Crosshjälm eller integral?

Trollfar

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Kawasaki KX
Jag tycker personligen att det är snyggare med crosshjälm när man kör motard/enduro/cross.. fast som vissa sa så går det bra upp till 70 km/h sen så är det lite jobbigare, ifall man böjer upp huvudet lite i hög fart så fångas ju skärmen upp av vinden och då får man ju hålla i sig :crash

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Arais version
TourX%20alu%20grey.jpg

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Du kan ju skaffa en lagom fin integral för ca 2k och köpa en billigare crosshjälm för kanske 800, så kan du välja från gång till gång.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
som crosshjälm med visir finns ju även airoh S4
den är ganska snygg tycker jag :)
dock bara sett på bild

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Verkar finnas en del fräscha hjälmar av den här typen. Såg iof att Arais version kostar 4.990:- jämfört med Airoh som kostar 1.995:-. Går det att motivera den prisskillnaden? Olika material iof men kan det skilja så mycket?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kollade lite om Marushin x-Moto hjälmen och dom som beställt den verkar ha fått vänta i runt ett år på leverans :S

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Öronproppar är man tvungen att ha oavsett hjälm om man vill ha hörseln kvar pâ äldre dar men det är ju valfritt.

:fakta :fakta

Verkar finnas en del fräscha hjälmar av den här typen. Såg iof att Arais version kostar 4.990:- jämfört med Airoh som kostar 1.995:-. Går det att motivera den prisskillnaden? Olika material iof men kan det skilja så mycket?

Jag har en Arai. (VX Pro)
Den är überskön, men värd 5000? Nja...
Nej, det kan jag inte ärligt säga. Jag köpte dessutom min till reapris 3k.

Man kan dessutom inte bara säga: Den hjälmen ska jag ha!
Man måste prova vilken hjälm/märke som passar huvudet.
En dyr hjälm är inte nödvändigtvis bättre om den sitter kast.

Sikta på bra material i hjälmen, ta även en titt på ventilationen (visserligen inte alls lika kritiskt p en crosshjälm som i en integral, men i allafall).
Hjälmen ska sitta tight som f-n och den ska sitta skönt. Om det trycker extra hårt på något ställe, i mitten av panna t.ex, så kanske den hjälmen inte passar dig.
Alla hjälmar anpassar sig lite, men frigoliten ska inte deformeras av att du använder den, den ska skydda vid en smäll, och är den redan deformerad av vardags användandet... tja...

En hjälm runt 2500-3500 är de mest prisvärda imho.

:hej

Last edited:

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Ingen ännu...

Jag köpte en Airoh Tyger och har provat den med lite olika hojjar.
Skall du köra över 110 så skall du nog kika efter en annan hjälm för den lever om nåt otroligt!
Jag plockade bort skärmen ganska snart för den gör att hjälmen lever om ännu mer, jag har testat den upp till ca 230 och den vill liksom börja vobbla!? när det börjar gå undan....

Det värsta var att jag provade en Arai RX7 under ett par timmar, den låter MYCKET mindre UTAN öronproppar än vad Airoh hjälmen gör med proppar.
Iofs är det inte en rättvis jämförelse då hjälmarna kommer från helt olika världar och är ämnade för olika typ av körning. Sen skiljer ju priset lite mellan hjälmarna.

Slutstats: Har du dåligt med pengar-Köp Airoh hjälmen
Har du lite mer pengar- Köp Arai varianten (jag har inte provat den men är den det minsta lika välbyggd som RX7 så är den värd det!).

Kallemur

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
På jakt efter ny hoj
Newbie kan inte hålla sig från att kommentera gammal tråd...

Skulle bara vilja tillägga att för mig som använder hojen till pendling också de årstider när solen står extremt lågt, så är skärmen ett bra solskydd. Har själv en bmw-hjälm där både visir och skärm är avtagbara.

O.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Den här tycker jag e jävligt cool.
Då får man lite av varje.... nästan i varje fall

Marushin X-Moto

Det där blir väl typ sämsta av två världar? Instängt som en integral men med ett visir som fångar vinden :va

Jag kör både och.. ska jag ut och leka är crosshjälmen skönare med ska jag åka från a-b kör jag integral.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras