Customers projekt

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fel burk igen! Eller har du övergivit colan?

Inget extra-sprut eller spridare? Räcker orginal?

//A



:fakta


Som jag skrev inledningsvis så blir det Powercommander+ stora spridare

+stor bränslepump samt Hubben så man kan koppla mapsensor till Pc3an

Har byggt några sånna och det funkar kanonbra ( upp till ca 1,3 bar i ladd)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bara börjat lite smått Väldigt grovmappat

väldigt lågt tryck = 0,5 bar




Lite tokigt i PC3 hub configen så går voltskalan i så grova steg

(Volt = tryck) Problemet blir att punkten där laddtryckskompenseringen ska gå in överens stämmer inte med lastpunkterna i tabellen


Mapsensorn visar 1.59 volt vid atmosfärstryck , Voltskalan ligger

1,5 - 2 - 2,5 å så vidare


Funderar på att lägga en resistor över mapsensorn för att trimma noll läget

Nån som är hemma på sådant?
 

Bifogat

  • Forra-dyno-start.JPG
    Forra-dyno-start.JPG
    135.1 KB · Visningar: 235
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Grymt imponerande arbete!!!
För övertala frugan om att bröllopsresa är överskattat och skicka hojen till dig istället... :D
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Mapsensorn visar 1.59 volt vid atmosfärstryck , Voltskalan ligger

1,5 - 2 - 2,5 å så vidare


Funderar på att lägga en resistor över mapsensorn för att trimma noll läget

Nån som är hemma på sådant?
Behöver du inte två stycken åtminstone? Kan man skala om signalen eller måste det vara offsetjustering?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Funderar på att lägga en resistor över mapsensorn för att trimma noll läget

Du måste veta vilken inre resistans mapsensorns har för att veta vilken resistans du ska ha för lasta ned från 1.59 till 1.50 volt, dvs 6%

Ponera att resistansen på sensorn är 1 kohm så behöver den lastas ned 6% så att den blir 940 ohm, då ska du parallellkoppla med en 15k ohms resistor. http://www.1728.com/resistrs.htm

Det finns en mer exakt formel men som jag inte har i skallen så här på fredagskvällen...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
SÅÅdärja , Efter 158 rundor och 60 liter soppa senare så säger jag bara
(satan va matt man är)
LYCKA TILL till dom som TROR att ECU editorn ( mappa orginalboxen) kan ersätta PC3an


Har försökt att skapa mig en snål grundmapp i orginalboxen så att Pc3an hamnar på 0 som utgångsläge

Men NEJ, så lätt var det inte


Interna Wastgates ger jag inte heller så mycket för i dagsläge:huvet

Satan va lätt man blir bortskämd med väl fungerande (dyrare) komponenter

En körning med 1,2 i ladd och en med 1.15

Med lite pys kommer dock laddet tidigare och distinktare
 

Bifogat

  • Forra-Efter-map.JPG
    Forra-Efter-map.JPG
    155.2 KB · Visningar: 292

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
SÅÅdärja , Efter 158 rundor och 60 liter soppa senare så säger jag bara
(satan va matt man är)
LYCKA TILL till dom som TROR att ECU editorn ( mappa orginalboxen) kan ersätta PC3an


Har försökt att skapa mig en snål grundmapp i orginalboxen så att Pc3an hamnar på 0 som utgångsläge

Men NEJ, så lätt var det inte


Interna Wastgates ger jag inte heller så mycket för i dagsläge:huvet

Satan va lätt man blir bortskämd med väl fungerande (dyrare) komponenter

En körning med 1,2 i ladd och en med 1.15

Med lite pys kommer dock laddet tidigare och distinktare

Hej
så skulle man vilja att sin motor gick riktigt fint kan bara säga att jag beundrar dina jobb:Bugar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hej
så skulle man vilja att sin motor gick riktigt fint kan bara säga att jag beundrar dina jobb:Bugar

Tack ,tack

Du får väl ge dig in i insprutningsträsket snart du med hehe:D

Du måste veta vilken inre resistans mapsensorns har för att veta vilken resistans du ska ha för lasta ned från 1.59 till 1.50 volt, dvs 6%

Ponera att resistansen på sensorn är 1 kohm så behöver den lastas ned 6% så att den blir 940 ohm, då ska du parallellkoppla med en 15k ohms resistor. http://www.1728.com/resistrs.htm

Det finns en mer exakt formel men som jag inte har i skallen så här på fredagskvällen...


Vad händer om man sätter en trimpot med 3 poler över mapsensorn

Sensor - sensor jord - 5 volt+

Borde man inte flytta hela skalan på det viset?
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
En pot med mittbenet till boxen, ett ben till MAP-signal och ett till jord (förmodligen med ett motstånd på) funkar nog, bör nog va en 10 varvs om du ska finjusterar. Men om du flyttar skalan så blir det väl ändå fel när lufttrycket ändrar sig? Detta är väl alltid ett problem när man kör box på box på box....? En box ska sköta allt, då blir livet enklare
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
LYCKA TILL till dom som TROR att ECU editorn ( mappa orginalboxen) kan ersätta PC3an
Jag säger inte emot dig men jag blir nyfiken: Vad beror det på då? Varför skulle en piggyback låda ge bättre resultat än att ändra den riktiga mappen? Då måste ju hela originalboxen vara ganska ordentligt usel och/eller ha fantastiskt dålig upplösning.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag säger inte emot dig men jag blir nyfiken: Vad beror det på då? Varför skulle en piggyback låda ge bättre resultat än att ändra den riktiga mappen? Då måste ju hela originalboxen vara ganska ordentligt usel och/eller ha fantastiskt dålig upplösning.


Orginalboxen har grym upplösning

Det som brister är att den inte går att mappa i realtid

Ej heller går det att avläsa vad som ligger i den

Flashningen måste ske med avstängd motor och detta tar ca 2 minuter per ändring

En vanlig okomplicerad PC3 mapning ( sugmotor ) innebär ca 50-100 ändringar

samt att man kan jaga knepiga lastpunkter i realtid , Där ser man direkt om

A/F blir rätt

När man mapar Autronic så kör man i Pc programmet , ändringarna sker omedelbart så länge man är uppkopplad mot datorn

När man är nöjd så skickar man ändringen till styrburken som tar ca 0,3 sekunder utan att motorn hickar
 

sporti

mannen utan vidare
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX
Då är jag med förstås. Du kommer nog att gilla min box när det blir dags :yoparty
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top