Inte nog mycket för att man som nybörjare eller gatåkare ska byta
Jag har kört min TTR några timmar och som nybörjare har jag kommit fram till:
När man gör hårda inbromsningar från 90 så går gaffeln nästan i botten när bakhjulet reser sig. Därför ska jag spänna om den så den blir hårdare. Har ingen aning om vad förspänning eller nåt sånt är.
Antar att det är endurofjädring nu, så jo även nybörjare kan känna skillnad
Är verkligen ttr utrustad med riktig endurofjädring? Jag tror inte det. Sist jag satt bakom styret på en sån kändes den väldigt mjuk o svängig jämfört mot exempelvis min te vilken INTE nästan-bottnar från 90 - varken före eller efter mx-konvertering. Skillnad på endurofjädring o offroadfjädring.
Det är mina 50 cent.
Okej jag kan noll nada om sånt här. Men det sitter ju Öhlins bak och nått annat märke (Paioli?) fram. Ska väl vara rätt hyfsade komponenter iaf. Sen om det är enduro- eller offroadfjädring har jag ingen aning om. Det jag menar är att det är inte motardfjädring, och när jag bromsar från 90 går gaffeln i botten, därför skulle jag behöva skruva lite på skruven så den blir inställd för gata.
Men som nybörjare som vill köra mycket bana så säger då alla kitta om.
Okej jag kan noll nada om sånt här. Men det sitter ju Öhlins bak och nått annat märke (Paioli?) fram. Ska väl vara rätt hyfsade komponenter iaf. Sen om det är enduro- eller offroadfjädring har jag ingen aning om. Det jag menar är att det är inte motardfjädring, och när jag bromsar från 90 går gaffeln i botten, därför skulle jag behöva skruva lite på skruven så den blir inställd för gata.
Du kan styva upp förspänning och returdämpning ganska rejält både fram och bak om det behövs.
Jag kunde då lägga all min vikt över styret på full broms utan att min gaffelö bottnade helt. Nu var det tyvärr lite kallt i backen så hjulet ville släppa så jag har inte testat hur den reagerar på en stoppie.
Fråga Supermoppe....han vet.
Klart man kan känna skillnad även som nybörjare. De riktiga race-hojjarna (typ de som de kör med i VM) klarar inte en nybörjare av att köra för att de är för skarpa.Antar att det är endurofjädring nu, så jo även nybörjare kan känna skillnad
Klart man kan känna skillnad även som nybörjare. De riktiga race-hojjarna (typ de som de kör med i VM) klarar inte en nybörjare av att köra för att de är för skarpa.
Sen om skillnaden kommer göra någon större skillnad första året man kör, det är det som är frågan. Jag tycker inte att det gör det. Och kör man en TTR så ska man defenetivt byta hoj innan man börjar köra seriöst. Ingen motardfjädring i världen kommer kunna fixa den hojjen.
Ps, din fjädring ska inte bottna vid en inbromsning oavsett om du har enduro eller motocrossfjädring. Då äre nånting som e tjall på den
Ja du provade ju min gamla TTR på Åland.Sen om skillnaden kommer göra någon större skillnad första året man kör, det är det som är frågan. Jag tycker inte att det gör det. Och kör man en TTR så ska man defenetivt byta hoj innan man börjar köra seriöst. Ingen motardfjädring i världen kommer kunna fixa den hojjen.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |