Curiosity

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
3 generationer av marsbilar varav den minsta är 60 cm och den senaste som är störst, Curry, är 3 meter och väger ett ton :näsblod Får se hur länge de kan hålla den vid liv.

Bifogat

• 3-generationer.jpg
    3-generationer.jpg
    148 KB · Visningar: 124

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Den är från den där andra bilen va?
Oavsett så är det grymt coolt att man kna sitta och kolla på hur det ser ut på en annan planet.

Jag längtar efter ett web-interface som gör att jag kan styra mars-bilen själv från min dator :)
När kommer det?

jo, det kanske är panorama från mellan-kärran.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En annan cool bild, inte från Curiosity, men väl från en rysk sond, Venera 13.
Fotot taget på Venus 1982. Intressant är att sonden beräknades överleva endast 30 min på Venus yta (90x högre atmosfäriskt tryck än på jorden, syra i atmosfären och väldigt höga temperaturer). Den överlevde i 2h.

Rätt coolt att de lyckades flyga dit den redan -82 !!!

oXw6r.jpg

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ok, missförstå mig rätt nu..
Men låt säga att dom finner en fossil av en räka som levde där för 3miljarder år sen, eller något som kanske kan ha varit en pöl med vatten. Vilken "nytta" har dagens forskare av den informationen? Minns jag inte helt fel från skolan så har väl Mars typ 25% av vår gravitation & -50grader är att betrakta som sommar. Ur vilken syn (utöver rent rymdnörderi) är Mars en intressant planet? När vi fuckat upp vår egen så kan vi ju ändå inte flytta dit utan att bo helt instängda, utan tillgång på vatten?! Det är av ren okunskap jag frågar, ej skepsis.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
För att klargöra. Jag spekulerar bara..

Att hitta något som ger en definitiv indikation på att det har funnits liv på mars skulle vara rena drömmen för forskare och astronomer världen över.
Fram tills dess har man bara kunnat anta att oddsen för liv nån annan stans i universum är si eller så stora.

Chansen för att två planeter i den beboeliga zonen har kunnat upprätthålla liv i ett och samma solsystem ger väl en ganska stor sannolikhet det kan uppstå liv kring andra stjärnor också..?
Jag hoppas verkligen att en sådan upptäckt skulle få fart på utforskningen av rymden..
Kanske en naiv tanke, men vad mysigt och gulligt det vore om man hittade något att sträva mot tillsammans och åsidosätta sina meningsskiljaktigheter världen över. Dessvärre skulle det väl bli bråk om dom där fossilerna också då..

Jag kan även tänka mig att världsreligionerna skulle få det lite svettigt att förklara hur man kastade upp räkor i luften och dom sedan landade ända på mars för två tusen år sen...

Ok, så vi får väl hoppas att vår egen undergång ligger så pass långt bort att vi lyckas utveckla tekniken för att terraforma andra planeter. Kort sagt modda planetens atmosfär till vår fördel.. Det skulle nog ta ett par hundra, tusen år, men vem vet vad som väntar i framtiden? Med tanke på hur mycket som har hänt på bara hundra år, hur kommer vår civilisation se ut om ytterligare hundra?

Jag är skitnyfiken på vad dom hittar när rovern börjar ta prover, och kommer skutta jämfota om det visar sig att det krälat omkring något där förr!

Behöver jag säga att discovery science rullar rätt mycket på burken här hemma? :banana

Edit: http://www.lifeslittlemysteries.com/2740-curiosity-rover-life-mars.html
Läste artikeln efter mitt inlägg... Faktiskt!

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jymden är oändlig. Därför finns det oändligt med liv i den.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Men låt säga att dom finner en fossil av en räka som levde där för 3miljarder år sen, eller något som kanske kan ha varit en pöl med vatten. Vilken "nytta" har dagens forskare av den informationen? Minns jag inte helt fel från skolan så har väl Mars typ 25% av vår gravitation & -50grader är att betrakta som sommar. Ur vilken syn (utöver rent rymdnörderi) är Mars en intressant planet? När vi fuckat upp vår egen så kan vi ju ändå inte flytta dit utan att bo helt instängda, utan tillgång på vatten?! Det är av ren okunskap jag frågar, ej skepsis.

Det korta svaret: Det är hopp för ateister.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

"What does the rover landing on Mars mean for mankind? What if there is no life on mars? What next?

It’s not only about life on Mars even though life is the main objective. It’s also learning about another planet which is very similar to ours. It has polar caps, it has volcanoes which are extinct now but in the past used to be active. It has what looks like old rivers that are dry now. So the question is how did a planet like that evolve? It’s about understanding the similarities and differences with our planet. And of course taking the next step, could life have evolved in that kind of an environment? And even if we don’t find life, it will shed light on what is unique about our planet and why life only evolved on Earth. If we find life on Mars, most likely it will be extinct but it will tell us how fortunate we are to evolve on Earth. It is that quest for knowledge which propelled our ancestors and explorers, everywhere in the world, be it in the Arabian region of in the indian sub-continent or in the West, to discover new things. This is our generation’s exploration, your generation and mine."

hela intervjun:

http://gulfnews.com/news/world/usa/just-out-of-curiosity-1.1059402

edit:

http://www.nationaljournal.com/tech...ars-curiosity-rover-wouldn-t-find-it-20120725

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...