Cykeldator...Nix....Bättre upp

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Hygglo skrev:
Magneten ska placeras på svänghjulet för å kolla varvtalet :7peta

Hey peta på nån annan va :7peta Oftast när det handlar om magneter så är det hjulen och hastigheten som är inblandade..... :pannkyss

Kamikaze_kid
Magneten skall plaseras på ett av hjulen.... (Ett sånt med mönstrat svart gummi runt om)
Förslagsvis fram!
Magneten har en färdig gänga som kan ersätta en bult till en bromsskiva!
Och då mäter man hastighet och kilometer med den!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Den är en hastighetsmätare!
Snyggt med det blå ljuset,och schyst med alla instrument i ett.

Om jag minns rätt så har mamma även har en Fireblade gaffel på sin HD ?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Långa farbron skrev:
Den är en hastighetsmätare!
Snyggt med det blå ljuset,och schyst med alla instrument i ett.

Om jag minns rätt så har mamma även har en Fireblade gaffel på sin HD ?

Det är rätt upfattat...
Överblivet material från mitt eget bygge!
Och fälgar från en Blackbird!


Ser ut så med mig på..(om bilden nu hoppar upp!)
 

Bifogat

  • Kamikaze Davidson.jpg
    Kamikaze Davidson.jpg
    108.9 KB · Visningar: 238

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Här kommer en förklaring till alla er som gnabbas, fast det är kul att läsa hur ni går igång på alla cylindrar :D
Alla mätare har INTE hastighetsvisare, den modellen som är på bilden i första inlägget heter 2900 och är en motormätare, temp, körtid, varvräknare, shiftlight, mm. Dom andra mätarna har visning av hastigheten. Så nu får vi alla :pannkyss och vara snälla mot varandra.
Kul att du är nöjd med mätarn Kamikaze Kid, jag ska hälsa från Martin också!

Vill inte göra smygreklam så jag hoppas att jag inte blir påhoppad nu :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mrlind skrev:
, fast det är kul att läsa hur ni går igång på alla cylindrar :D

Kul att du är nöjd med mätarn Kamikaze Kid, jag ska hälsa från Martin också!

Vill inte göra smygreklam så jag hoppas att jag inte blir påhoppad nu :)

Visst är det kul.. :banana

Jo jag är riktigt nöjd..
Har dock inte monterat och provat ännu men den var riktigt fräch och såg rejäl ut!
Frågan är hur mycket man ser av informatinen på HDn som vibrera rätt bra...
Men man ser nog det man behöver dvs HASTIGHETEN!

Påhoppad blir man på SH så fort det fins en chans till det! :död


(du har inte en påse spons pengar över till mitt team? :pannkyss )
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Kamikaze kid skrev:
Visst är det kul.. :banana

Jo jag är riktigt nöjd..
Har dock inte monterat och provat ännu men den var riktigt fräch och såg rejäl ut!
Frågan är hur mycket man ser av informatinen på HDn som vibrera rätt bra...
Men man ser nog det man behöver dvs HASTIGHETEN!

Påhoppad blir man på SH så fort det fins en chans till det! :död


(du har inte en påse spons pengar över till mitt team? :pannkyss )

:rofl Sponsring :hihi Om du visste hur många timmar jag lagt ner på att jaga sponsorer, däremot så får teamet gärna köpa mätare till racehojen till "Licenspris", som sagt så kan vi inte göra reklam här på SH utan att snacka med Swedie, så maila gärna eller ring så fixar vi till nåt :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mrlind skrev:
:rofl Sponsring :hihi Om du visste hur många timmar jag lagt ner på att jaga sponsorer, däremot så får teamet gärna köpa mätare till racehojen till "Licenspris", som sagt så kan vi inte göra reklam här på SH utan att snacka med Swedie, så maila gärna eller ring så fixar vi till nåt :tummenupp

Jag vet...

Jobbar själv på det till det 2 små kamelryttarna!
Misstänker att vi kan få lite till däck och startavgifter till att börja med!
Med lite tur så kanske nån krona till transporter!
Tror att vi behöver komma igång och visa lite resultat innan man kan få något större intresse!
Själv hade jag ovan nämda Mamma som huvudsponsor när det begav sig i början på nittiotalet (se avatarbild)
Hon köpte ett däck en gång! :tummenupp

Mätare ska dom inte ha...
Endast varvtal får dom se så dom inte slår av för tidigt pga upptäkt över hur fort det egentligen går! :hihi
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kamikaze kid skrev:
Det är rätt upfattat...
Överblivet material från mitt eget bygge!
Och fälgar från en Blackbird!


Ser ut så med mig på..(om bilden nu hoppar upp!)


När jag ändå har dig på tråden :3freak

Du har ju grejat en massa med Blackbirdmotorer.

Hur ofta behöver man ljustera spänningen till balansaxelkedjan,och i sådan fall hur märker man att det är dags ?
Skall väl tillägas att jag bara har en balansaxel i min X11:a
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Långa farbron skrev:
När jag ändå har dig på tråden :3freak

Du har ju grejat en massa med Blackbirdmotorer.

