Cryptovaluta

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är ganska intressant. Läs om Bitcoin på wiki.

Jag läste lite om det för ett bra tag sedan, så föll det i glömska och så läste jag en artikel här om veckan hur de som köpt tidigt tjänat pengar på att valutan stärkts och så DI artikeln nu. Får väl sätta mig och läsa Wiki länken och se om jag blir klokare. Man är ju inte särskilt förvånad över nya påfund med tanke på den ekonomi vi ser idag. Tilltron är ju inte direkt hög.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns en begränsad mängd bitcoin som spekulanterna slagits om till stigande priser. Nu poppar det upp den ena nya varianten efter den andra.

Tulpanlökarna i Holland kraschade när det började odlas mer tulpaner.

Lycka till!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns en begränsad mängd bitcoin som spekulanterna slagits om till stigande priser. Nu poppar det upp den ena nya varianten efter den andra.

Tulpanlökarna i Holland kraschade när det började odlas mer tulpaner.

Lycka till!

Jo, och priserna på bostäder sjönk när de byggde mer. Eller vänta nu...

Fast jag är nog på din sida i det här fallet, det känns inte tillräckligt sansat att satsa pengar i låtsaspengar. Men vi kanske sitter här om 15 år och svär över att Starstriker, Skäggot och Harmon är äckligt rika :mad:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Fast jag är nog på din sida i det här fallet, det känns inte tillräckligt sansat att satsa pengar i låtsaspengar. Men vi kanske sitter här om 15 år och svär över att Starstriker, Skäggot och Harmon är äckligt rika :mad:

Priserna på bostäder sjunker nog inte så länge bankerna lånar ut pengar till alla som vill ha. Det saknas liksom en naturlig begränsning när token bjuder över varandra.

Jag tänker inte svära, jag gläds bara om några lyckas bli rika.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Du kan nog räkna bort mig där. Jag skulle aldrig få för mig att investera i det där och skulle heller aldrig svära över om andra blir rika på det. Blir hellre rik på något jag behärskar än på något lotteri eller pyramidspel eller vad det nu må vara. Finns ingen tillfredsställelse i det. Därmed inte sagt att jag skulle tacka ned till en storvinst på lotto :rolleyes:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du kan nog räkna bort mig där. Jag skulle aldrig få för mig att investera i det där och skulle heller aldrig svära över om andra blir rika på det. Blir hellre rik på något jag behärskar än på något lotteri eller pyramidspel eller vad det nu må vara. Finns ingen tillfredsställelse i det. Därmed inte sagt att jag skulle tacka ned till en storvinst på lotto :rolleyes:

Fast just bitcoin är väl numera en erkänd valuta?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fast just bitcoin är väl numera en erkänd valuta?

Är fel person att bedöma det. Borde passa på den frågan. Jag skulle inte tro att den är så erkänd utom bland dem som använder den eller spekulerar i den i dagsläget. Tycker det verkar vara lite pyramidspel ärligt talat över det hela. Man utnyttjar folks osäkerhet på de betalningsmedel som redan finns och så blir det en hype av det hela. Det får visa sig hur det ligger till med den saken. Själv avser jag inte investera/spekulera ett öre i valutan i fråga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En erkänd valuta skulle jag våga lägga i min skrivbordslåda och glömma bort en månad, eller fast ett år.
Bitcoin är inget jag skulle våga köpa och sedan glömma bort ett år.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är fel person att bedöma det. Borde passa på den frågan. Jag skulle inte tro att den är så erkänd utom bland dem som använder den eller spekulerar i den i dagsläget. Tycker det verkar vara lite pyramidspel ärligt talat över det hela. Man utnyttjar folks osäkerhet på de betalningsmedel som redan finns och så blir det en hype av det hela. Det får visa sig hur det ligger till med den saken. Själv avser jag inte investera/spekulera ett öre i valutan i fråga.

Skall kolla upp det, men har för mig att iaf jänkarna godkänner den.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag skulle tro att det bästa sättet att göra pengar på en cryptovaluta är att skapa sin egen. Det liknar pyramidspel.

Bitcoin är väldigt volatil. Du kan vinna en massa men också förlora lika mycket.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/19/bernanke-blaser-upp-bitcoin-bubblan/

Värdet på nätvalutan Bitcoin har fördubblats på två dagar och allt fler talar nu om en uppenbar bubbla. Det senaste rallyt kan ha orsakats av en utfrågning i den amerikanska senaten där Fedchefen Ben Bernanke gett valutan legitimitet.

