Crossbuss!!!!!!

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Vad ska man ha för crossbuss? fundra och köpa från -00 upp till -05

Är riktigt sugen på renault trafic eller opel vivaro,dom verkar va väldigt lika iaf kanske vissa delar som passar över?

Annars har jag tittat på master och transit el iveco..

Villa ha massor med tips/för o nackdelar!!!!! :tummenupp

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Trafic/Vivaro är samma bil, finns även som Nissan Primastar. Säkert passar de allra flesta delarna.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Beror ju på vad du har för krav vad gäller inredning, sovplats, utrymme för verktyg och hojar m.m. Jag har en Transit jag inte längre har behov av - stort utrymme för hojar o.d. men inte iordningställd som "husbil"...

Vad du än kollar på, så se till att skaffa en diesel - det lönar sig ganska snabbt, med dagens bränslepriser.

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Dessa bilar är trevliga att köra och så, men de strular tyvärr en del.

Finns många trådar i ämnet på zatzy.com och vill man ha mindre problem (och mer bullar...) så verkar t ex Toyota Hiace vara ett bättre alternativ.

Ultraboy

Oldie
Gick med
20 May 2007
Hoj
YAMAHA R6 -99
Jag har en sprinter -98. Den har ju gamla motor o lådan. Motorn är ju sämre, men lådan bättre, än nyare årsmodeller. 2.9 TD på 122 häst ca 0,95liter milen oavsett hur jag kör. Den räcker till o funkar bra. Min är ju sk maxiskåp och är 6,65 lång och full ståhöjd. Funkar kanon speciellt eftersom den går att sova i. Dieselvärmare finns i de flesta. Jag gav 83K i våras med 31000 mil. Kolla noga upp bränsleåtgång. Tex Iveco drar betydligt mer än mercan.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Det där beror ju på vad du ska använda den till, sova och mecka i 20 helger om året eller bara åka till banan.

Mina krav var:

Tre sittplatser
Tre hojplatser
Ståhöjd
Bensin
Hyffsad åkkomfort
Fungera som andrabil

Skaffade således en vw transporter hög+lång.
Sprinter är ju en annan beprövad modell.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har en Transit -01 jag. Positivt överraskad blev jag när jag köpte den. Hade en transit -95 innan. Att byta upp sig 6 årsmodeller kändes som att byta från "Lada" till Porsche....

Diesel 2,4 L. Drar 1 liter rätt jämnt. Inredd med plats för 2 hojar, verkstad, 2 sovplatser, bord, micro, extra batterier, 220 v o.sv. Bekvämt .. =):tungan

Använder även bussen till vardags och det funkar faktiskt bra, men fickparkera kommer ju inte på tal direkt..

Bifogat

• IMG_0411_liten.jpg
    IMG_0411_liten.jpg
    74.1 KB · Visningar: 687
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Har ni några bilder på inredning så man får lite tips på ider!

Lättare att köpa en färdig. Finns rätt många bussar att välja på om man letar i dom olika annonssajterna.

Bifogat

• DSC00555.JPG
    DSC00555.JPG
    22.5 KB · Visningar: 362
  • DSC00556.JPG
    DSC00556.JPG
    21.9 KB · Visningar: 295
  • DSC00557.JPG
    DSC00557.JPG
    28.5 KB · Visningar: 279
  • DSC00558.JPG
    DSC00558.JPG
    22.8 KB · Visningar: 352
  • DSC00554.JPG
    DSC00554.JPG
    130.2 KB · Visningar: 870
Last edited:

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
2 X
Har en Transit -01 jag. Positivt överraskad blev jag när jag köpte den. Hade en transit -95 innan. Att byta upp sig 6 årsmodeller kändes som att byta från "Lada" till Porsche....

Diesel 2,4 L. Drar 1 liter rätt jämnt. Inredd med plats för 2 hojar, verkstad, 2 sovplatser, bord, micro, extra batterier, 220 v o.sv. Bekvämt .. =):tungan

Använder även bussen till vardags och det funkar faktiskt bra, men fickparkera kommer ju inte på tal direkt..

