Ctek till litiumbatteri?

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Hälsingland
Hoj
Suzuki Bobber
Hej,

köpte precis ett litiumbatteri till min gamla bobber, kan man ladda de med ctechladdare? Vissa säger att man förstör batteriet medan andra säger att de inte är något problem.. erfarenhet någon?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hej,

köpte precis ett litiumbatteri till min gamla bobber, kan man ladda de med ctechladdare? Vissa säger att man förstör batteriet medan andra säger att de inte är något problem.. erfarenhet någon?
Är det ett vanligt MC batteri så att säga så sitter det oftast en styrkrets i dom som sköter laddningen. Dom laddar ju när du kör via generatorn också.

Är det däremot något hembygge med typ RC batteri så kan det gå på tok.
 

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Hälsingland
Hoj
Suzuki Bobber
Är det ett vanligt MC batteri så att säga så sitter det oftast en styrkrets i dom som sköter laddningen. Dom laddar ju när du kör via generatorn också.

Är det däremot något hembygge med typ RC batteri så kan det gå på tok.
Helt nytt litiumbatteri, inget hemmabygge
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Som jag har hört så är det så här:

Smartladdare (en del/de flesta/alla?) kan ge ifrån sig spänningsspikar för att desulfatera blyplattorna i ett vanligt batteri. De spikarna mår litiumbatterier inte bra av och det är anledningen till att man inte ska använda smartladdare typ Ctec till litiumbatterier.

Mvh,
Ingvar
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
CTEK gillar underhållsladdning, nå't Litiumbatterier inte gillar.
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Hej,

köpte precis ett litiumbatteri till min gamla bobber, kan man ladda de med ctechladdare? Vissa säger att man förstör batteriet medan andra säger att de inte är något problem.. erfarenhet någon?
Har kört med enbart litiumbatteri de senaste fem åren och kör med Cteks Litium XS 5.0 laddare. Man bör inte ladda med annan laddare än en anpassad för att ladda litiumbatterier.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Numera säljer Ctek nya -och dyra - laddare som klarar vanliga och Litium, man jag har samma laddare som i inlägget ovan för mina Litium. Blir lite billigare och jag kan själv hålla reda på plus och minus?
 

Dajen

Medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Hälsingland
Hoj
Suzuki Bobber
Har en ctek mxs 5.0, där stod de i produktbeskrivningen att litium rekommenderas ej. Men de går ändå kanske? Bara att man kan förkorta batteriets livslängd?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kör själv med denna. Litiumbatteriet verkar må bra, är nog 4-5 år gammalt nu.
Genius1_FRONT_RENDER_5.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det är en äldre ctek laddare typ Ctek Zafir 45 så börjar laddaren en underhållsladdning när batterispänningen är nere på ca 12,85 Volt. Att jämföra med att ett Yuasa eller annat kvalitetsblybatteri ett dygn efter det laddats håller en spänning på ca 12,7 Volt. Dvs Ctek går in med en "underhållsladdning" innan blybatteriet nåt "normal" vilospänning 12,7 Volt och på så sätt hålls blybatteriet laddat till 100 %. Ser man på spännings laddningskurvan för ett Litiumbatteri för MC motsvarar 12,85 Volt att Lithiumbatteriet är nere på strax mellan 20% och 17% av fulladdat Lithiumbatteri. Det hade alltså varit bättre om laddaren börjat ladda litiumbatteriet tex när lithiumbatteriet är nere på 13,2 Volt 70% eller 13,1 Volt 40% av fulladdat.
Men det är väl bara att koppla in din Ctek. Det värsta som kan hända är väl att batteriet förstörs.
Dom här spikarna tror jag Ctek bara använder på mer eller mindre "döda" blybatterier, dvs batterier med spänning i området 0 Volt till 11(?) Volt när Cteken kopplas in.
Ett Litiumbatteri som sätts på underhållsladdning direkt när hojen ställs i garaget efter man kört en tur har precis som blybatterier mycket högre spänning, i området 13 - 14 Volt. Då TROR jag en vanlig tex Zafir 45 Ctek inte kör med spikar utan kommer med 1:a "underhållsladdningen" när batterispänningen är nere på ca 12,85 Volt. Osv.
Men det är väl bara att mäta batterispänningen.
Är batterispänningen över 13 Volt liten risk för spikar, bara koppla in Cteken.

