Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skönt att inte bli puckoförklarad för att man står och gjuter en fredagkväll iaf ;)

Liten update:
Formen revs med hjälp av en stekspade från Coop (den tunna röda).
Funkade skitbra! Har haft ett helvete tidigare med att få loss formen tidigare, testade med tryckluft idag också men stekspaden ägde.

Någon som kan förklara varför man ibland får bubblor i gelcoaten?
Värmeutveckling?
 

Bifogat

  • panzaa_betty25.JPG
    panzaa_betty25.JPG
    52.1 KB · Visningar: 86
  • panzaa_betty26.JPG
    panzaa_betty26.JPG
    36.1 KB · Visningar: 93
  • panzaa_betty27.JPG
    panzaa_betty27.JPG
    28.9 KB · Visningar: 85

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skönt att inte bli puckoförklarad för att man står och gjuter en fredagkväll iaf ;)

Någon som kan förklara varför man ibland får bubblor i gelcoaten?
Värmeutveckling?

Haha, du behöver inte oroa dig om någon puckoförklaring, står ju själv vid fräsen eller svarven till efter midnatt på fredagkvällar. :tummenupp

Bubblorna beror på att luften vill "fly" materialet före och under härdning. Gäller samma sak när man gjuter med resin eller annan plast. Har man inte en vakuumklocka för att avlägsna luften så får man mer eller mindre räkna med bubblor, oavsett hur noga man är vid gjutningen.

Jag tycker då det ser riktigt fint ut för att vara hemmajobb. Bara putsa och spackla så blir det där suveränt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Tack för förklaringen, alltid undrat vad det beror på.
Man börjar få lite fason på gjutningarna, gör ju lite extra jobb åt polare och lite annat löst folk emellanåt. Tillverkade en plugg för gjutning av frontspoiler till 1100:an för ett par år sedan. Den spoilern sitter nog på ett par hojjar runt om i landet :)

Inhandlades glasfiberväv på feltema idag så imorrn hoppas jag kunna gjuta skärmen, eller om jag gör allt det skiten sedan när alla formar är klara. Vi får se :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Rivning av form, samt nya formen :)

Var ett helvete att riva den.. :huvet
 

Bifogat

  • panzaa_betty28.JPG
    panzaa_betty28.JPG
    41 KB · Visningar: 125
  • panzaa_betty29.JPG
    panzaa_betty29.JPG
    25.9 KB · Visningar: 111

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Rivning av form, samt nya formen :)

Var ett helvete att riva den.. :huvet



Jodu , Den där lär bli besvärlig även att gjuta i

Plasta dit tryckluftnipplar på alla utskjut

Lägg en tejpremsa över hålet i nippeln när du gjuter

Sen är det " bara " att koppla på luft eller vattenslangen därpå
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Du är välkommen när du vill Henke på lite finmiddag ;)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ingen som hade koll gällande gjutningen?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad kör du med för släppmedel i formen? Kanske skulle prova nåt annat?

Vad gäller luftnipplar kan du ju i princip ta vad som helst. Plasta in en bit PVC rör går ju också.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vaxar med anpassat vax många ggr, samt använder släppmedel anpassat för ändamålet (inköpt på båtbutik). Funkar kanoners när formen inte är så pass komplicerad som i detta fallet. Problemet är väl snarare att det bildas vakuum samt press ifrån formen när man gjuter.

Knixen i så fall är väl att få till ngn nippel så att man kan få in luft. blir dock fortfarande inte riktigt klok på hur denna skall gjutas in och användas i formen?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vaxar med anpassat vax många ggr, samt använder släppmedel anpassat för ändamålet (inköpt på båtbutik). Funkar kanoners när formen inte är så pass komplicerad som i detta fallet. Problemet är väl snarare att det bildas vakuum samt press ifrån formen när man gjuter.

Knixen i så fall är väl att få till ngn nippel så att man kan få in luft. blir dock fortfarande inte riktigt klok på hur denna skall gjutas in och användas i formen?

En kukgrej man får med på köpet när man använder polyester är ju att det krymper ca 5-7 %.
Förstå villka jefla spänninggar detta innebär.:huvet
Med epoxi slipper du det problemet, tycker dock själv att det är svårare att få till det med epoxin.
Den "klibbar" och "sätter" sig inte lika lätt som polyestern.

Ska fan kolla med en kontakt som e proffs på plast och kolfiber om jag inte kan få gå en grönjölings-kurs hos dom.
Känns som man famlar i mörker om jag är på rätt väg eller åt helvete.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt sant!

Din bakskärm m.m. blev ju chef iofs, jag vette fan.
Skall ge det ett försök med denna kåpa.

Gjuta tunnt som fan (utan att det spricker) och sedan plasta på mer i efterhand.
Vi får hålla tummarna och rövarna att det funkar.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Helt sant!

Din bakskärm m.m. blev ju chef iofs, jag vette fan.
Skall ge det ett försök med denna kåpa.

Gjuta tunnt som fan (utan att det spricker) och sedan plasta på mer i efterhand.
Vi får hålla tummarna och rövarna att det funkar.

Kniper som fan bara för dig !:D:tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vaxar med anpassat vax många ggr, samt använder släppmedel anpassat för ändamålet (inköpt på båtbutik). Funkar kanoners när formen inte är så pass komplicerad som i detta fallet. Problemet är väl snarare att det bildas vakuum samt press ifrån formen när man gjuter.

Knixen i så fall är väl att få till ngn nippel så att man kan få in luft. blir dock fortfarande inte riktigt klok på hur denna skall gjutas in och användas i formen?



På alla dessa punkter fast på baksidan kladdar du fast luftnipplar

Samma som sitter på alla maskiner å blåsmunstycken

Borra ett 5mm hål men sätt en liten tejpklutt innan du gjuter över

Sen kopplar man luftslangen till dessa och blåser

Då bör den poppa upp så snällt
 

Bifogat

  • panzaa_betty29.JPG
    panzaa_betty29.JPG
    27.3 KB · Visningar: 77

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
OK!

Då är jag med, torde finnas på feltema eller motsv?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Trots dålig trådaktivitet så kommer här en kort update:
- Bakskärmen har börjat gjutas, på riktigt denna gång :)
 

Bifogat

  • panzaa_betty30.JPG
    panzaa_betty30.JPG
    83.2 KB · Visningar: 79

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tråden för extrem inbördes beundran continues :fart
 

Bifogat

  • panzaa_betty31.JPG
    panzaa_betty31.JPG
    73.5 KB · Visningar: 96

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Fler som knarkar polyester ångor på helgen! Härligt! :wiggle

Ser ut att bli bra dock! Ganska kul med att plasta att man kan skapa vilken froms som helst! Nu kopierar ju du iof! :tungan
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Helt rätt att jag kopierar, fast den gamla skärmen byggde jag själv, dock i stål ;)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top