Cykeldator? Funkar det som mätare?

frol69

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2011
Ort
mariestad
Hoj
1997, triumph daytona
Jag har en fundering om att sätta en cykeldator som hastighets mätare. Jag har nämligen bytt framgaffel på min hoj och nu så funkar det inte att sätta dit den gamla givaren i framhjulet. Någon som har provar att ha en cykeldator eller finns det andra alternativ till detta? Går det att besiktiga med cykeldatorn som hastighets mätare? Tacksam för svar av någon som vet eller tänker annorlunda.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Får du bara fast magneten fungerar det, åtminstone upp till en viss hastighet.
Om du ska försöka besiktiga med den måste den vara belyst, säkert fler saker de kräver också. Kolla annars på ebay om du inte hittar någon prisvärd streetfightermätare som visar km/h :tummenupp
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag hade en cykeldator från Clas Ohlsson på min gamla knarr. Mest för att ha som extra trippmätare. Dock använde jag en annan, lite kraftigare magnet (från en liten, gammal högtalare) och limmade fast denna nära navet i bakhjulet. Givaren fäste jag med en näve buntband mot hållaren till bakre bromsoket.

Fungerade precis hur bra som helst i många år. :)

Som ovan skrev, så måste den vara belyst, dvs synlig i mörker, för att bli godkänd som hastighetsmätare vid SBP. Går kanske att lösa på något piffigt sätt med någon lysdiod eller liknande?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har gjort detta på min hoj, när gamla mätaren gick sönder. Dock byggde jag in den i det gamla mätarhuset, så belysningen kommer därifrån och är också permanent, i och med det. Inga problem vid besiktningen. Min hoj toppar dock ca 170 så det är möjligt att en cykeldator inte räcker för hur höga hastigheter som helst. Det är dock knappast något som lär testas vid en besiktning, hehe...
 

frol69

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2011
Ort
mariestad
Hoj
1997, triumph daytona
Jag har gjort detta på min hoj, när gamla mätaren gick sönder. Dock byggde jag in den i det gamla mätarhuset, så belysningen kommer därifrån och är också permanent, i och med det. Inga problem vid besiktningen. Min hoj toppar dock ca 170 så det är möjligt att en cykeldator inte räcker för hur höga hastigheter som helst. Det är dock knappast något som lär testas vid en besiktning, hehe...

Vad satte du dit för något? Vad har du för hoj?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad satte du dit för något? Vad har du för hoj?

Motard. Man ser en bild på instrumentpanelen i det här klippet (inte min hoj). Hastighetsmätare - original - till höger. Bytte ut den mot en mätare från clas ohlson, fick dock såga sönder den duktig för att få bort det rundade plasthöljet så den passade plant mot mätarpanelen, samt för att kunna leda ut kablarna till egna knappar etc.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har gjort detta på min hoj, när gamla mätaren gick sönder. Dock byggde jag in den i det gamla mätarhuset, så belysningen kommer därifrån och är också permanent, i och med det. Inga problem vid besiktningen. Min hoj toppar dock ca 170 så det är möjligt att en cykeldator inte räcker för hur höga hastigheter som helst. Det är dock knappast något som lär testas vid en besiktning, hehe...

Dom flesta cykeldatorer som jag kollat specarna på har gått upp till 299 km/h. Det räcker mer än väl till även för en motorcykel. Anledningen till att man lägger sig så högt på cykeldatorer har jag ingen aning om men det finns säkert något bra skäl.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Törs man fråga varför ni inte vill använda Acewell- eller Koso-mätare där allt är färdigt?
Edit: jag jobbade mig med någon mätare som hette CatEye för några år sedan. Funkade sådär.
Helt ok på mountainbiken though.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Sen är ju frågan hur exakt en cykeldator är?? Om pappa gris står med laserpickan.. Fast det är klart, du kanske inte bryr dig så värst mycket om polisen?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Törs man fråga varför ni inte vill använda Acewell- eller Koso-mätare där allt är färdigt?
Edit: jag jobbade mig med någon mätare som hette CatEye för några år sedan. Funkade sådär.
Helt ok på mountainbiken though.

Antar att det är för att cykeldator är billigare :)
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Nu måste jag fråga här trots att detta gäller en moped.
Jag ska köpa en Cykeldator men hur gör jag för att bästa sätt kalibrera den så exakt som möjligt?
Om det hjälper så gäller det en Peugeot Speedfight 2 och eventuellt en Vivacity också
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Gör en markering på framhjulet och gör ett märke på gatan exakt där markeringen på hjulet är. Rulla moppen framåt så att framhjulet snurrar 10 varv (ju fler varv desto mer exakt kalibrering). Markerar på gatan var märket på hjulet är. Mät avståndet mellan 1a och 2a märket på gatan. Dividera med 10.Nu har du mätt ut omkretsen på ditt framhjul. Nu ska du knappa in omkretsen i din cykeldator (blir till att läsa manualen). Ska man vara extremt exakt så ska man ta hänsyn till att däcket expanderar vid högre hastigheter, överkurs för mig men säkert viktigt för någon. Lycka till!

Edit: Jag hade en hugger på en Bandit jag ägde. Huggern monterde jag så att det bara var max 3-4mm mellan däck och hugger när hojjen stod still. Man kunde se att däcket tagit i huggern när man kört men slitaget blev väldigt litet. Slutsats, däcket expanderar inte många mm i diameter vid hastigheter kring 200 km/h. Gissar att felmarginalen är mindre än 1% om man skiter i att kalkylera med expantionen.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min funkade fin fint upp till 220 sen så gick inte hojen fortare enligt mätaren :tungan

Nattetid var det jobbigt eftersom den inte var belyst.
 

anton-j

Skitfrän MC
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda x3
Polarn körde med cykeldator från clasan på sin DT125a.
Funkade bra upp till 99 km/h där den stannade. Skulle tippa på att de flesta cykeldatorer stannar där eftersom man sällan kör snabbare med cykel.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top