Custom - förklara?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har varit ute en sväng med bilen idag i olika ärenden. Eftersom det var fint väder var massa hojjar ute, varav kanske 50% var customhojjar.

Han nån förklara följande för mig, för jag förstår faktiskt inte. (Jag har inte provat custom själv).

Varför tillverkar man hojjar med tveksam prestanda och med en design från 50-talet?
Ingen biltillverkare tex skulle drömma om att börja rulla ut massa bilar som liknade T-Forden både i utseende och prestanda.

MEN, något måste det ju vara som gör dessa hojjar så populära? Är det blinget? Är det för att man få ha bockskägg? Är det nån speciell gemenskap?

Känner man sig grym när man kör en sån här? Om jag, varför mer grym än på annan hoj?

För mig hör cusomhojen ihop med gamla gubbar, men kanske är jag fördomsfull?

HjElp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan tänkas vara mysigt att tuffa runt på landsbygden med, sniffa på blommorna o så... De jag känner som allra helst vill ha en tycker att de är snyggast.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är jävligt kul att köra Custom också!
Dom har sin charm, avslappnad körställning och en grym komfort.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kör ett par hundra mil med en sådan o se vad du tycker. Mc åkning är olika för alla. Jag fattar charmen med dem, men kan inte motivera en till i nuläget.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är jävligt kul att köra Custom också!
Dom har sin charm, avslappnad körställning och en grym komfort.

Fast det där med grym komfort är relativt. Många har inte bara design från 50-talet utan även fjädring från samma era...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är den här typen jag inte förstår mig på:

1381671_0.jpg

Personligen tycker jag att de är "inte så snygga", ser tunga och trötta ut. Dessutom är användingsområdet begränsat (?) och de måste putsas hela tiden.

I mina ögon verkar många av förarna dessutom göra sitt bästa för att se skitiga ut, men jag antar att det ingår i (den ursprungliga) livsstilen på nåt sätt?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har försökt vinka till dom under mina 9 år som motorcyklist, det är den enda kategorin åkare som aldrig hälsar tillbaka....är det för att dom inte vågar släppa sitt krampaktiga tag runt kromstyret, eller är dom helt enkelt för tuffa? :confused:

( & nej, dom är varken snygga eller tuffa...)

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Vi hamnar alla på en custom tids nog, bli omkörd av alla bilarna men ändå bara mysa vidare i 65 blås :D

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Förstår inte vad som är så konstigt, att kunna glida runt i lagom tempo med en hoj som har högt posörvärde, är väl inget som förvånar att det finns en gigantisk marknad för detta? Har bara kört custom en gång (Honda Shadow 800) och det var en hemsk upplevelse men skulle kunna tänka mig att äga en Nightrod, XR1200 eller Victory Judge, som andra hoj i alla fall.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Intressant frågeställning Starstriker. Tyvärr har jag heller inget bra svar men kommer just hem från en längre tur. Åkte med ett nytt gäng idag, blandade hojar varav en custom, tror det var en Intruder 1500. Sista biten hem låg jag bakom honom och bara njöt. Den hojen går inte dåligt på nåt sätt och killen som körde är inget päron. Lik förbannat ser det halvt livsfarlig när vi kommer till ett kurvigt parti, det går i cirka 100 knyck och han vinglar fram och tillbaka. Själv sitter jag totalt avslappnad och stornjuter bakom kåpan, det går bergstadigt och är helt odramtiskt, varvräknarn ligger på strax över löjliga 2000 varv. Det känns som 2 olika världar.

Så jag undrar också, varför väljer man en custom när man gillar att KÖRA motorcykel :confused:
Jag kommer aldrig att förstå det. Personligen tycker jag att det finns snygga customhojar och visst, det kan se coolt ut men då skulle jag hellre ha den i vardagsrummet.

Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Har försökt vinka till dom under mina 9 år som motorcyklist, det är den enda kategorin åkare som aldrig hälsar tillbaka....är det för att dom inte vågar släppa sitt krampaktiga tag runt kromstyret, eller är dom helt enkelt för tuffa? :confused:

( & nej, dom är varken snygga eller tuffa...)

Har du testat att hälsa/vinka åt någon när du kör skottkärra? (det går åt skogen då vettu :rofl)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag kan inte heller relatera till kromslädarna...men jag är å andra sidan klart sugen på en cafestukad hoj för gatåkat, men med modernt chassie, men den får gärna se ut och låta som något från 60-talet.

Det är rätt få som verkligen kan spaka bland customåkarna, men det ligger nog mer i det där åka, istället för köra...

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Vsrför skulle nån vilja rulla runt i en mustang fastback -67? Asgsmmal design, gammal fjädring och rätt trött motor.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Vsrför skulle nån vilja rulla runt i en mustang.

Strålande, du har en poäng där men dock, dom går iaf köra fort rakt fram.

Kom just på mig själv, en customhoj funkar ju oxå rakt fram:va

Men kör fort rakt fram? Hur kul är det?

Ääääää, det kan vara rätt kul :huvet

Med en snabb sporthoj:tummenupp

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Strålande, du har en poäng där men dock, dom går iaf köra fort rakt fram.

Kom just på mig själv, en customhoj funkar ju oxå rakt fram:va

Men kör fort rakt fram? Hur kul är det?

Ääääää, det kan vara rätt kul :huvet

Med en snabb sporthoj:tummenupp

Grejen är väl att allt behöver inte alltid handla om prestanda, alla är inte intresserade av prestanda. Varför kör man runt i en gammal mustang på sommaren? Ja inte fan är det för prestandan.
Men i starstrikers värld så är det väl allas dröm att köra S1000rr eller vad det nu är som är fetast.

Jag är absolut inget fan av custom dock så körde jag en hd, med skjuts, från småland till stockholm i sommras, ca 40 mil. Det finns lite charm i det, man behöver inte ha ett knä i backen för att få det där breda leendet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Man kan tycka mycket om de som åker customhoj, men en sak är i alla fall säker - de flesta av dem åker bra mycket mer hoj än den genomsnittlige sporthojsåkaren. I tider med lågkonjunktur och sviktande försäljning av sporthojar är det just dessa som håller våra handlare vid liv. Så att vi "riktiga" hojåkare kan hålla fast vid tangentbordet och posta meningslösa trådar om hur dyrt allt har blivit hos dessa handlare jämfört med e-bay...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati