CV-förgasare med trimkam, KTM

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hjälp !
Jag har skaffat en tornado G1-kam. den skall sitta på en KTM Duke 640.

Jag tänker behålla orginal förgasaren. Har öppnad luftburk och öppna dubbla ljuddämpare. (borde vara skapligt flöde).

Vad skall jag göra med Förgasaren ?
Hur mycket skall jag gå upp i storlek på munstyckena för att jag byter kam ?
Skall jag göra andra modifieringar på fuggen?

:confused:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Du behöver inte byta munstycken för kammens skull, men har du öppnat burken och avgaset nu så lär du behöva gå upp i bestyckning något. man brukar säga 10% större huvudfart till att börja med. sedan får du tokköra och kolla stiftets färg. Problemet med att bestycka in en vacum fugge är just att den aldrig riktigt visar rätt färg på stiftet. normalt så håller man fullt gärn i typ 1000m och slår sedan av tändningen med gasen fullt pådragen ända tills motorn stannar, och läser av stiftet, vacumfuggar fugerar inte det lika bra på för trotteln rammlar ju ner fast man har fullt gärn:gnissla men ,men kör så i alla fall räkna med att stiftet skulle vara något ljusare bara!! Ha tålamod och ge dig inte förens du har stiftet gyllenbrunt... Nålen tar du sedan du är nöjd med huvudfarten.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du behöver inte byta munstycken för kammens skull, men har du öppnat burken och avgaset nu så lär du behöva gå upp i bestyckning något. .

Hojen är korrekt bestyckad efter avgas och luftburksmodifieringar, så det skall alltså bara vara att tuta och köra :)

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Hojen är korrekt bestyckad efter avgas och luftburksmodifieringar, så det skall alltså bara vara att tuta och köra :)

Är du osäker , fixa en bredbandlamba och kör och ställ in med den. billigare än smälta kolvar och ventiler.
Finns rätt billiga kit ifrån USA nu. googla !

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Ja i stort sett den kammen du satt in är nästan som standard. Gör en ordentlig fullgasrepa och kolla stiftet. Naturligtvis är ju lamda bäst jag bestyckar ibland in utan lamda men då har jag inte gjort annat i 20år!! jag kör faktist bara med smalbandslamda det funkar bra för mig för jag vill ha den lite snål så då tar smalbandet det :tummenupp

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
det kommer inte att bli någon större förändring med bara G1 kam.
Du behöver byta förgasare också...det är då det börjar hända grejor som du kommer att flina åt.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
det kommer inte att bli någon större förändring med bara G1 kam.
Du behöver byta förgasare också...det är då det börjar hända grejor som du kommer att flina åt.

Jag tänker ta ett steg i taget. Förgasare,kolv, portning, just nu vill jag bara köra ....:)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha