Custom Caféracer bygge

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
:mattias

Nänänä...
Finns väldigt tydliga regler om vad som gäller.
Allt går att läsa i EU direktiv 1993L0094

Jag läste precis EU direktivet du hänvisade till och finner ingenting som säger att skylten måste vara placerad mitt bak.

Det finns ett synlighetskrav på 30° åt vart håll och att skylten skall vara placerad inom motorcykelns längsgående plan( altså innanför bredaste punkten på hojen)

Jag har själv gått igenom SFRO, Reg besiktning och vanlig besiktning med sidmonterat.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vad köstade SFRO besiktningen?
Var det värt det?
Försäkringspremier etc efteråt?
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
om jag minns rätt så gick alla besiktningar mm på ca 8000 och då var det följande:
2st SFRO besiktningar 2700:-
ljudprov 1250:-
regbesiktning 2300:- ??
kontrollbesiktning 300:-

Tror att priserna är samma för ombyggt som för amatörbyggt.


Jag hade inte så mycket val eftersom jag har helt nybyggd ram breddat bakdäck mm.

Ang försäkring kan det vara både fördel och nackdel beroende på om du kan behålla årsmodellen (ombyggt). Man försäkrar mot värdet inte effekt/vikt.
Så skall du trimma ordentligt så kan det deffinitivt löna sig då Bilsport och MC inte tittar på effekt iallafall inte om värdet är högt.

min hoj gick ifrån att vara en -01 Buell till -08 amatör reggad och försäkringen sjönk med 1000:-
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
8 Lakan är en hel del pengar.. *suck*
Kanske räcker med en regbesiktning för framgaffel etc?
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
Så här kanske, eller det är för mycket OCC?
 

Bifogat

  • DSCN1315 (kopia).jpg
    DSCN1315 (kopia).jpg
    62.5 KB · Visningar: 213

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
hm sorry jag hade tydligen bara kommit till sidan 20. Gör om gör rätt ;)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Blev helt förvirrad :)

Finns en lång fortsättning ;)
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4
*skrattar* ja som det kan bli. oas så har du ett snyggt bygge! :tummenupp
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Det finns bara synbarhetskrav på plåten, måste kunna ses ifrån 20m avstånd
och ifrån vissa vinklar. Skall vara belyst med vitt ljus e-godkännt.

I praktiken betyder detta att det är OK att köra med sidmonterat om plåten sitter bakom hjulaxeln och inte inne i hjulet och har en e-godkännd skyltlykta.

Nu sa jag ju inte att just sidomonteringen var fel. Menade mest att det är mer än "synbarhetskrav".
Men eftersom det i många trådar spekuleras vilt om vad som gäller så ville jag bara dra mitt strå till stacken. Ej menat att du spekulerar vilt heller, för att motverka den vanliga urspårningen så fort nån påpekar nåt på vanligt sporthoj.com manér :)

Men skall plåten sitta på sidan och vara synlig i 30 graders vinkel så måste väl plåten sitta rätt långt bak?

Sen går det säkert alldeles utmärkt att besiktiga ändå :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nu sa jag ju inte att just sidomonteringen var fel. Menade mest att det är mer än "synbarhetskrav".
Men eftersom det i många trådar spekuleras vilt om vad som gäller så ville jag bara dra mitt strå till stacken. Ej menat att du spekulerar vilt heller, för att motverka den vanliga urspårningen så fort nån påpekar nåt på vanligt sporthoj.com manér :)

Men skall plåten sitta på sidan och vara synlig i 30 graders vinkel så måste väl plåten sitta rätt långt bak?

Sen går det säkert alldeles utmärkt att besiktiga ändå :)

På vanlig besiktning ( kollade i våras) så ifall man har sidomontage så ska den sitta på vänster ( tjejens traja sitter den på höger & alldeles för långt fram gick genom bes utan anmärkning) sida & ej framför bakre hjulaxeln. Sen så måste reflexerna vara lika på bägge sidor. Men allvarligt åk & besiktiga den enda gången jag fått göra en reggbes var som sagt när jag bytte styrhuvudet på en gammal cb 750
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja,, jag reggbes med ny gaffel, fälgdiameter, bakdämpare, tankvolym, resten har dom inte o göra med så länge lampor i skit sitter på rätt ställe.. min ram e delbar bak men dom fråga inte ens om den va kapad.. dom skrev ner att den är för en person,, allt inskrivet i pappret.. jag rekommenderar att åka in på din lokala station o prata med den som utför reggbes på mc. de vart alltså 800 + vikten på typ 150+kr
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
True... nu är ju skiten besiktningsbar som den är dock..
Orkar INTE bygga tillbaka den nu ;)
Ser ut som en påse skit, men hoppas att den går igenom!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
True... nu är ju skiten besiktningsbar som den är dock..
Orkar INTE bygga tillbaka den nu ;)
Ser ut som en påse skit, men hoppas att den går igenom!

