CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2023, Red Bull Ring 18-20 Augusti

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Stewards visar sin kvalitet som vanligt. Delar ut en bestraffning i efterhand som i det stora hela är symbolisk, då det inte påverkar resultatet på nåt sätt. Håller med Luca Marini i det här:

Edit: Missuppfattning av mig. Trodde de la ett long lap på honom efter racet, men det är ett long lap i söndagens race. Vidhåller dock fortfarande att Marini har en poäng.
jag är dock nyfiken på vad det var som skiljde Martins omkörning/avbaxning av Marini jämfört med Quartens omkörning av Savadori. Situationen såg rätt lik ut men i första fallet betraktas det som en racing incident och i andra så är det ”irresponsible riding”.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Acosta, kan inte låta bli att nämna hans mogna stil. Plocka de poäng som finns, gick nog ut lite tufft i början? Turken i Moto3, hatten av till snyggt plockas chans

Vädret kunde inte varit bättre, underhållningen med P-38, DC-68 mfl, läckert! Fylla på med Red Bull, dagen till ära, inför huvudnumret!1CCDEB66-3251-4A2D-B4E5-44974D37A5A0.jpeg

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
jag är dock nyfiken på vad det var som skiljde Martins omkörning/avbaxning av Marini jämfört med Quartens omkörning av Savadori. Situationen såg rätt lik ut men i första fallet betraktas det som en racing incident och i andra så är det ”irresponsible riding”.
Jag tyckte också det såg rätt lika ut i sändningen.
Kan det ha skiljt ett halvt framhjul kanske?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Hade det inte varit smartare av JMar att ta long lap så sent som möjligt? ?
Nu släppte han förbi 6 förare som han fick köra om igen.
Har han väntat kanske han bara behövt släppa förbi 0-2.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Brad Binder verkar vara något alldeles extra när jag ser BB's resultat och jämför med övriga KTM som ligger längre bak.
Och Bagnaia verkar ha glömt det där för en tid sen om att vurpa i vartannat race.
Jag trodde hans försprång skulle bli mindre i RACE pga bränsle och däck jämfört med Sprint.
Så fel jag hade .....

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Jävlar va fint han kör just nu Pecco! ?
Ja, han är helt klart på en annan nivå när allt klaffar. Och det verkar som att han har hittat alla klaffarna nu. Påminner lite om Lorenzo men med skillnaden att Pecco ofta fightar tillbaka riktigt hårt när han blir utmanad av andra förare (ex vs Marc Marquez på Aragon 2021.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Jag tyckte också det såg rätt lika ut i sändningen.
Kan det ha skiljt ett halvt framhjul kanske?
Verkar vara flera som delar den inställningen. Typ halva paddocken…

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja, han är helt klart på en annan nivå när allt klaffar. Och det verkar som att han har hittat alla klaffarna nu. Påminner lite om Lorenzo men med skillnaden att Pecco ofta fightar tillbaka riktigt hårt när han blir utmanad av andra förare (ex vs Marc Marquez på Aragon 2021.
Ja, och som Comback skriver, när han också vägrar stressas till misstag så är han i det närmaste oslagbar.
Att kunna köra så mjukt och jämnt på en ducce så man påminns om Lorenzo är ingen dålig bedrift. ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hade det inte varit smartare av JMar att ta long lap så sent som möjligt? ?
Han måste väl ta straffet inom tre varv efter att meddelandet tänds på displayen?

Vad är det Miller gör galet mot Binder? Det går sämre var efter varv.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Han måste väl ta straffet inom tre varv efter att meddelandet tänds på displayen?

Ah.?
Så när han fick straffet efter racet igår så blir det bland de första tre varven idag.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj

Ja, det funderade jag på också. När han körde Ducati så var väl den allmänna uppfattningen att han brände däcken för snabbt och tappade prestanda efter de första tio varven eller så. Nu på KTMen känns det dock som mer som att han kvalar snabbt, sticker iväg snabbt i starten men sen sakta men säkert faller bakåt i fältet, 15e plats, liksom, han kan bättre än så? å andra sidan, ser man till säsongen så här långt så har han oftast tagit sig i mål runt en 6e-7e-plats. brad har bara varit marginellt bättre, men har dock fler pallplatser, samt två sprint-vinster.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ganska lite action i stora klassen mot de övriga klasserna. (Bias) trist att Maverick inte lyckades vara med när övriga startade och hamnade långt efter sin grid-pos. Sen behöver han nog allt våga köra om lite ”snävare”, inte ligga bakom Miller sådär och vänta..

Utöver redan nämnda Binder och Pecco så var det kul med Mooney-teamets 3&4 placering.
Bonus, finskt på pallen i Ktm RB Rookie! En ny nr 27 att de fram emot?

Edit: Tur att msn körde hoj. Galet mycket folk (och därmed bilar…)
Bonus, finskt på pallen i Ktm RB Rookie! En ny nr 27 att de fram emot?

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Martin var aningen före Marini när de vek in i kurvan.

Quartararo var bakom Savadori när han vek in i kurvan och hans framhjul var i nivå med Savadoris fot när han petade omkull honom. Med andra ord kom han mer eller mindre bakifrån. Med det sagt så tycker jag inte att videoklippen över Quartararos incident klart och tydligt visar att det var kontakt, men han var helt klart bakom Savadori iaf.

Bilderna nedan är från mer eller mindre de exakt tidpunkterna då Marini och Savadori förlorade greppet.

1692561342131.png
1692561421167.png

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Verkar vara flera som delar den inställningen. Typ halva paddocken…

Nej, de ställer sig frågande varför Quartararo fick straffet direkt medans Martins straff - som är för incidenten i första böj - inte kom förräns senare på kvällen. Martin/Marini-incidenten förblev obestraffad, vilket de flesta (inklusive Marini) verkar hålla med om enligt artikeln du länkade:

The FIM Stewards soon ruled that Marini’s fall was a racing incident, a verdict most, including Marini, agreed with.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår