Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Muchos gracias! :cpparty
Får välla tästa mejja framma i hälga mä kåpa.
Skall nog tellverka enna kåpa i pappir å tästa mä först.

Börjar bli skadad av allt Eddie Meduza lyssnande när jag skruvar..
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blir bara bättre o bättre det här bygget, bra jobbat! :tummenupp

Angeående framskärm. Vet att det redan är avhandlat men du har inte återigen funderat på alternativ till R1/6 skärm? Personligen tycker jag att den ser stor / tung ut i förhållande till resten av bygget. Ett mindre hemmabygge till skärm alternativt ingen skärm skulle jag personligen föredra. Just my 50 cents... :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tackar!

Jag är absolut öppen för förslag.
Vore skitbra om du hade ngt exempel på vad du föreslår, kanske ngn bild?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar!

Jag är absolut öppen för förslag.
Vore skitbra om du hade ngt exempel på vad du föreslår, kanske ngn bild?

Nja... it's in my head :)

Vid närmare titt på några dina bilder så är det nog infästning / sidostag som jag personligen skulle försöka trolla bort till att börja med. Tycker att skärmen i sin helhet idag ser stor ut och står mycket i focus och ser lite "tung" ut fram.

Iaf om jag jämför med och utan skärm, tog en gammal bild i vitt för att vara övertydlig... + en bild på en "klassisk" skärm utan sidostag (och sidokant längs skärmen).

Hoppas att detta förtydligande min tanke...

Som vanligt, smaken är som :arsele och nuvarande skärm är en stor del av nuvarande look på hojen...
 

Bifogat

  • DSCN1315%20%28kopia%29.jpg
    DSCN1315%20%28kopia%29.jpg
    62.5 KB · Visningar: 117
  • Panzaa_betty78.JPG
    Panzaa_betty78.JPG
    109.5 KB · Visningar: 110
  • Triumph_Thruxton_2007_03_1024x768.jpg
    Triumph_Thruxton_2007_03_1024x768.jpg
    128.9 KB · Visningar: 88
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
åh! den vart ju en helt annan hoj med runt lyse.. nice! :tummenupp
den funkar ju utan kåpa oså. ska bli spännande o se skillnaden. :)
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Med den nya framlampan så tycker jag nog att skärmlöst är bäst eller kanske en slimmad kort en. Hojen känns ju inte lika modernt sportig längre utan närmar sig kanske flattrack eller bobber stuk. Även stagen på bakskärmen gör ju att stuket känns äldre.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nja... it's in my head :)

Vid närmare titt på några dina bilder så är det nog infästning / sidostag som jag personligen skulle försöka trolla bort till att börja med. Tycker att skärmen i sin helhet idag ser stor ut och står mycket i focus och ser lite "tung" ut fram.

Iaf om jag jämför med och utan skärm, tog en gammal bild i vitt för att vara övertydlig... + en bild på en "klassisk" skärm utan sidostag (och sidokant längs skärmen).

Hoppas att detta förtydligande min tanke...

Som vanligt, smaken är som :arsele och nuvarande skärm är en stor del av nuvarande look på hojen...

Taget!

Jag förstår din tanke med bakskärmen, men den kommer aldrig att förses med originalstag igen.Tanken är egentligen att försöka få bort "hajfenorna" bak, men de behövs för infästningen av original bakskärmen = ett måste vid besiktning tyvärr. Ditt resonemang med framskärmen köper jag dock! Har ju en Thruxton mä så jag får väl sno framskärmen från den :)

Kruxet är på Trajjan så sitter en vanlig gaffel, inte en USD gaffel som i mitt fall. Vill jag slippa byta gaffelben efter varje sässong så måste jag ha någt som skyddar benen, i nuvarande fall skärmen. Samma skydd går ju dock att uppnå med någon form av alu-skydd eller liknande, fast med en smäckrare skärm.

åh! den vart ju en helt annan hoj med runt lyse.. nice! :tummenupp
den funkar ju utan kåpa oså. ska bli spännande o se skillnaden. :)

Cheers!
Skall testa med en pappbit fört nnan jag börjar kapa i kolfiberkåpan

Med den nya framlampan så tycker jag nog att skärmlöst är bäst eller kanske en slimmad kort en. Hojen känns ju inte lika modernt sportig längre utan närmar sig kanske flattrack eller bobber stuk. Även stagen på bakskärmen gör ju att stuket känns äldre.