Jag skulle också göra likadant. Dvs fixa till hojen för vanlig kontrollbesiktning, reflex, tuta blinkers, (beroende på ålder)ev backspegel osv. Sedan testa.
Om du får frågor av typen, "är detta original?" så har jag ett standardsvar i såna lägen: "Det har alltid sett ut så här så länge jag haft hojen iaf".

Säger man det i artig ton så hamnar beviseriet på besiktningsmannens lott och är de stressade så ramlar det ofta igenom. Dessutom så klarar man sig ur att behöva säga ja eller nej, dvs avslöja sig och bli underkänd alternativt ljuga besiktningsmannen/-kvinnan rakt i ansiktet genom att säga att den aktuella detaljen är original.

Vad jag menar är att du till syvende och sist ändå inte har bytt motortyp eller ändrat geometrin på din ram. Det är ju när man har gjort såna ändringar som man sas har passerat anständighetens gräns om det upptäcks på en kontrollbesiktning. Skulle de upptäcka gaffeln så säg då artigt att du ju faktiskt satt på bättre gaffel och bromsar än original och att det är typgodkända serietillverkade grejor med samma gaffellängd, rake och försprång. Så klarar jag min gaffel och ISR-bromsar igenom vanlig kontrollbesiktning.

/J
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset!

Kan vara värt att veta :)

Har bild på luren, men skall upp om 4 timmar så det får bli under morgondagen. Tog en provtur runt kvarteret och jag måste säga att körställningen är minst sagt spännande :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kommentarer överflödiga :)
 

Bifogat

  • panzaa_2.07.JPG
    panzaa_2.07.JPG
    74.1 KB · Visningar: 216
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
HAPPY TIMES AS WE SAY IN KAZAKSTAN!!!!

:tummenupp

Underkänd p.g.a. halvljuset hade "diffus ljusbild", dock så behöver jag INTE komma tillbaka på återbesiktning. Magsikt!!!

3 pers stod intensivt och tisslade och tasslade ang. mina fälgar, framgaffel, instrumentering etc. Verkade vara veckans snackobjekt :)
Överhörde lite av diskussionen som gick het ang. gaffeln.

- Jag hade inte brytt mig om det där.
- Inte?
- Nej för fan..

1 till suspekt man i skägg gled upp och kliade sig på hakan.

- Kör för fan
- Du svängradien på den här är lite jobbig va?

Jag: Nääää? Förstår inte vad du pratar om..

- Jobbig körställning?

Jag: Nääää? Man vänjer sig efter ett tag
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HAPPY TIMES AS WE SAY IN KAZAKSTAN!!!!

:tummenupp

Underkänd p.g.a. halvljuset hade "diffus ljusbild", dock så behöver jag INTE komma tillbaka på återbesiktning. Magsikt!!!

3 pers stod intensivt och tisslade och tasslade ang. mina fälgar, framgaffel, instrumentering etc. Verkade vara veckans snackobjekt :)
Överhörde lite av diskussionen som gick het ang. gaffeln.

- Jag hade inte brytt mig om det där.
- Inte?
- Nej för fan..

1 till suspekt man i skägg gled upp och kliade sig på hakan.

- Kör för fan
- Du svängradien på den här är lite jobbig va?

Jag: Nääää? Förstår inte vad du pratar om..

- Jobbig körställning?

Jag: Nääää? Man vänjer sig efter ett tag

Du ser, de är schysstare än man många tror!
Det är mest en massa smartskallar som "återställt" genom att silverteja fast originalblinkers bredvid sina urkopplade miniblinkers och såna grejor som jag har full förståelde för att besiktningsmännen/-kvinnorna tycker gott kan få åka hem igen och fundera lite mer på vad man håller på med. Men har man ansträngt sig lite grann och tar det på allvar brukar det aldrig vara ngt problem för mig iaf.


Kommentaren "Förstår inte vad du pratar om" skulle jag dock inte ha yttrat iofs, lite kaxigt :gnissla :D

Jag skulle ha sagt:" hur menar du då?" Då känner sig besiktningsmannen mindre undanskuffad inför sina kollegor och kan ges rum att förklara vad han menar, om det tex avsåg styrstoppen eller ngt. DÅ blir det mer win-win i dialogen.

Grattis!

/J
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack!

Skall tilläggas att det var en stor dos ironi i det jag sade.
Sen om jag nyttjade exakt de orden kan jag inte ta gift på, var aningen nervös :)
Trevliga som fasiken var de iaf!
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top