CS Ikväll!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Heda skrev:
Wrap, e det rävkäk ? hihi

Nope, högkvalitativt mums-mums. Fixat själv hemma.

Wraps = vanlig taco wraps, så'nt där mjukt taco-bröd. Det finns väl något mer namn på det, kommer inte på just nu bara. Tänk dig en vanlig taco-kväll fast byt ut köttfärsen mot stekt strimlad kycklingfilé istället, det slängde jag i mig ett gäng förut. Yummi! Chicken wraps rular phett, som kidsen säger... :tungan

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
ska prova, fixa någon brutta som kanlira ihop det åt mig, när jag fixxar käk kommer det hem varmt i en påse eller kartong, aldrig i en ica elller konsumkasse å blir tillagat, hihi

Noob vid spisen :D

abstruse skrev:
Nope, högkvalitativt mums-mums. Fixat själv hemma.

Wraps = vanlig taco wraps, så'nt där mjukt taco-bröd. Det finns väl något mer namn på det, kommer inte på just nu bara. Tänk dig en vanlig taco-kväll fast byt ut köttfärsen mot stekt strimlad kycklingfilé istället, det slängde jag i mig ett gäng förut. Yummi! Chicken wraps rular phett, som kidsen säger... :tungan

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Heda skrev:
ska prova, fixa någon brutta som kanlira ihop det åt mig, när jag fixxar käk kommer det hem varmt i en påse eller kartong, aldrig i en ica elller konsumkasse å blir tillagat, hihi

Noob vid spisen :D

Är också en noob vid spisen, egentligen. Det var exet som fick mig matlagningsintresserad. Nu kan man väl ett fåtal riktigt schyssta rätter, men oftast blir det väldigt enkelt när man käkar själv. Ska man ha kvinnligt sällskap :tuttar så är ju olika rätter med kyckling eller fläskfilé riktigt smaskens. Har börjat experimentera lite själv senaste tiden och förvånadsvärt ofta blir det ganska ok. :)

Har dock gjort både italiensk kyckling och en speciell fläskfilérätt senaste veckan, men det är så trist att krubba själv.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
abstruse skrev:
Nah, kollade just på förpackningen, heter "Tortilla Wraps".

Dom där går faktiskt sablarns bra att göra pizza på :) Helst ska det vara dom som är chilismaksatta.. Bara smeta på tomatpuré, ost och hela klabbet och in i ugnen :tummenupp

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Typ, statsen funka inte idag heller, så jag var å köpte en LAXrosa ny skjorta å drar på schyrre fest nu å pimpar upp lite hotta chix, får spela imorgon isället :)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Anton_Ljunghusen skrev:
Dom där går faktiskt sablarns bra att göra pizza på :) Helst ska det vara dom som är chilismaksatta.. Bara smeta på tomatpuré, ost och hela klabbet och in i ugnen :tummenupp

Kör du två som botten då, de är ju lite tunna?

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Anton_Ljunghusen skrev:
Nope en, det räcker bra :tummenupp

Ni menar inte samma sak. Det går inte att göra pizza på dom tunna.
Har man dom i ugnen så torkar dom ut helt och blir stenhårda och
omnöjliga att äta. Lika bra att lägga pizzafyllingen direkt på tallriken istället isåfall.

Abs menar säkert fajita-bröd. Stora runda, 1mm tjocka och mjuka
innan man värmer dom för mkt.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Abs menar säkert fajita-bröd. Stora runda, 1mm tjocka och mjuka innan man värmer dom för mkt.

Hallå här, jag menar precis det jag skrivit, står ju så på förpackningen t o m.
:fatta! :tungan

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Fajitabröd och tortilla wrap är samma sak :tummenupp

Fajitas är ju själva köttet och hur man tilllagar och eventuellt marinerar det. Fajitabröd låter som en "konstruktion", det stämmer ju så till vida att man har brödet ifråga till just fajitas, men brödet heter ju Tortilla. Tortillan är ju själva brödet, där är vi överens.

