Man måste ju höra motorljudet ordentligt.
Ni kan inte på allvar mena att det blåser för mycket när man ligger i 80-120 km/h?
Och att det skulle skada hörseln? Då finns det ju värre orosmoment, typ dålig blodcirkulation pga vibrationerna. Inte så att man är ute och åker i 8 h
Jag kör med proppar (både på gata och bana) och det påverkar mig positivt. Inte alls lika trött i öronen och huvudet efter race. Använde proppar förra året och körde på en "tyst" 250 cc fyrtakt och hörde den alldeles utmärkt. Bortsett från i starten, men jag kände hojen så pass att jag känner när det är dags att kasta i nästa växel.
Vindbruset är för mig på tävling inte det första jag vill skydda mig mot utan främst ljudet från hojarna.
Jag koncentrerar mig lättare, vilket jag är övertygat att det hänger ihop med det Lasse skrev om att brus och buller också är onödig information som belastar hjärnan.
Hur bra hör du motorn och omvärlden i en bil? Rätt bra, men på en låg nivå eftersom störande ljud runt om är kraftigt reducerat.
Varje ljud som är för högt påverkar hörseln negativt, mer eller mindre beroende på db och exponeringstid. Sedan om man väljer att ignorera det är upp till var och en. Proppar är nu en del i min utrustning. Har även proppar när jag kör gata med crosshjälm (oavsett 8 timmar eller inte).
Får mig att tänka på gammelgubbarna som jag jobbade med inom byggbranschen som stundtals gjorde jävligt högljudda saker. "Man vänjer sig" sa dom halft skrikandes. Man får hörselnedsättning anser jag.
Säger som Acke Rising sa till mig en gång. " Mer klok, mindre tok".