Jag har loggat laddningen av blybatterier på flera hojar med dels Ctek Zafir 45, dels Ctek 3.6.
Lägsta batterispänning vid inkoppling av laddaren 12,2 Volt. #
Det har aldrig synts några tecken på "spikar" i loggarna.
# Alla hojarna har haft Ctek laddaren inkopplade för underhållsladdning när dom stått i garage.
Dvs alla batterierna har varit fulladdade.
För att se hur Ctek hanterade ett "urladdat" batteri kopplades laddaren bort på en hoj och batteriet anslöts till en 12 Volt strålkastarlampa som drog ca 5A (60W) i 15 minuter. Dvs batteriet laddades ur ca 1,25 Ah. Då var spänningen nere på ca 12,2 Volt, strålkastarlampan kopplades bort och Ctek laddaren anslöts. Det tog då med laddaren inställd för MC-laddning 58 minuter innan laddningen avbröts vid ca 14,35 Volt. Sedan tog det 80 minuter till spänningen var nere på ca 12,85 Volt och det kom en "underhållsladdning".
Inga spår av spikar.
1689398657995.png

1689398731588.png
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag använder en halvt sönderslagen laddare från -73 till mitt Lithiumbatteri. Fungerar bra för att få liv i det när det är helt tomt, men jag underhållsladdar iofs inte.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om det är en äldre ctek laddare typ Ctek Zafir 45 så börjar laddaren en underhållsladdning när batterispänningen är nere på ca 12,85 Volt. Att jämföra med att ett Yuasa eller annat kvalitetsblybatteri ett dygn efter det laddats håller en spänning på ca 12,7 Volt. Dvs Ctek går in med en "underhållsladdning" innan blybatteriet nåt "normal" vilospänning 12,7 Volt och på så sätt hålls blybatteriet laddat till 100 %. Ser man på spännings laddningskurvan för ett Litiumbatteri för MC motsvarar 12,85 Volt att Lithiumbatteriet är nere på strax mellan 20% och 17% av fulladdat Lithiumbatteri. Det hade alltså varit bättre om laddaren börjat ladda litiumbatteriet tex när lithiumbatteriet är nere på 13,2 Volt 70% eller 13,1 Volt 40% av fulladdat.
Men det är väl bara att koppla in din Ctek. Det värsta som kan hända är väl att batteriet förstörs.
Dom här spikarna tror jag Ctek bara använder på mer eller mindre "döda" blybatterier, dvs batterier med spänning i området 0 Volt till 11(?) Volt när Cteken kopplas in.
Ett Litiumbatteri som sätts på underhållsladdning direkt när hojen ställs i garaget efter man kört en tur har precis som blybatterier mycket högre spänning, i området 13 - 14 Volt. Då TROR jag en vanlig tex Zafir 45 Ctek inte kör med spikar utan kommer med 1:a "underhållsladdningen" när batterispänningen är nere på ca 12,85 Volt. Osv.
Men det är väl bara att mäta batterispänningen.
Är batterispänningen över 13 Volt liten risk för spikar, bara koppla in Cteken.

Jag har loggat laddningen av blybatterier på flera hojar med dels Ctek Zafir 45, dels Ctek 3.6.
Lägsta batterispänning vid inkoppling av laddaren 12,2 Volt. #
Det har aldrig synts några tecken på "spikar" i loggarna.
# Alla hojarna har haft Ctek laddaren inkopplade för underhållsladdning när dom stått i garage.
Dvs alla batterierna har varit fulladdade.
För att se hur Ctek hanterade ett "urladdat" batteri kopplades laddaren bort på en hoj och batteriet anslöts till en 12 Volt strålkastarlampa som drog ca 5A (60W) i 15 minuter. Dvs batteriet laddades ur ca 1,25 Ah. Då var spänningen nere på ca 12,2 Volt, strålkastarlampan kopplades bort och Ctek laddaren anslöts. Det tog då med laddaren inställd för MC-laddning 58 minuter innan laddningen avbröts vid ca 14,35 Volt. Sedan tog det 80 minuter till spänningen var nere på ca 12,85 Volt och det kom en "underhållsladdning".
Inga spår av spikar.
View attachment 486812