Hittade förresten en bra ordlista för tex mex-tugget:

# Burrito - a stuffed, rolled tortilla
# Chalupa - a thick, filled boat shaped tortilla
# Chilaquiles - corn tortilla pieces marinated in chile, layered with a filling, sauce and cheese, and baked in a casserole (similar to lasagne)
# Chimichanga - a deep fried burrito
# Enchilada - corn tortilla cooked in oil, dipped in sauce, filled and baked with more sauce
# Enfrijoladas - corn tortillas filled and folded in half - topped with frijoles (beans) before baking
# Fajita - traditionally this is skirt steak that has been marinated in a mixture of oil, lime juice, red pepper and garlic for at least 24 hours before being grilled. The cooked meat is cut into strips that are then served either on or wrapped (burrito style) in warm tortillas. But the marinade etc can also be used applied to chicken etc
# Flauta - a deep fried stuffed corn tortilla
# Gorditas - a thick tortilla, deep fried. Cut and stuffed as per pita bread
# Quesadillas - tortillas stuffed with various ingredients (including cheese:
Quesa meaning cheese) and folded in half. They can be fried, baked, sautéed or grilled until cheese melts forming a seal
# Taco - a soft tortilla wrapped around foods with no seal either end; normally served in a 'U' shape
# Tlacoyos - tortilla dough enclosing a simple filling and grilled
# Topopo - a corn chip like a volcano or pyramid (tortilla/taco chips)
# Tortilla - a soft, flat bread made of corn or wheat flour

Vad som på samma sida sägs vara det traditionella fajita-receptet:

Fajita

But back to the original question posed and 'fajitas'. Fajitas apparently originated along the Rio Grande River on the Texas-Mexico border and were eaten / created by the cattle wranglers. The skirt steak (beef) is the traditional and best cut used, but these days many other cuts and meats are used. You might have been served these in restaurants where a cast-iron griddle is used. While this may be dramatic, it is something developed by restaurants and is in no way a part of true fajitas.

The following is the traditional recipe for the method of marinating the jacquard meat for fajitas. There are of course many variations and versions for making this, but so you know exactly what fajita should be this is as traditional a recipe as you can get.

Ingredients

skirt steak - beef - 1 kg
onion - thinly sliced - 1pc
cumin - ground - 2tsp
red chilli - powdered or flaked - 1tsp
garlic cloves - chopped - 2pc
lime juice - 100ml
jalapeno chillies - pickled - 3pc
jalapeno pickling juice - 1tbs
corn oil - 100ml

Method

Jacquarding:

1. With a fork, pierce / stab the piece of skirt steak as much as you can on both sides. The more it is pierced the better the flavour and more tender it will be (this is normally quite a tough cut of meat)
2. Another method that can be employed is to take a very sharp knife and score the meat to a depth of 1/2 - 1cm
3. Using parallel lines approximately 1/2 cm apart
4. Turn the skirt steak around and now repeat to form a criss-cross pattern of scores
5. Repeat on the other side

Marinating:

1. Place half of the onions in a glass or stainless steel bowl/tray
2. Combine the remaining ingredients (dry and then wet) together and rub this marinade really well into the meat
3. Place the steak into the dish, on top of the onions and cover with the remaining onions.
4. Cover with cling film and refrigerate overnight, turning often

Cooking and serving:

1. Preheat a griddle plate or bbq until quite hot (the fajitas must cook on a very high heat source, to seal the outside but still leave the meat medium to rare)
2. Remove the meat from the marinade, cut into 2cm thick strips and toss in the oil
3. Grill for 2 to 3 minutes on each side, or until the outside is nicely brown and slightly charred
4. Remove the meat to a bowl allow to rest while you cook the remaining strips. Do not attempt to cook too many at once or the necessary heat will be lost; allow the grill to heat up again before cooking the next batch
5. Cut the cooked meat into thinner strips if required so that can be easily rolled into the soft tortillas
6. Serve with warm, soft flour tortillas and your favourite salsa, salad, etc

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...