Nyfiken som jag är inhandlades en
En digital intelligent batteriladdare lämplig för motorcykelbatteri och mindre bilbatteri med kapaciteten 5-45 Ah. Fungerar till AGM, GEL, WET samt LiFePO4 batteri via valbart laddningsprogram. Det är en smartladdare som via 3-stegsladdning säkerställer effektiv och skonsam laddning samt...
www.biltema.se
Sammanfattning:
Batteri kan laddas i tre olika lägen MC-, */frost- och Litium-läge
I MC och Frost/*-läget startar laddningen med ca 0,8 A
I Litiumläget startar laddningen med ca 1,4 A
När batteriet börjar bli fulladdat (=spänningen) närmar sig den spänning där laddningen avbryts minskar strömmen ner mot ca 0,2 A
Laddningen avbryts i både MC-läget och Litiumläget vid ca 14,4 Volt, i */frost-läget vid ca 14,6 Volt.
Laddaren har minne så nästa gång med batteriet anslutet så startar den när 230V ansluts direkt i senast inställda läge dvs. MC-läget eller Litiumläget eller */frost-läget.
Den verkar inte ha någon "underhållsladdningsfunktion" typ start om batterispänningen går under 12,85 Volt som många Ctek men eftersom den har minne kan underhållsladdning av en MC som dra ström till tex klocka och annan elektronik lösas genom att den ansluts till en tidur som bryter bort 230 VAC tex 15 minuter för sedan koppla in 230 VAC igen, en eller två gånger i timmen, varje timme eller varannan timme eller några ggr / dygn.
Test MC-läget
Kopplade den till ett MC batteri som jag laddat ur med en 55 W lampa (ca 5A) i 15 min, dvs laddat ur ca 1,25 Ah.
Stoppade in batteriladdarens stickkontakt i 230V vägguttaget och då tändes diskplayen som visade 12,7 Volt.
Ett tryck på MODE knappen, MC syntes i displayen och den började ladda med 0,8 A.
När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt.
Nytt test. Kallt batteri eller * läget.
Placerade det laddade MC-batteriet i Frysen ett par dagar med Anslutningsladdar ut inklämda i Frysdörrpackningen.
Laddade ur MC batteriet med en 55 W lampa (ca 5A) i 15 min, dvs laddat ur ca 1,25 Ah.
Anslöt batteriladdaren till Anslutningssladdarna. Batteriet i Frysen Stoppade in batteriladdarens stickkontakt i 230V vägguttaget och då tändes diskplayen som direkt visade att den gick in i MC-laddningsläget.
Den har alltså minne och återstartar i senast körda programm.
Jag tryckte på MODE knappen en gång och den gick över till */frost läget.
* syntes i displayen och den började ladda med 0,8 A.
När spänningen närmar sig ca 14,5 Volt minskar strömmen allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,6 Volt.
Nytt Test Litium läget.
Batteriet fick bli varmt under ett par dagar i rumstemperatur. Genom diverse "tricks" med hjälp av en konstantspänninghållare på 0,8 Volt höjdes den av batteriladdaren "upplevda" spänningen på det som förut 1,25 Ah urladdade batteriet till 13,5 Volt. Så batteriladdaren skulle kunna inbillas att det var ett urladdat Litiumbatteri.
Batteriladdaren anslöts till batteriet. När stickkontakten stoppades i 230V uttaget visade displayen 13,5 Volt och den började ladda batteriet i *-läget med ca 0,8 A. Jag trycker en gång på MODE knappen och den går över till Litiumläget och börjar ladda med ca 1,4 A.
När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömme allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt.
Nästa dag Litiumläget.
Inget krångel laddar ur MC-batteriet 1,25 Ah, ansluter laddaren till MC batteriet precis som vanligt
(ingen konstantspänningshållare som ger extra 0,8 Volt)
När stickkontakten stoppades i 230V uttaget visade displayen 12,7 Volt och den började ladda batteriet i Litium-läget med ca 1,4 A. Minnet fungerar.
När spänningen närmar sig 14,3 Volt minskar strömmen allt mer ner mot ca 0,2 A och laddningen avbryts vid ca 14,4 Volt.
Underhållsladdning ?
Hängde på ett USB uttag på batteriet som drog ca 0,02 A. Dvs på 24 h ca 0,48 Ah. Batterispänning sjönk från 12,7 Volt ett dygn efter laddning ner mot 12,6 Volt med anslutet USB-uttag. Inga spår av underhållsladdning.
Min slutsats blir att vill man ansluta den för underhållsladdning av ett batteri i en MC som hela tiden drar ström till tex klocka så ska den anslutas till 230V via ett tidur som bryter bort 230 V tex 15 minuter en eller några ggr / dygn.
För efter varje brytning av 230 VAC till laddaren kommer ju laddningen igång igen i senaste inställda läget när 230 VAC kommer tillbaka och batteriet laddas "fullt".