Fördubblas värdet på en nysning från FED så kan värdet lika lätt halveras.

Fattar inte varför en liten småsparare vill in i den smeten...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle tro att det bästa sättet att göra pengar på en cryptovaluta är att skapa sin egen. Det liknar pyramidspel.

Bitcoin är väldigt volatil. Du kan vinna en massa men också förlora lika mycket.

:tummenupp Man kan ju förstå att ljusskygga individer söker sig till ett betalningsmedel som påstår sig vara helt anonymt i motsats till kreditkort, paypal och liknande betalningsmedel på internet men jag förstår inte att den som saknar behov av anonymitet vill sälja sina prylar i en valuta som kan vara halverad snabbare än den finns tillgänglig på kontot.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Den har dubblats mångfaldigt och även rasat rejält i omgångar, vilket den naturligtvis kommer att göra ett bra tag till.

Det är ju ett experiment, som småsparare bör man hålla sig ifrån liknande, det har du helt rätt i.

Men det gäller investeringar över lag.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Skäggot,

Men det gäller investeringar över lag.

Nja, börsen är bättre än sitt rykte. Men det är bara det långa sparandet man skall ha där. Fem år är ett absolut minimum. En normal börscykel är fem år lång, ibland lite längre.

Köper man aktier i bolag med stabil intjäning tar man inte så stor risk. Det svåra är att undvika att gå in på toppen. Ett bra sätt är att månadsspara på börsen.

Att köpa Bitcoin eller guld är spekulation som jag ser det. Likadant att köpa ett bolag som inte gör någon vinst, men där man hoppas på jättevinster framöver. Att köpa guld är spekulation i min bok.

Men köper man aktier i ett vinstgivande bolag så ser jag det som en investering, precis som att köpa skog eller hyresfastighet.

Bitcoinen genererar ju ingen tillväxt i sig själv. Det är enbart förändringar i värde man spekulerar i. Köper man aktier i ett bolag så genererar detta bolag en tillväxt i sig självt som man får som utdelning en gång om året. Det är denna vinst man investerar i. Just nu är det inte svårt att hitta bolag som ger 4-5% i direktavkastning... ... å andra sidan är det ju lite skakigt nu, så jag menar inte man skll handla som tusan på börsen just nu. Just saying.

Guld är spekulation. Guldgruva är investering. Så ser jag det.

Mycket bättre att köpa bankaktier än bitcoin i min låda.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Skäggot,

Nja, börsen är bättre än sitt rykte. Men det är bara det långa sparandet man skall ha där. Fem år är ett absolut minimum. En normal börscykel är fem år lång, ibland lite längre.

Köper man aktier i bolag med stabil intjäning tar man inte så stor risk. Det svåra är att undvika att gå in på toppen. Ett bra sätt är att månadsspara på börsen.

Att köpa Bitcoin eller guld är spekulation som jag ser det. Likadant att köpa ett bolag som inte gör någon vinst, men där man hoppas på jättevinster framöver. Att köpa guld är spekulation i min bok.

Men köper man aktier i ett vinstgivande bolag så ser jag det som en investering, precis som att köpa skog eller hyresfastighet.

Bitcoinen genererar ju ingen tillväxt i sig själv. Det är enbart förändringar i värde man spekulerar i. Köper man aktier i ett bolag så genererar detta bolag en tillväxt i sig självt som man får som utdelning en gång om året. Det är denna vinst man investerar i. Just nu är det inte svårt att hitta bolag som ger 4-5% i direktavkastning... ... å andra sidan är det ju lite skakigt nu, så jag menar inte man skll handla som tusan på börsen just nu. Just saying.

Guld är spekulation. Guldgruva är investering. Så ser jag det.

Mycket bättre att köpa bankaktier än bitcoin i min låda.

Ja, jag använde nog ordet på ett sätt som är lätt att missförstå.

Jag räknar kallt med att alla mina investeringar kan gå upp i rök, därtill även skog och fastigheter.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag tänker mig att om värdet dubblas när någon i USA säger sitt, så kan den kanske lika gärna bli nära värdelös om exempelvis kina dömer ut den helt?

Vart kan man för övrigt handla med en sånhär valuta?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO