CTEK laddaren är död

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Upptäckte häromdagen att min ctek multi xs3600-laddare verkar ha gått i graven. Ingen av de tre övre dioderna lyser. När jag kopplar på klämmorna på batteriet så börjar standby lampan lysa, trycker då mode för att välja mc, diodlampan hoppar dit men glöder bara lite, samma på bil o djupurladdning. Känns som att de lyser av ström som finns i batteriet har jag fått för mig.

Nån som har någon erfarenhet av detta fenomen?? Går den att laga eller är det bara att köpa ny?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Säkringar? Legat ute i garaget å kanske fått fukt i sig?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är där ström i eluttaget den sitter i? Så beter sig min när sladden är ur. Eller om men säkring/propp har gått..

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Är där ström i eluttaget den sitter i? Så beter sig min när sladden är ur. Eller om men säkring/propp har gått..

Har tagit in den i värmen och även batteriet nu, samma lika.:huvet

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Kanske läge nu att skruva bort de fyra skruvarna och titta.......

Det var mitt kvällsnöje nyss samtidigt som jag kollade Paradise Hotell....., blev tyvärr inte klokare av det. Hade hoppats på en säkring eller nåt i laddaren.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skriv och fråga här:

http://www.ctek.com/SV/Contact-Us.aspx

CTEK laddaren är väl rätt skyddad från fukt och kyla. Har haft min sedan 2003. När strömsladden varit urkopplad eller om strömmen gått brukar standby lampan lysa. Har inte provat de olika "mode" och kan inte dra mig till minnes om de lyst svagt eller ej. Troligtvis inte.

Om laddaren givit upp kanske du ska titta på en ny modell som man släppt: http://www.ctek.com/SV/Launch-Multi-XS-4003.aspx

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Det var mitt kvällsnöje nyss samtidigt som jag kollade Paradise Hotell....., blev tyvärr inte klokare av det. Hade hoppats på en säkring eller nåt i laddaren.

Har du ens någon multimeter att mäta vidare med? Då kan jag hjälpa dig annars tror jag att vi tittar på en ny (inte paradise hotel) laddare.

:tummenupp

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87

Det är väl aldrig någon som blivit klokare av å kolla på Paradise Hotell. :D
Har samma problem med en av mina laddare av ett annat märke men har inte orkat ta tag i det än. Ska ta å riva isär den när jag kommer hem om några dagar och finner jag något så återkommer jag.

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Hehe. Det var sista avsnittet så nu kan jag skruva laddare varenda kväll....

Nja, ingen multimeter, bara nån simpel pryl med summer o några dioder tyvärr.

Kvittot försvann nog tyvärr innan jag ens hade lämnat butiken för en sisådär 4 år sen skulle jag tro. Trist för den kostar ju ändå en slant.

Finns ju några billigare alternativ med nu men inte Ctek, typ jula...
Nån som har erfarenhet??

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kvittot försvann nog tyvärr innan jag ens hade lämnat butiken för en sisådär 4 år sen skulle jag tro. Trist för den kostar ju ändå en slant.

Finns ju några billigare alternativ med nu men inte Ctek, typ jula...
Nån som har erfarenhet??

Kolla om du kan få ut något visa utdrag på köpet om du minns ungefär när du köpte laddaren.

En ny kostar väl ca 700 kr idag beroende på var du köper den.

Söker du i någon tråd om underhållsladdare har jag för mig att det står något som budgetalternativen. Se till att köpa en intelligent laddare som inte överladdar batteriet. Personligen skulle jag utan tvekan köpa en CTEK igen om min gav upp i morgon. Har varit fantastiskt nöjd med min.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ladda fullt vid avställning, konditionstesta. Stoppa i frysen.
Kontinuerlig laddning, intelligent laddare eller ej, tär på vätskenivån.

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
C-tek kan behöva "nollas". Sätt laddaren på laddning och testa att nudda klämmorna vid varandra. Sätt klämmorna på batteripolerna och sätt därefter in kontakten i uttaget.

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Lidl har i några omgångar sålt en laddare som är ganska lik Ctek och har ett mycket förmånligt pris på runt 200 riksdaler. Håll utkik där eller så kan du alltid köpa en ny Ctek (har själv flera sådana och är mkt nöjd men har även en Lidl laddare) för runt 595:- (har jag för mej) på Mekonomen (Ctek xs3600). Går annars att köpa billigare på exempelvis Tradera.com (möjligen ytterligare en hundring billigare inkl frakt).

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Hoj
Ska testa kortslutningsmetoden.
Tack för alla goda råd.:bow

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Prata med dom på C-tek... Farsan hade liknande på nån större modell och det finns en resetfunktion men inte kommer jag ihåg hur man gör inte...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag kopplade ur min när den gav upp (lyste svagt och blinkade svagt). Efter att ha vart urkopplad i garaget ett bra tag då jag antog att den var trasig så testade jag den innan den skulle slängas...då fungerade den som vanligt och har fungerat hela vintern nu.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Min CTEK gör likadant!?
Har inte lyckats få ordning på den alls. Hittar ni något så skriv lösningen i denna tråd!

Dr.Bike

Guest
Låter dessvärre som om den switchade delen (laddtrafon) pajat...
Eller om det sitter nån effekttrissa/Mos-Fet i den som gått söderut.
Dvs inskick till Vikmanshyttan för reparation.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år