Escortmannen
Ny medlem
Hojen är min första hoj (enda än så länge) som jag köpte -94, helt original...
Det som är kvar av originalhojen är i princip motor, framgaffel, ramröret över motorn med svinginfästningen och svingen med slutväxeln. Bakramen är nybyggd i hydraulrör, tank och sadel är knackade i .75 mm plåt och hjulen är hembyggen.
Framhjulet är CB 750-nav med 3X18" Akrontfälg och 110-däck. Ganska basic. Bak var lite knepigare... Jag kapade helt enkelt av plåtekrarna för att kunna lossa dem från navet. Därefter tog jag två bitar 7075 aluminium och svarvade till två ringar som passade på navet. Dessa fasades och borrades för ekrar och bultades sedan fast i navet i samma hål som de gamla plåtekrarna. I första versionen ekrades en 3,5X17" fälg upp som skoddes med ett 130-däck, men den byttes sedan mot en 3,5X18" med 130-däck.
Den har rullat i olika versioner sedan jag köpte den, men nu har den stått i ett antal år. Men nu djävlar..!
Som cykeln står i dag är grundbitarna (ram, tank och sadel) mer eller mindre färdiga. Det är fortfarande ganska mycket jobb kvar med ramen (fästen, helsvetsning mm) och allt det elektriska måste fixas. Jag hoppas kunna starta upp den under vintern och provköra i vår.
Det som är kvar av originalhojen är i princip motor, framgaffel, ramröret över motorn med svinginfästningen och svingen med slutväxeln. Bakramen är nybyggd i hydraulrör, tank och sadel är knackade i .75 mm plåt och hjulen är hembyggen.
Framhjulet är CB 750-nav med 3X18" Akrontfälg och 110-däck. Ganska basic. Bak var lite knepigare... Jag kapade helt enkelt av plåtekrarna för att kunna lossa dem från navet. Därefter tog jag två bitar 7075 aluminium och svarvade till två ringar som passade på navet. Dessa fasades och borrades för ekrar och bultades sedan fast i navet i samma hål som de gamla plåtekrarna. I första versionen ekrades en 3,5X17" fälg upp som skoddes med ett 130-däck, men den byttes sedan mot en 3,5X18" med 130-däck.
Den har rullat i olika versioner sedan jag köpte den, men nu har den stått i ett antal år. Men nu djävlar..!
Som cykeln står i dag är grundbitarna (ram, tank och sadel) mer eller mindre färdiga. Det är fortfarande ganska mycket jobb kvar med ramen (fästen, helsvetsning mm) och allt det elektriska måste fixas. Jag hoppas kunna starta upp den under vintern och provköra i vår.