Jag va o kolla på en transit -01 i helgen som gått som taxi,den är 9 sittsig,ska ev köpa den.. den är 2m från bakdörren till bakkant på främre bänken,funderat ta bort bakersta bänkraden och flytta fram främre bänken 20cm så att lastytan blir 2.20m +en mellanvägg bakom främre bänkraden...
Den är inte den långa modellen men får de plats med 2st hojjar på 2.20X1,80?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag va o kolla på en transit -01 i helgen som gått som taxi,den är 9 sittsig,ska ev köpa den.. den är 2m från bakdörren till bakkant på främre bänken,funderat ta bort bakersta bänkraden och flytta fram främre bänken 20cm så att lastytan blir 2.20m +en mellanvägg bakom främre bänkraden...
Den är inte den långa modellen men får de plats med 2st hojjar på 2.20X1,80?

Jaja, absolut!

Mitt lastutrymme är nog 2,15 - 2,20 nånstans. Har ju flyttad mellanvägg så är bo-delen framför det. Kommer inte ihåg exakt. Är inte många cm längre än 2,20 iaf. Crosshojar går in med 5-10 cm tillgodo. Motard eller enduro med "regskylts flärp" har jag inte testat, bör nog gå om man klämmer lite...

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Efter många funderationer blev mitt val en 02:as Renault Trafic! Helt klart en kanonbil! Inga problem att lasta två sporthojar eller tre crossar! Det absolut bästa är att den går så billigt, ligger man och marschar 120 km/h med full last så drar den 0.8 l/mil. Dessutom behöver man inte plåga livet hur den för att ligga i 120-130. Köpte min ifjol våras och då hade den gått 12700 mil nu har den gått ca 18400 mil så det har ju blivit en del mil men jag har bara positiva saker att säga! :tummenupp

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
Efter många funderationer blev mitt val en 02:as Renault Trafic! Helt klart en kanonbil! Inga problem att lasta två sporthojar eller tre crossar! Det absolut bästa är att den går så billigt, ligger man och marschar 120 km/h med full last så drar den 0.8 l/mil. Dessutom behöver man inte plåga livet hur den för att ligga i 120-130. Köpte min ifjol våras och då hade den gått 12700 mil nu har den gått ca 18400 mil så det har ju blivit en del mil men jag har bara positiva saker att säga! :tummenupp

Går det verkligen in 3 st crossar? Har du korta eller långa modellen? Kör du in 2st på sidorna och backar in en i mellan eller hur gör du? Har haft 2 st i många gånger och med extra däck, fälgar, utrustning mm mm är det ganska fullt. Annars håller jag med Traficen är kanon. Går väldigt billigt, brukar ligga på 0,75 l/mil när den är tom och har aldrig fått den att dra över litern trots ett tons last och 140 km/h långa sträckor.

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Jag passar på att utnyttja den här tråden med lite frågor.
Jag är på g att införskaffa en buss. Ingen stor buss med sovplats och kök och allt sånt, utan en lite mindre. Typ VW Transporter.
Har kikat runt lite och har lite frågor som jag tänkte att sveriges samlade kunskapselit här på Sporthoj säkerligen kan svara på, då jag är värdelös på bilar. :)
Har väl tänkt att lägga cirka 35-45000:- ungefär.

Jag ska nog ha en diesel. Ej automat.
Hur långt är "långt" i antal mil? När ska man börja dra öronen åt sig?
Har kikat på Transporters som gått 35-40000 mil. Är dessa välservade borde det väl inte vara något problem? Eller?

Någon som har dåliga erfarenheter av något speciellt märke?
Dåliga växellådor, extremt rostkänsliga o.s.v.?

Danke! :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Svar från mannen med sveriges mest kompakta racebuss(kanske).

Jag har en VW transporter(kort och låg) och i den finns säng plats för hoj reservdelar, högtryckstvätt, reservdelar, mikrovågsugn, osv mm

Jag kan fixa allt utom påfyllning av stötdämpargas direkt i bilen... Fördelen är att jag fortfarande har en bil som kan fickparkeras och användas som en normal personbil.

Borde nog fixa bilder på mitt lilla underverk...

Min är en diesel men kör man få mil är det nog bättre affär att köpa en bensinare.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...