View attachment 486813
Bra jobbat ?
---
När jag skaffade första lifepo4 batteriet köpte jag samtidigt en dedikerad laddare.
Har å andra sidan aldrig behövt använda den då de batterierna har sjukt låg självurladdning.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra jobbat ?
---
När jag skaffade första lifepo4 batteriet köpte jag samtidigt en dedikerad laddare.
Har å andra sidan aldrig behövt använda den då de batterierna har sjukt låg självurladdning.
Slutsatsen blir att har man inget som drar mycket ström, typ inkopplat USB uttag; tjuvlarm; osv, så behövs ingen Lithiumbatteriladdare. Första steget blir alltså att kolla batterispänningen med en multimeter då och då för att se hur mycket hojens elektronik drar ur batteriet.
Och vid ca 13 Volt Lithiumbatterispänning (30% kapacitet) kan man koppla på en gammal Ctek för att ladda Lithiumbatteriet.
Det viktiga är att Lithiumbatteriet inte laddas ur så det kommer under 12 Volt spänning för då finns risken Ctek för blybatteri börjar med strömspikar.
Då är det bättre med en "dumladdare" för få liv i batteriet eller en dedikerad Lithiumladdare.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Slutsatsen blir att har man inget som drar mycket ström, typ inkopplat USB uttag; tjuvlarm; osv, så behövs ingen Lithiumbatteriladdare. Första steget blir alltså att kolla batterispänningen med en multimeter då och då för att se hur mycket hojens elektronik drar ur batteriet.
Och vid ca 13 Volt Lithiumbatterispänning (30% kapacitet) kan man koppla på en gammal Ctek för att ladda Lithiumbatteriet.
Det viktiga är att Lithiumbatteriet inte laddas ur så det kommer under 12 Volt spänning för då finns risken Ctek för blybatteri börjar med strömspikar.
Då är det bättre med en "dumladdare" för få liv i batteriet eller en dedikerad Lithiumladdare.
Jo det har du ju rätt i.
Allt lite nyare har någon form av elektronik som drar ström och det blir batteriets kapacitet, skick och laddningsgrad minus strömuttaget och tiden som avgör om man måste stödladda, borde inte vara helt ovanligt..

Vet inte hur lifepo4 funkar jämfört med t,ex mobilbatterier?
Samsung pushade en uppdatering så batteriet bara skulle ladda 80%.
Det valde jag genast bort, det var länge sedan ett mobilbatteri gick ned sej katastrofalt, tycker de håller väldigt bra numera..

Har för mej jag läst att lipo bäst långtidsförvaras med ~80% av full laddning...(?)

Inget jag siktat på men det kanske har gett sej själv då R1an inte tycks dra speciellt mycket i "standby".. ?
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Den största nackdelen med vanliga blybatteriladdare är att vissa har en rekond-funktion som förstör litiumbatterier om man råkar aktivera den funktionen vid laddning. Därför köpte jag för säkerhets skull en laddare med LiPo-läge på Fultema. 200 spänn är inte mycket att grina över, även fast den som sagt inte lär behövas så ofta. Typ kanske en gång om året för att toppa upp batteriet på våren.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den största nackdelen med vanliga blybatteriladdare är att vissa har en rekond-funktion som förstör litiumbatterier om man råkar aktivera den funktionen vid laddning. Därför köpte jag för säkerhets skull en laddare med LiPo-läge på Fultema. 200 spänn är inte mycket att grina över, även fast den som sagt inte lär behövas så ofta. Typ kanske en gång om året för att toppa upp batteriet på våren.

Är den riktigt smart så har den bara ett inbyggt program, det för LiPo.
Ingen risk några batterier förstörs.
Men för att öka försäljningen finns möjlighet för kunden välja AGM GEL WET eller LiPo.
För det vore ju tråkigt om laddaren har avsulfatering i programmet för AGM GEL WET och han trycker fel när han har ett LiPo ......
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyfiken som jag är inhandlades en

Sammanfattning:
Batteri kan laddas i tre olika lägen MC-, */frost- och Litium-läge
I MC och Frost/*-läget startar laddningen med ca 0,8 A
I Litiumläget startar laddningen med ca 1,4 A
När batteriet börjar bli fulladdat (=spänningen) närmar sig den spänning där laddningen avbryts minskar strömmen ner mot ca 0,2 A
Laddningen avbryts i både MC-läget och Litiumläget vid ca 14,4 Volt, i */frost-läget vid ca 14,6 Volt.
Laddaren har minne så nästa gång med batteriet anslutet så startar den när 230V ansluts direkt i senast inställda läge dvs. MC-läget eller Litiumläget eller */frost-läget.
Den verkar inte ha någon "underhållsladdningsfunktion" typ start om batterispänningen går under 12,85 Volt som många Ctek men eftersom den har minne kan underhållsladdning av en MC som dra ström till tex klocka och annan elektronik lösas genom att den ansluts till en tidur som bryter bort 230 VAC tex 15 minuter för sedan koppla in 230 VAC igen, en eller två gånger i timmen, varje timme eller varannan timme eller några ggr / dygn.