Yesbox, blir en mycket äldre typ av stil på hojjen med både alu stagen+ nya lyktan, blev på tok för mycket "fighter" för min smak. Men nya lacktemat som förhoppningsvis skall fnulas ihop imorn så hoppas jag kunna anknyta än mer till äldre hojjar med klassiska linjer + lite grafik.

Var hittade du armarna? Är det för 50mm gaffel?

www.mc-online.se

Är egentligen för 48 mm. gaffel, men med längre bult funkar de även för fetare gaffel :tummenupp Som vanligt så behövdes de moddas.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med om det kloka att ha modern stänka iom att den skyddar dina USD-gaffelrör. Om du dessutom ska ta licens och köra 402 meter som du funderade på tidigare i tråden så gör en sån sporthojsskärm nytta även på en nakenhoj, den är lätt samt plogar mer harmoniskt undan luften från gaffelbenen och skapar en vak bakom hjulet. Du har ju trots allt ett knubbigt 17" sporthojsframhjul med gjuten fälg, så jag tycker inte att sporthojsstänkan ser så malplacerad ut. Men kan ju också lätta upp dess utseende genom att skära bort kant där man vill. Bara att testa med följsam masktejp vad man tycker är snyggt innan man börjar skära.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset och infon!

Istället för att köpa en svindyr kolfiberskärm som ju ändå visade sig vara skräp så kanske man borde satsa på en billigare plast dito?

Min nuvarande skärm sprack ju tyvärr innan förra hojmässan och gick aldrig riktigt att återställa
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Som Jörgen säger:
Det går att få till den morderna skärmen så den blira finer .
En längre date med div. små tryckluftsdrivna mojänger så blir den luftig och smäcker.

Det surrar vi vidare om i möra på fikat !:D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Så till slut kom lampan jag förespråkat :tummenupp

Jag tenderar att vara sen i starten, men snabb på upploppet :Bugar

Du hade rätt, jag hade fel.. :tuttar

Som Jörgen säger:
Det går att få till den morderna skärmen så den blira finer .
En längre date med div. små tryckluftsdrivna mojänger så blir den luftig och smäcker.

Det surrar vi vidare om i möra på fikat !:D

Får fostra den med Dremeln
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Får fostra den med Dremeln

Börje:
Nu sa vi ta enna dremmel å fäxa till skärmen här som.
Sven:
Ja de ska vi Börje da ska vi.
Börje:
Den löter som ett såntäriga bi, surrar som faen.
Sven:
Ja de gör den Börje de gör den.
Börje:
Nu savi kapa.
Host, Host, Host
Börje:
Fan va di yr om kölfibre.
Sven:
Aha men aha men.:D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hubbla hebbla..

Jag och Le Puck spånade som fasiken igår kväll på ny dragning av avknassystem.
Vi kom tyvärr inte på någon vettig lösning på grenrören, det är helt enkelt fullt med skit överallt som förhindrar en annan dragning.. Vi koncentrerade istället oss på att försöka spåna ihop en vettig ljuddämpare. Har skissat lite i Autocad, men kommer fasiken inte på något vettigt. Tanken är att ta ett 100 rör, lägga det i en hydraulisk press för att få 2 plattare sidor. En ändplatta tillverkas sedan med 2 st. anslutningar för grenrören. Tanken lät god, men ritningen ser ut som skit. Vafalls!

Tips mottages!

Den "riktiga" bilden visare nuvarande slutrör
 

Bifogat

  • avknassystem panzaa1.JPG
    avknassystem panzaa1.JPG
    66.4 KB · Visningar: 67
  • chubby_betty2.JPG
    chubby_betty2.JPG
    56.6 KB · Visningar: 67
  • chubby_betty.JPG
    chubby_betty.JPG
    50.5 KB · Visningar: 71
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
med lite modifierad dragning av grenrören kanske det går att få till ett 2-1 system?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top