kineshoj. Köp hellre en sliten japansk hoj som fungerar än en ny kines. Om ungen inte vill ha den så kommer pengarna tillbaka samt att om samma unge vill köra så håller den.

Jag har nu lärt ganska många ungar att köra och prio ett varje gång är inte att lära dem att köra utan att få stopp på ekipaget. Börja med det är mitt tips, kör iväg ett par meter, bromsa, stanna. Repetera.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
1. Flera klubbar har "prova på" för barn. Det kan vara ett bra sätt att testa intresset.
2. Vill han köra cross eller leka på gården? Är det leksak så titta på Honda CRF 110, även KLX 110 från Kawasaki kan vara lämpligt. De håller och går för evigt. Skall han köra cross så kan en 65a från vanligt märke funka men troligen växer han ur den snabbt och då är det 85 som gäller. Ja, det går att tappa kontrollen men det kommer de över snabbt. Sätt han i crosskolan så han lär sig grunderna, så blir övrig körning mycket roligare samt nya vänner.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Köp inte en kineshoj. Köp hellre en sliten japansk hoj som fungerar än en ny kines. Om ungen inte vill ha den så kommer pengarna tillbaka samt att om samma unge vill köra så håller den.

Jag har nu lärt ganska många ungar att köra och prio ett varje gång är inte att lära dem att köra utan att få stopp på ekipaget. Börja med det är mitt tips, kör iväg ett par meter, bromsa, stanna. Repetera.
Jag misstänker att du inte tar i kinahojar med tång ( med all rätt ) men det är lite intressant att de dök upp nya billigt för tjugo år sen ( lite medskyldig ) sen kostade de ingenting några år senare ( med trasig bakbroms och förgasare som ska ”ställas in”) och nu kostar de mer än de kostade när de ramlade ut containern en massa år sen. Var tillbringade de tiden där mellan, och hur blev de ”dyra” igen?

För övrigt är jag helt på din linje att köpa precis vad som helst annat till sina ungar. Jag plågade mina döttrar med PW50 och CRF70 och så vidare tills de blev stora nog att säga ifrån.

Nu kör de moppe, så lite fastnade väl.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag misstänker att du inte tar i kinahojar med tång ( med all rätt ) men det är lite intressant att de dök upp nya billigt för tjugo år sen ( lite medskyldig ) sen kostade de ingenting några år senare ( med trasig bakbroms och förgasare som ska ”ställas in”) och nu kostar de mer än de kostade när de ramlade ut containern en massa år sen. Var tillbringade de tiden där mellan, och hur blev de ”dyra” igen?

För övrigt är jag helt på din linje att köpa precis vad som helst annat till sina ungar. Jag plågade mina döttrar med PW50 och CRF70 och så vidare tills de blev stora nog att säga ifrån.

Nu kör de moppe, så lite fastnade väl.

Jag undrar också hur tex en PY80 kan säljas till nästan samma priser som PW80.
Tydligen måste dom ju ha betydligt bättre kvalitet än de fiddysar som säljs för hundralappar.

Fast jag tror inte Bosse skulle ha behövt plocka isär växellådan på en PW80.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag undrar också hur tex en PY80 kan säljas till nästan samma priser som PW80.
Tydligen måste dom ju ha betydligt bättre kvalitet än de fiddysar som säljs för hundralappar.

Fast jag tror inte Bosse skulle ha behövt plocka isär växellådan på en PW80.
Nä precis, lådan rasar inte under vår livstid på den mer Japanska varianten.

Det Kineska arvets skugga falnar dock över tid, kvar blev en lite sämre liten mc, men fortfarande samma pris som den radiostyrda bil som samma grabb hade krävt istället

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati