cross, tips och kostnader ?

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
Enfield skrev:
Hej!
Mycket av det som står här håller jag inte med om.
" att tvåtakt blir mindre skruva"
"att 125cc skulle vara en bra nybörjarhoj"
"mm mm "
Om jag utgår från dina begränsade resurser som du skriver, så hade jag tittat på en 250 tvåtakt, märkr spelar inte så stor roll, testa o se vilken som verkar kunna passa dig bäst med avseende på körställning osv..
Om du kan skrapa ihop närmare 30000kr så får du betydligt mer en för 20000kr.
För 30000 får du garanterat en fin 03:a kanske rent av en 04 om du är bra på att pruta..
Var inte rädd för att köpa en tävlingskörd(enligt mig kan det va en fördel.
strunta i hur många timmar säljaren säger att hojen har gått, det är ointressant och osäkert, ta istället med ngn som kan lite om crossar, och kaqn hitta täcken på långa gångtimmar utebliven sevice osv.
Köp sedan hela utrustningspaketet nytt, gärna fjolårsgrejer, borde räcka med 5000kr prutat paketpris.nja kanske 6000kr..
angående hur mycket en säsong koster:
beror på hur mycket du kör, hur hårt du kör.
med tanke på att du är nybörjare och inte värdesätter nya däck till varje åktillfälle så är väl en rimlig kostnad 200kr varje ggn du åker rimligt att räkna med..
mekandet behöver du inte vara orolig för, det är enklare en man tror, dock är det ju skönt att ha ett garage och de vanligaste verktygen....

Återigen, tack för alla tips, det är otroligt givande att få synpunkter från alla. Eftersom jag kommit till insikt med att jag inte kommer kunna ta mig till skog, grus, bana etc. där cykeln lämpar sig att köras så har jag kommit till insikt om att jag behöver en LV-reggad cykel.
Om jag har förstått det rätt är det i princip omöjligt att kunna regga en cross / 250 2takt eller att hitta en begagnad eftersom uppenbarligen så har de som sysslar med sporten både bil och släp.

Enduro däremot går det att hitta lite cyklar med LV-regg, däremot 4takt. Som tidigare nämts så har jag börjat titta på yamahas wr400 som verkar vara en bra allaround cykel. Läste en artikel på dirtbike att cykeln passar för de mesta, grusstigar, skog (enduro) och lite cross, sålänge du inte ligger på någon sorts elit nivå, vilket jag är flera mil ifrån att vara. Jag är glad om ja får köra på gräsmattan med knattarna när de andra kör o hoppar på platå hopp ;) .

Skulle vara glädjande om någon har något att säga om yamahas wr400 eller något liknande i samma pris klass som går att LV-regga.

Ha de gött.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
ush och blä, ot men det här året landade på över 40000 kronor för min del... dock är jag inne på min tredje hoj nu så det är relativt billigt, men på dom 40k har jag inte räknat vad hojarna har kostat... men två mer eller mindre skrotningar har jag lyckats med och tre jävligt dyra tävlingar... och en lite mindre sjukhus avgift...samt krångel! och pulveriserad skyddsutrustining...
men jag lyckas alltid få det dyrare än vad de kunde vart... :gnissla
 
Last edited:

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
jonnep skrev:
haha otur :).. Du hur är wr400 för övrigt? jag hittade en sådan LV reggad från 98 för runt 20k och det tyckte jag verkade väldigt intressant. Jag antar att det finns krut så det räcker i den men hur är den att serva osv ? vilka intervaller pratar vi om ?
Ha de gött

En mycket trevlig hoj, kompisen hade en lv reggad. Krut finns det, du drar upp den på 4an med lite teknik, tyckte den gick bättre än min förra ktm 640.

Den är rätt lätt att serva förutom:
* Oljefilter öppningen sitter bakom kröken om man har orginal system, tror dom ändrade detta tills årsmodell -00.
* Ställa ventiler, måste byta schims då, bättre(?) iaf lättare på ktm med skruv.

Behövde aldrig iofs ställa om ventilerna under det 1,5 året jag hade den.
Bytte olja var 10de timme, och oljefilter varannan gång.
Hade en check tim-räknare på den så man hade bra koll.


Cyklen funkar till det mesta grusgrop, enduro, lite cross bana, offroad.
Man kunde lätt ta en heldag på 15mil ute i skogarna och grusvägarna.

Min var LV reggad men första ägaren reggade om den till E-reg, det var en direkt import och dom skulle tydligen gå att lv-regga.
Han som köpte min skulle LV regga den sa han, jag vet inte hur det gick dock.
PMa om du vill ha reg nummer för att kolla upp det.

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en sådan igen.


:tummenupp

*Edit* Just det ja, det var skillnad på årsmodell 98 och 99, 99an var bättre på några punkter kommer inte ihåg vad dock.
 
Last edited:

jonnep

måttard måttard
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
en liten lätt
Om jag förstått det rätt, så om du ska lyckas LV-regga en cykel så ska du förutom få cykeln godkänt med blinkers, lampor osv, även fixa ett bullerintyg, som är unikt för varje cykel (ramnummer).

Jag vet inte om man själv måste göra bullertesten och hosta upp massa pengar eller om en Yamaha handlare kan vara bussiga och skriva ut det till en. Tror det är 82 eller 94db och ofta är det inte ljuddämparen som strular till det utan övrigt skrammel från cykel som kedja, insug osv.
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
jonnep skrev:
Om jag förstått det rätt, så om du ska lyckas LV-regga en cykel så ska du förutom få cykeln godkänt med blinkers, lampor osv, även fixa ett bullerintyg, som är unikt för varje cykel (ramnummer).

Jag vet inte om man själv måste göra bullertesten och hosta upp massa pengar eller om en Yamaha handlare kan vara bussiga och skriva ut det till en. Tror det är 82 eller 94db och ofta är det inte ljuddämparen som strular till det utan övrigt skrammel från cykel som kedja, insug osv.

Är det inte något med helfordons godkännande?

Jag har hört att bara direkt importerade WR:s kan LV reggas. Vet inte om det är sant dock.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top