Cykeldator med dubbla inputs..?

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Någon som vet om det finns en cykeldator som grejar två magneter?

Skulle vilja ha en på framhjulet och en bak. På det viset är det lätt att måtta längd och fart på fram och bakhjul... I värsta fall får jag väl köpa två, men det hade varit smutt med en.


/R
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Varför inte bara sätta cykeldatorn till bakhjulet då? För det behövs ju knappast 2 st för det :confused:
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Hmmm....

Vad kan du vara ute efter... Skulle det vara att jämföra hur långt fram resp bakhjulet gått på en åktur? Bakhjulet har gått 15% längre än framhjulet dvs du har wheelat och börnat en del eller vad är det du vill komma åt?

Jag greppar inte vitsen med arrangemanget...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Superbus 640 skrev:
Hmmm....

Vad kan du vara ute efter... Skulle det vara att jämföra hur långt fram resp bakhjulet gått på en åktur? Bakhjulet har gått 15% längre än framhjulet dvs du har wheelat och börnat en del eller vad är det du vill komma åt?

Jag greppar inte vitsen med arrangemanget...

Bara för at man kör på bakhjulet betyder ju inte det att man skiter i om man kör för fort :rolleyes:

Jag har mycket svårt att tro att det finns nån dator med 2 ingångar
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Självklart... att jag inte tänkte på det :D

Inte vill man väl bryta mot gällande trafikbestämmelser... :crash
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Som jag skrev: "På det viset är det lätt att måtta längd och fart på fram och bakhjul."

Alltså kan jag se hur fort jag kör på slangen och hur långt. Farten är ju inte lika intressant när man gör stoppies men däremot är längden av intresse... Är det så konstigt? ;)

Kom nu inte dragandes med att det bara är att ta fram måttbandet...


Misstänkte att det skulle vara en chansning. Får bli två cykeldatorer då istället...


/R
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Det känns som om man ligger i lä... Jag tränar för att klara av stoppis och här finns de de som kommer att nollställa sina trippmätare när de fått lyft på bakhjulet...


Jag måste nog börja tränatränatränaträna...
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
K-Micke skrev:
Om du ska mäta längden på en stoppie, så ska du alltså nollställa trippmätaren (på framhjulsdatorn) precis när bakhjulet lättar, och sen läsa av när du stannat?

Japp! :D

Nä, så komplicerat behöver man ju inte göra det för sig. Räcker ju med att man kikar ner för att se vad trippen står på så får man dra av det från längden sen. Hyggligt exakt och enkelt att se om man gör några förbättringar....

/R
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Vill man vara ännu busigare kan man ju kanske ta strömm ifrån bromskontakten. på så vis startar den ju att mäta när du bromsar! Hmm. sen kanske en hållkrets behövs så den inte slår av när du släpper bromsen. Eller nått enklare vore ju att koppla givaren till ett litet relä som styrs av handbromsen. Det vore nog bäst!
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
iommi skrev:
Vill man vara ännu busigare kan man ju kanske ta strömm ifrån bromskontakten. på så vis startar den ju att mäta när du bromsar! Hmm. sen kanske en hållkrets behövs så den inte slår av när du släpper bromsen. Eller nått enklare vore ju att koppla givaren till ett litet relä som styrs av handbromsen. Det vore nog bäst!

En hållkrets lär knappast behövas då lampan lyser så fort man lägger an på bromsen. Men tror att det är bättre i så fall att ha någon brytare som man klämmer åt precis då hjulet lyfter. Det blir ju mycket exaktare.
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Hållkretsen är ju till för om man vid nått tillfälle släpper frambromsen helt. dock så är nog relät till givarn en bättre idé, mindre komplicerat så.

ska man ha en givare som känner av exakt när bakhjulet lyfter så blir det nog genast mer komplicerat.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top