Test MC-läget
Kopplade den till ett MC batteri som jag laddat ur med en 55 W lampa (ca 5A) i 15 min, dvs laddat ur ca 1,25 Ah.
Stoppade in batteriladdarens stickkontakt i 230V vägguttaget och då tändes diskplayen som visade 12,7 Volt.
Ett tryck på MODE knappen, MC syntes i displayen och den började ladda med 0,8 A.
När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt.

Nytt test. Kallt batteri eller * läget.
Placerade det laddade MC-batteriet i Frysen ett par dagar med Anslutningsladdar ut inklämda i Frysdörrpackningen.
Laddade ur MC batteriet med en 55 W lampa (ca 5A) i 15 min, dvs laddat ur ca 1,25 Ah.
Anslöt batteriladdaren till Anslutningssladdarna. Batteriet i Frysen Stoppade in batteriladdarens stickkontakt i 230V vägguttaget och då tändes diskplayen som direkt visade att den gick in i MC-laddningsläget.
Den har alltså minne och återstartar i senast körda programm.
Jag tryckte på MODE knappen en gång och den gick över till */frost läget.
* syntes i displayen och den började ladda med 0,8 A.
När spänningen närmar sig ca 14,5 Volt minskar strömmen allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,6 Volt.

Nytt Test Litium läget.
Batteriet fick bli varmt under ett par dagar i rumstemperatur. Genom diverse "tricks" med hjälp av en konstantspänninghållare på 0,8 Volt höjdes den av batteriladdaren "upplevda" spänningen på det som förut 1,25 Ah urladdade batteriet till 13,5 Volt. Så batteriladdaren skulle kunna inbillas att det var ett urladdat Litiumbatteri.
Batteriladdaren anslöts till batteriet. När stickkontakten stoppades i 230V uttaget visade displayen 13,5 Volt och den började ladda batteriet i *-läget med ca 0,8 A. Jag trycker en gång på MODE knappen och den går över till Litiumläget och börjar ladda med ca 1,4 A.
När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt.

Nästa dag Litiumläget.
Inget krångel laddar ur MC-batteriet 1,25 Ah, ansluter laddaren till MC batteriet precis som vanligt
(ingen konstantspänningshållare som ger extra 0,8 Volt)
När stickkontakten stoppades i 230V uttaget visade displayen 12,7 Volt och den började ladda batteriet i Litium-läget med ca 1,4 A. Minnet fungerar.
När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömmen allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt.

Underhållsladdning ?
Hängde på ett USB uttag på batteriet som drog ca 0,02 A. Dvs på 24 h ca 0,48 Ah. Batterispänning sjönk från 12,7 Volt ett dygn efter laddning ner mot 12,6 Volt med anslutet USB-uttag. Inga spår av underhållsladdning.
Min slutsats blir att vill man ansluta den för underhållsladdning av ett batteri i en MC som hela tiden drar ström till tex klocka så ska den anslutas till 230V via ett tidur som bryter bort 230 V tex 15 minuter en eller några ggr / dygn.
För efter varje brytning av 230 VAC till laddaren kommer ju laddningen igång igen i senaste inställda läget när 230 VAC kommer tillbaka och batteriet laddas "fullt".
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog och kopplade laddaren Biltema 37-774 till min GSX1300R vid 11-tiden idag. Matning av 230 VAC till laddaren via ett "15" minuters 24-timmars tidur (4 "plastploppar" / timme). Ställde in det för "15" minuter från och "45" minuter till varje timme för en batteriunderhållsladdning / timme.
Resultat: Laddning påbörjas när Batteriladdaren får 230 VAC. Laddningen tar ca 1,5 minuter och då är spänningen upp i ca 14,35 volt innan laddningen upphör. Sedan sjunker batterispänningen ner till ca 13,4 Volt först med laddaren ansluten till 230 VAC, sedan med 230 VAC bortkopplat från laddaren av tiduret och sedan när 230 VAC kommer tillbaka en ny kort laddning på ca 1,5 minuter. Laddaren har ju minne och minns gamla driftinställningen (i detta fallet valde jag MC, laddström från ca 0,8 A ner till ca 0,2 A när batterispänning omkring 14,3 Volt.
Jag skrev upp batterispänningen ojämna minuter 17:39 ; 17: 41 osv
Laddningen började 18:12 när 230 VAC kopplades till laddaren och laddningen avslutades 18:14. Maxspänningen ca 14,35 Volt kom inte med i diagrammet. Tiduret bröt bort 230 VAC 18:50 så på 60 minuter 38 minuter med 230 VAC till batteriladdaren, 22 minuter utan 230 VAC.
1691523629199.png
 
Last edited:
Nyheter
Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

Top