Crosshjälm till barn, utbytbar inredning för storleksändring

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Juniorens hjälm börjar vara i minsta laget och funderar på en ny åt honom, under semestern var jag på Northbike i Sundsvall och tjejen som jag talade med sa att i vissa "märkeshjälmar" kan man byta ut kindkuddar och inredning så man slipper köpa en helt ny hjälm då huvudet växer då flera storlekar använder samma skal. Är ju ingen seriös åkning grabben håller på med utan det blir lite körning hemikring med PY80:in och sen lite med snöskoter. Tyvärr hann vi inte in på Northbike med grabben medan vi var i Sundsvall så i sånt fall måste jag väl till Luleå för att testa lite hjälmar.

Nån som vet om det stämmer att man bara kan byta inredning för att ändra storleken på vissa hjälmar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jodå, frugan har bytt kindkuddar i sin Shoei integralhjälm, från vanliga till en storlek större så att den satt som den skulle. Sen om det finns till crosshjälmar har jag ingen aning om.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jodå, frugan har bytt kindkuddar i sin Shoei integralhjälm, från vanliga till en storlek större så att den satt som den skulle. Sen om det finns till crosshjälmar har jag ingen aning om.

Då ska jag forska vidare, om def finns. Kan man byta kuddar så borde man ju förlänga tiden en hjälm kan användas då huvudet växer.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Juniorens hjälm börjar vara i minsta laget och funderar på en ny åt honom, under semestern var jag på Northbike i Sundsvall och tjejen som jag talade med sa att i vissa "märkeshjälmar" kan man byta ut kindkuddar och inredning så man slipper köpa en helt ny hjälm då huvudet växer då flera storlekar använder samma skal. Är ju ingen seriös åkning grabben håller på med utan det blir lite körning hemikring med PY80:in och sen lite med snöskoter. Tyvärr hann vi inte in på Northbike med grabben medan vi var i Sundsvall så i sånt fall måste jag väl till Luleå för att testa lite hjälmar.

Nån som vet om det stämmer att man bara kan byta inredning för att ändra storleken på vissa hjälmar?
Jag har "byggt" om min HJC. När hjälmen satt kanon runt huvdet kunde jag inte bita ihop munnen då det var för tight runt kinderna. Så lösningen var att köpa tunnare kindkuddar (till större hjälmstorlek), så nu passar hjälmen kanon.

Edit: Detta gäller en intergralhjälm, men jag antar att HJC har samma princip på crosshjälm.

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
OM du grottar ner dig i beskrivningarna så är det få hjälmar som har ett skal per storlek. Vissa gör det tydligt och skriver ut att du kan anpassa. Vilken modell som har vilket skal och möjligheter står sällan tydligt, men normalt täcks S - XL me tre skal, resten sker via inredningen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om du lyckas lokalisera en hjälmtyp med möjlighet att köpa tunnare inredning eftersom så kommer du inse att varenda inredningskudde kostar från 500:- / styck , så idén är tämligen dödfödd.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag upptäckte detta att kuddarna inte var billiga, får bli en hjälm ny hjälm och sen blir det byte eftersom.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år