Cykel: freeride, downhill!

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
funderar på att dra på 17" och sliks på min...ha å byta med när man vill köra i stan. En SM-DH hoj. låter nästan som någon slags pervers avvikelse. :hihi

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
En polare sa det till mig igår... Mer gatdäck imitten och nabbarna satt på sidan.. För att det skulle funka på både asfalt och grus.

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Fixx skrev:
En polare sa det till mig igår... Mer gatdäck imitten och nabbarna satt på sidan.. För att det skulle funka på både asfalt och grus.

typ sådant här däck jag menade...

Någon som testat?

37-423.jpg

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Fixx skrev:

Någon som testat?

37-423.jpg

Min polare kör med såna när han cyklar runt inne i stan, vet inte om det är så stor skilland mellan såna och vanliga men ja skulle inte användt dom till dh iaf :näsblod

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Fixx skrev:
Men funkar dom till Lite XC?

Har inte provat eller sett dem i verkligheten, men det funkar väl att "rulla i skogen med lite med" (om det är på den nivån det är) Men vettifan om du inte skulle ledsna väldigt fort om du kör xc mer på "allvar". ytterringarna med mönster når väl i o f s ner lite grand, men om du inte svänger kör du ju näst intill på en slät yta. så fort det blir lite tjockare med sand eller det är blött i marken ute kommer du nog inte att få mycket fäste. Men som sagt, det är ju bättre än inget, om du kör mer på gata än i skogen, och mer på grusvägar/"lerder" än på mindre stigar i skogen.

jag har kört omkring lite i ett ganska sandigt endurospår med motarden, med gatdäck på (pirelli mt60)http://www.pirellimoto.com/tires/catalogo/dettaglio.asp?id=11

Det var helt hopplöst

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Fixx skrev:

Någon som testat?

37-423.jpg

Jag kan ärligt säga att semi-slicks suger något otroligt hårt!

relativt Trögt rullmotstånd (+luftmotstånd)
Inge bra grepp i terräng

kort sagt de är en dålig kompromiss suger på allt!

cyklade väl en sommar med semislicks och det var INTE kul att cykla i skogen med dom, halka på varje rot, skitläskigt o svänga i grusade nerförsbackar m.m.m.m

Köp continental twister istället, lågt rullmotstånd för sitt mönster och bra genomslagsskydd! Har bara hört bra om dessa däck och kan hålla med själv då brorsan har det på sin scott.

Annars så kan man ju alltid slå till på ett par maxxis hookworms 2.5or slicks, men då är det inge vidare grepp i skogen endå men jävlarns bra rullmotstånd på asfallt för sin bredd och genomslagsskydd i downhillklass finns även några andra varianter med lite mera mönster Schwalbe Big Apple och Schwalbe Moto verkar grymma har inte testat någon av dessa själv men bara hört bra om dom!

Last edited:

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
nån som kör fixie här då?!?!

eller är det bara jag som tycker att bromsar och frihjul är onödigt om man kan hatera cykeln ?!?!

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Mcbudet skrev:

eller är det bara jag som tycker att bromsar och frihjul är onödigt om man kan hatera cykeln ?!?!

I princip varje cykelbud här i gbg har byggt om sina hojar till singelklingor, och en kör med fixerat nav...men så e han lite sjuk också :brinnerup

ser riktigt coolt ut, om det är nån som kan...
annars ser det bara livsfarligt ut.

gick en dokumentär för ett tag sedan om cykelbuden i new york. Dom kunde!! :skrämd

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Mcbudet skrev:

You mad boy! You mad!

Går nog att köra fort utav helvete med fixerat nav iochförsig :yoparty :yoparty :yoparty

men inte så lätt att köra trial och lattja med en hoj som har det va?! :fatta!

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
skulle vilja plocka ihop nått liknande denna o hoppa omkring i stan med.
PlanetX är coola!

Bifogat

• planet-x.jpg
    planet-x.jpg
    71.4 KB · Visningar: 76

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Vi som har lite skönare hojar kan ju posta några bilder?

här e min lille lekhoj dock utan hs33orna som sitter på nu, annan styrstam nu, annat växelsystem ja men men rolig är den!
hpim0007.jpg

kanske lite mycket med 130mm i slag på en hardtail men funkar faktist fram för mig, går ju att sänka till 110mm iallafall

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
klart det går att leka med en fixie! bunny hoppa får man planerra lite mer så man hamnar rätt med pedalerna innan du hoppar, trackstand är cykeln svårslagen på! och backvard circle är värdsklass oxå!

men fixien är den cykel jag haft roligast på!!
då har jag tävlat i XC och även haft DH cyklar och Dual cyklar oxå!
det går att åka sjukt fort på en fixie och har man koll på bitarna så får du stopp snabbare än man tror oxå!

och det bästa av allt är att man med lätt skadeglädje i tankarna kan lämna den olåst inne istan! rycker nån pundare den så är det bara gå till första korsningen och plocka upp den!!

Superbee skrev:
You mad boy! You mad!

Går nog att köra fort utav helvete med fixerat nav iochförsig :yoparty :yoparty :yoparty

men inte så lätt att köra trial och lattja med en hoj som har det va?! :fatta!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ni som cyklar mycket och behöver transportera er själva och cykeln med bil, vilken sorts bil har ni eller föredrar ni?

Tänkt börja med downhill och inser att jag skulle behöva byta bil för att få med mig cykel (gärna två) och tillbehör och kanske en vän :)

SUV? Pickis? Cyklarna på dragkroken? På flaket? I skåpbilen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
En hoj släng in i vilken bil som helst med fällbart ryggstöd och hyfsad baklucka, två likaså om man tar av hjulen. Typ Renult Clio.
För lite enklare transport, eller fler cyklar, takräcke med lämplig cykelhållare från ex. Thule. Har inte krok på mina bilar men såna hållare är ju enklar att lasta än taket.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Taket ger mest humor för andra.

Krokus skulle jag satsa på, körde min dåvarande Specialized Epic Brain fs liggandes/skåp till CV. På startplatån upptäcker jag att bakbromsen is no more.. så det var väl en bedrift med 9 mil lite buller & stök med enbart frambroms. Blue blood i dom där, alltså inte vanlig bromsvätska och därav kunde inte depåerna hjälpa till.

Året innan pedalade jag en CX noll suspension, fan vad min rygg hatade mig men snabbt gick det bitvis.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ni som cyklar mycket och behöver transportera er själva och cykeln med bil, vilken sorts bil har ni eller föredrar ni?

Tänkt börja med downhill och inser att jag skulle behöva byta bil för att få med mig cykel (gärna två) och tillbehör och kanske en vän :)

SUV? Pickis? Cyklarna på dragkroken? På flaket? I skåpbilen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
XC40 - men spelar mindre roll vilken bil - huvudsaken är att den har drag.
Thule EasyFold för två cyklar (fy f-n vad den har blivit dyr). Fälls ihop o tar liten plats i garaget, kan läggas in i bagaget när man är på cykeltur. Lättlastad - skulle inte vilja svinga upp frugans el-hoj på taket. Cyklarna sitter bergfast. Kan fällas ner 45 grader så att bakluckan kan öppnas

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA