Crossmotorer.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
tycker ni grabbar överdriver lite väl med att "man måste serva en cross varje 1/2 timme"

hade en kompis som ägde en cr125-94 förut och den plågade han en bra bit mer än 50h utan att ens tvätta filtret en enda gång och den gick hur bra som helst.......så nog tål dom lite.....sen kanske detta var ett litet undantag, men en cross behöver inte servas var 5e timme för att gå bra, men visst håller det längre om man gör det......
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
man servar ju crossarna ofta för att dom ska hålla.. man kör ju inte skiten ur dom o kollar om dom håller... den lär väl vara rätt sliten efter 50h ?
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Jo, men dom överdriver lite...vafan jag vet en som har kört en kx typ i en månad utan att gjort ett skit...så dom håller ganska bra faktiskt!!
Och det är inte någon skillnad att åka på väg som åka sidan av vägen...det finns någon som har sagt att det inte går att köra cross på gatan men det går! :)
 
Last edited:

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
SkorvKalle skrev:
man servar ju crossarna ofta för att dom ska hålla.. man kör ju inte skiten ur dom o kollar om dom håller... den lär väl vara rätt sliten efter 50h ?

Det är så att dom gör det när dom kör tävlingar då dom måste byta hela tiden typ...:) för att dom ska gå bra under tävlingar. Men om du kör den som en vanlig 125'a och då och då gasar lite så håller dom ett bra tag! :fakta
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
jo, på många låter det som om man inte skulle kunna köra på asfalt :rolleyes: ........det är ju klart dom skär om man ligger på 14-15000rpm och maxvarvar ett tag :fakta
 

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Så det skulle kunna funka att ha en Lv reggad enduro eller dyl. som 125:a?
Om man lägger nån timme i veckan på regelbundet underhåll och håller noga koll på den så bör det väll funka. Men nån långtur blir det väll aldrig tal om.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Crossar har väll inga ryckutjämnare lr? Borde det inte bli rätt mycket påfrästningar på drev/lager när man kör på hårda underlag (asfalt)?
Eller är jag som vanligt ute o cyklar? ;)
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Du kan säkert ta en lång tur men du får nog ta och byta olja i den ibland och se till att filtret är schysst osv!

Men helt klart går det och fixa det!

Men du behöver inte, ahhh en timme byt kolv, ahhh, en timme byt kolv.... :)
 
Last edited:

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Problemet med vägkörning brukar vara kombinationen lågt växlad och att folk gärna under transportsträckor kör konstant med någon cm gas, 100 blås o 10k rpm. Smörjningen blir extremt dålig. En väghoj har ju så mycket högre utväxling så trottelläget blir naturligt mycket högre.

Under vägkörning med crosshoj är det bättre om man se till att man axar o vrider på korta perioder och regelbundet. Jag brukade med en YZ490 dra ut den till runt 100 blås, dra in kopplingen o rulla ner till 70 o sen på igen. Jättekul :zpy
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
håkanolsson skrev:
Problemet med vägkörning brukar vara kombinationen lågt växlad och att folk gärna under transportsträckor kör konstant med någon cm gas, 100 blås o 10k rpm. Smörjningen blir extremt dålig. En väghoj har ju så mycket högre utväxling så trottelläget blir naturligt mycket högre.

Under vägkörning med crosshoj är det bättre om man se till att man axar o vrider på korta perioder och regelbundet. Jag brukade med en YZ490 dra ut den till runt 100 blås, dra in kopplingen o rulla ner till 70 o sen på igen. Jättekul :zpy

Precis! Det gäller att gasa mycket så dom får smörjning... + Att inte motorbromsa alltför mycket.

ps. Vad är en yz 490 för något? ds.
 

Andre

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
norrland
Hoj
tyvärr inte
jaaa en sån "cross" hade jag tänkt köpa funkade den find var det mycket rackel?
 

Douge

Bor på sporthoj.com
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Landskrona
Hoj
cross 125
Joker skrev:
Jo, men dom överdriver lite...vafan jag vet en som har kört en kx typ i en månad utan att gjort ett skit...så dom håller ganska bra faktiskt!!
Och det är inte någon skillnad att åka på väg som åka sidan av vägen...det finns någon som har sagt att det inte går att köra cross på gatan men det går! :)
jag andvänder min cross till att köra på gatan funkar jätte bra
 

ejik

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
ekerö
Hoj
snart en lätt en
vad jag har hört så är det bar o dra i lite extra olja så går det alldeles utmärkt :cool:
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Men är det ingen som ifrågasätter VARFÖR man ska köra cross på gatan? Detta finner jag lite lustigt... Hojen kanske håller ett tag men det finns inget kul med att åka enduro/cross på gatan, enduro eller cross är som att välja mellan pest eller kolera.

Extrema vibrationer, dålig väghållning, (ofta) taskigt acc i farter över 60 km/h, väldigt oekonomiskt (slitage, bensinförbrukning på över 1 liter per mil) osv osv... Jag vet själv, åker hojen 1.5 mil asfalt vid varje träning, skulle gladeligen slippa detta om jag hade en skåpbil...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
en cross 125a är inte att förväxla med den uppvisade 490n.
125an kräver varv för att ens vara kul att köra, höga varv.

Asfaltsåkning sliter givetvis på växellåda o sådant rätt mycket.
En cross ska man åka cross med helt enkelt, den är avpassad för sån åkning.
Några halvtimmar mellan kolvbyten o grejor är det inte men det är rätt tätt om en 125a ska kunna prestera nåt.
Ska man skojköra så är 250cc och uppåt det enda raka.
den där yz490n skulle jag kunna tänka mig ha, eller it490 än hellre.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top