Hur ofta behöver man ljustera spänningen till balansaxelkedjan,och i sådan fall hur märker man att det är dags ?
Skall väl tillägas att jag bara har en balansaxel i min X11:a

Det kan du hoppa över...
Du har ingen!
Dom är drivna direkt på vevaxeln! :tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kamikaze kid skrev:
Det kan du hoppa över...
Du har ingen!
Dom är drivna direkt på vevaxeln! :tummenupp

Ok kan det vara så att det finns på X11:an?

Enl ett 11 forum så skall det iaf finnas en :va



With the engine cold and turned off, slacken the pinch bolt and turn the central adjuster to the right until resistance is felt. (Big flat screwdriver). Then back it off one mark of the graduation... is the method in the manual, I do it by ear with the engine running.

The BBird has two shafts we only get the one... designed to smooth out the vibes from the motor.
hthCheers
Eddy
 

Bifogat

  • Image5 (Large).jpg
    Image5 (Large).jpg
    112 KB · Visningar: 94
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Långa farbron skrev:
Ok kan det vara så att det finns på X11:an?

Enl ett 11 forum så skall det iaf finnas en :va



With the engine cold and turned off, slacken the pinch bolt and turn the central adjuster to the right until resistance is felt. (Big flat screwdriver). Then back it off one mark of the graduation... is the method in the manual, I do it by ear with the engine running.

The BBird has two shafts we only get the one... designed to smooth out the vibes from the motor.
hthCheers
Eddy

Ja dreven går att justera!
Men det är ingen kedja utan kugghjul.
Axeln dom sitter på är lite exentrisk!
Så du justerar spelet på drevet på balansaxeln gentemot vevaxeln!
Kan tänka mig att det börjar skramla efter ett tag då dessa kugghjul är rakskurna!
Så du kan lyssna på ljud därifrån på tomgång och justera när du tycker det börjar låta!
Passa dig bara för att lägga an det hela för hårt när den är kall...

Detta är min åsikt ...Jag har inte justerat sådana saker på min tidigare.
Men jag vet hur det funkar i praktiken!


Jag gjorde så att jag kastade bort dom dreven...Onödig dövikt :hihi

Vet du om det sitter samma kamaxlar i dessa motorer?
Att det är olika lyft och duration kan jag tänka mig men passar dom att byta emellan BB och x11?
Det var nån som undrade för jag har ett set "steg 2" kammar till övers!
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kamikaze kid skrev:
Ja dreven går att justera!
Men det är ingen kedja utan kugghjul.
Axeln dom sitter på är lite exentrisk!
Så du justerar spelet på drevet på balansaxeln gentemot vevaxeln!
Kan tänka mig att det börjar skramla efter ett tag då dessa kugghjul är rakskurna!
Så du kan lyssna på ljud därifrån på tomgång och justera när du tycker det börjar låta!
Passa dig bara för att lägga an det hela för hårt när den är kall...

Detta är min åsikt ...Jag har inte justerat sådana saker på min tidigare.
Men jag vet hur det funkar i praktiken!


Jag gjorde så att jag kastade bort dom dreven...Onödig dövikt :hihi

Vet du om det sitter samma kamaxlar i dessa motorer?
Att det är olika lyft och duration kan jag tänka mig men passar dom att byta emellan BB och x11?
Det var nån som undrade för jag har ett set "steg 2" kammar till övers!


Tackar och bockar för infon.

Vet inte säkert,men har inte hört att det skall skilja något mer än just lyft och duration.

Men jag kan höra runt :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Långa farbron skrev:
Tackar och bockar för infon.

Vet inte säkert,men har inte hört att det skall skilja något mer än just lyft och duration.

Men jag kan höra runt :)

Varsågod...

Vore trevligt om någon som vet om dessa kammar funkar mellan dessa motorer...
Kanske sugen på lite mer effekt? :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kamikaze kid skrev:
Varsågod...

Vore trevligt om någon som vet om dessa kammar funkar mellan dessa motorer...
Kanske sugen på lite mer effekt? :)

Jo det hade varit skoj :banana


Du har inte sett min film om att vara outlaw hör jag :rolleyes:

Det som ligger högst upp på listan är att få den att sluta låta som en elvisp,dvs på med ett par slip-on.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Långa farbron skrev:
Jo det hade varit skoj :banana


Du har inte sett min film om att vara outlaw hör jag :rolleyes:

Det som ligger högst upp på listan är att få den att sluta låta som en elvisp,dvs på med ett par slip-on.


Nej den har jag missat!
Får ta mig en titt... :)
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
då var det Chefen Martin du snackade med va :va
riktigt bra att ha o göra med, har nämligen jobbat för honom
på mcbudet :yoparty

Nåja, köp en sån mätare, riktigt gryma mätare :tummenupp :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top