CTEK Laddare

Jag körde hem min R1:a i förrgår och då starta den fint men igår (efter en natt i kallgarage) orkade den inte riktigt starta.

Var iväg idag och införskaffa en CTEK XS800 laddare. Hoppas batteriet klarat sig och att laddaren kan få det friskt igen.
//A

Tyvärr tror jag inte att ditt batteri har klarat sig. Känns det segt redan efter ett dygn är det nog på upphällningen. Om det inte är tjära i växellådan förstås:D

En CETK är en guldinvestering, kostar mindre än hälften av ett nytt batteri och mer än fördubblar livslängden på batteriet. Gör en sådan investering, XS3600 är lämplig, då funkar den till bilen också. Men du bör lägga upp en budget för nytt R1-batteri:(
 
obs batterie köper man på biltema.din hoj va rätt snygg oxå haft en sån.vill ha tillbaka men pengarna är slut.nån som vill byta en mot en camaro kanske:fyllisar
 
Jag har en CTek Zaphir 90 och en XS3600. Den förra är billigare och ger lite mindre ström (max 3.3A istället för 3,6A)- men är troligen bästa alternativet om du "bara" ska ladda hojen (eller bil eller mindre båt..). Finns på budgetställen som Clas Ohlssons och Jula:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=608016
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553678
489 kr, men har alla finnesser som automagisk laddning (övergår till underhåll) och vattenskyddad etc.
 
Last edited:
OK,

För att förtydliga så hade ju hojen stått stilla i varmgarage nån månad för att slutligen stå i kallgarage nån vecka innan jag köpte den. Körde hem den i fredags kväll och då startade den. Den fick gå i ett par mil hem och sen ställde jag den i kallgarage. I lördags morse efter en natt i kylan orkade inte batteriet driva runt startmotorn kraftigt/fort nog. Köpte en CTEK XS800 och satte batteriet på laddning (inomhus) tog väll 6-7 timmar och sen gick laddaren över på underhållsladdning. Batteriet har stått nu i ett par dagar på underhållsladdning och lampan lyser konstant grönt. Blinkar alltså inte med olika felkoder som det stod att den kunde göra om batteriet är kass.

Jag får väll ut i garaget och testa det imorgon.

Har dom ersättningsbatteri till en R1:a på biltema? är det nån som vet vilket man ska ha isf?

Är det bra batterier där eller (you get what you pay for) ?



obs batterie köper man på biltema.din hoj va rätt snygg oxå haft en sån.vill ha tillbaka men pengarna är slut.nån som vill byta en mot en camaro kanske:fyllisar
 
Last edited:
Jag har en CTek Zaphir 90 och en XS3600. Den förra är billigare och ger lite mindre ström (max 3.3A istället för 3,6A)- men är troligen bästa alternativet om du "bara" ska ladda hojen (eller bil eller mindre båt..). Finns på budgetställen som Clas Ohlssons och Jula:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=608016
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553678
489 kr, men har alla finnesser som automagisk laddning (övergår till underhåll) och vattenskyddad etc.

CTek Zaphir 90 :tummenupp
 
Jag har en ctec 3600,
Va e bäst, att ha den o batteriet inommhus eller i kallgarage med frostläget på

Jag har mitt i kallgarage, och laddar i MC-läget. Funkar hur bra som helst.

Däremot till bilen har jag den i frostläget, batteriet är på 95 Amp.

CTEK-laddaren är kanon. Haft min nu i flera år.
 
Jaha, då är det dags att börja ladda batteriet i hojen. Jag blev lite konfunderad över följande text i handboken:

För att ladda ett underhållsfritt batter (MF-typ) måste du ha en konstantspänningsladdare. Om du använder en vanlig batteriladdare kan batteriet ta skada

Vad är en konstantspänningsladdare? Vad är en vanlig batteriladdare?

Jag har en laddare som är av CTEK-typ, alltså man kopplar i den så kan man ha den ikopplad flera månader. Är det en konstantspänningsladdare?
 
Ctek laddarna är det bästa som finns :tummenupp

Har både till Mc:n och bilen... I bilen så räddade den stora Ctek laddaren batteriet efter det blivit utdraget så det blinkade kortis i displayen på laddaren, idag funkar batteriet toppen oavsätt kyla och vinter...

Support / Garanti på Ctek laddarna är oslagbart..Kan bara varmt rekommendera dom...
 
Jag blev lite konfunderad över följande text i handboken:
"För att ladda ett underhållsfritt batter (MF-typ) måste du ha en konstantspänningsladdare. Om du använder en vanlig batteriladdare kan batteriet ta skada"

Vad är en konstantspänningsladdare? Vad är en vanlig batteriladdare?

Jag har en laddare som är av CTEK-typ, alltså man kopplar i den så kan man ha den ikopplad flera månader. Är det en konstantspänningsladdare?

En "konstantspänningsladdare" laddar (precis som det låter) batteriet med en konstant spänning som motsvarar spänningen på ett fulladdat batteri (vanligtvis runt 13,5V). I och med att den ligger fast med spänningen så kommer batteriet att sluta laddas automatiskt när batteripolspänningen är uppe i samma nivå som laddningsspänningen.
På vanliga "öppna batterier" så har det mindre betydelse vilken sorts laddare man använder. På MF-batterier (underhållsfria batterier) däremot som överladdas blir värmeutvecklingen alltför hög i och med att de inte kan ventilera ut vätgasen (pga dess slutna konstruktion) på samma sätt som på de öppna batterierna.

CTEK-laddare fungerar på MF-batterier.
 
Har en Zafir 90 för 500kr på CO.
Underbar.

Faktiskt så underbar att farsan snodde den. Han hade ju två bilar, en gräsklippare, en båt och en snöslunga. Jag hade ju bara en mc och en bil :)
 
CTEK + Biltema gel batteri.
Mät (tumstock) hur stort ditt gamla batteri är och köp ett lika stort, skit i Ah.

/J
 
Här i Jönköping vet jag att Svenska batterilagret har bättre batterier än biltemas för likartade priser. Men köper du ett batteri så se till att det kan monteras liggandes i fall du har ett batteri som ligger ner (Vet att det är så på R6 hojen som bror min hadde) för ett öppet batteri som ligger ner är inte så bra.
 
dumt att lyfta gammal tråd, men bättre än att skapa en ny ;) Jag ska köpa en laddare nu och undrar om XS3600 fortfarande är den som rekommenderas eller om det är någon nyare/modernare som rekommenderas ? har en r1a 04
 
dumt att lyfta gammal tråd, men bättre än att skapa en ny ;) Jag ska köpa en laddare nu och undrar om XS3600 fortfarande är den som rekommenderas eller om det är någon nyare/modernare som rekommenderas ? har en r1a 04

Möjligt att utvecklingen gått framåt, men köper du en C-tek så blir du garanterat inte besviken:tummenupp
Har hjälpt mig att hjälpa kamrater flera ggr!
/U
 
dumt att lyfta gammal tråd, men bättre än att skapa en ny ;) Jag ska köpa en laddare nu och undrar om XS3600 fortfarande är den som rekommenderas eller om det är någon nyare/modernare som rekommenderas ? har en r1a 04

Funderade lite och kom fram till att jag inte dragit ur min XS3600 ur vägguttaget på mer än ett år. Laddaren är alltid lika jävla kåt på att smälla på fin-ström i batteriet, går mao som en klocka :tummenupp (underhållsladdar varje natt, vet inte om det är bra, men sånn är jag)

edit: jag ljög, jag snubblade över sladden förra hösten, då åkte den ur och jag fick ett jack i pannan.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top