Cykeldator på hojen

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Till er som redan monterat.

Har ni kontrollmätt att eran dator visar rätt hastighet
t.ex. genom att klocka er själva när ni kör 1km (finns uppmätta lite här och där)

Om så hur nära kom ni?
Programmerade ni om datorn med en ny "bättre" diameter om det inte stämde?
Eller kommer man tillräckligt nära?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
johan.simonsson skrev:

t.ex. genom att klocka er själva när ni kör 1km (finns uppmätta lite här och där)

Om så hur nära kom ni?

Jag kontrollerade lite mot gps senast jag var ute (har numer GPS i form av en A925 fast monterad på styret).
Det verkar iaf som om datorn visar 1-2% för lite. Jag mätte upp genom att rulla framhjulet ett varv och mäta sträckan...antagligen var jag lite slarvig.

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Dez skrev:
Jag mätte upp genom att rulla framhjulet ett varv och mäta sträckan
Jag med. Band ett tunt snöre tvärs däck och fälg och mätte sträckan mellan märkena som blev i backen. Kan vara att man ska lägga till några millimeter p.g.a. däcket blir större när man kör? Vilket som, vad mig anbelangar så är det är enbart mätningen av omkretsen som är enda felkällan, grejen är ju att själva datorn helt enkelt inte kan räkna fel så länge det inte är något knas med pulsgivaren. Kör man med en magnet per varv så är toleransen på hela körsträckan lika med +/- omkretsen på hjulet och ska man vara kärnkraftsnogrann i fallet med svarven härovan så ska värdet vara 1666.66666~ och inte 1667. Cykeldatorerna tar inte decimaler men jag kan bjuda på procenten. :3freak

Kör man dessutom mätningen på framhjulet så minskar man problemet med felvisning p.g.a. "hjulspinn" vid höga hastigheter.

MVH
PiPPi
http://HotRodHarley.com

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
jag kör också med en sigma 800.. lyckades få in givaren i hjulet.. :huvet Sen köpte jag en ny.. :tungan och så slog magneten sönder mottagaren.. :yoparty

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Aprilia RS250
På en RG500 sitter det ju tre stora mätare. Jag har tänkt ersätta hastighetsmätaren med en cykeldator. Den som känns ännu mer onödig är ju tempmätaren som är lika stor. Vet någon om en bra tempmätare i miniformat?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
johan.simonsson skrev:

Om så hur nära kom ni?

Var finns uppmätta km märken? Finns de någonstans i Skåne?

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Lifan LF125-T6
jag kör med en 800 och det funkar kanonbra.
Är man noga med att mäta hjulomkretsen, får man nog en skaplig noggrannhet. En av de första dagarna var jag lite byxis då jag hade sheriffen i hasorna, men det gick bra och det tog jag lite som ett kvitto på att den visade ok.

När det gäller temp köpte jag en liten söt mätare som ersätter påfyllningslocket på hojen. Finns på www.lois.de sök på ex artnummer 10034305 (ducati) kostar ca 30 träpengar..

Funkar kanonbra!

/ Hygge

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Aprilia RS250
Hygge skrev:
När det gäller temp köpte jag en liten söt mätare som ersätter påfyllningslocket på hojen. Finns på www.lois.de sök på ex artnummer 10034305 (ducati) kostar ca 30 träpengar..
Jag var nog lite otydlig, det är alltså vattentempen jag vill ha koll på. Snygg mätare annars. Dessutom kan jag meddela att den just nu reas för 20 eurosar...

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Bandit1200 skrev:
Var finns uppmätta km märken? Finns de någonstans i Skåne?

Nu när du säger det kan jag inte komma ihåg var jag sett dom.
Men man känner igen sträckorna med att de markeras med
ett stort "T" i vägrenen (ett i var ände).

Men jag har för mig att de finns på de större landsvägarna för de används
vid hastighetsövervakning från helikopter.

Kan någon komma på var de finns?

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Funderar på att köpa mig en Sigma 800, verkar kanon! :tummenupp
Har en liten tanke ang framtida projekt, skulle vara kul att under den tekniska utbildningen (Inom Abb) bygga en egen "cykeldator" att ha till hojen, även med varvräknare och diverse funktioner. Tänkta bara på det här med varv när jag räknade lite igår:

1. Går det att mäta varvtalet genom att "ta" impulser från CDI´n?
2. Är det möjligt att en hoj varvar 3000 varv/minut, och att det motsvarar 50 varv/sekund? Helt otroligt! Är det så pass? 200 varv/sekund är 1200/minut. Vilken otrolig hastighet, tänker jag fel?

Kul skolprojekt under 2:an, egna mätare till hojen! :näsblod
Kanske går att marknadsföra via Sporthoj? En blandning mellan cykeldator, hastighet, varv osv, med belysning. På en fin LCD skärm på 10x5 cm.. Ohh, vilken dröm! :hihi
/mvh Johan

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Varför det stora intresset att köra med cykeldator? :va Jag kan bara komma på ett skäl, säg att det inte är så. :confused:

Coola Ola

Guest
Ninjaboy skrev:
Varför det stora intresset att köra med cykeldator? :va Jag kan bara komma på ett skäl, säg att det inte är så. :confused:

Vilket är det då? Ett bra skäl är att cykeldatorer oftast har en tidtagare som bara går när hjulen rullar så du får exakt gångtid på hojen, som nån skrev. Trådskaparen angav ju dessutom sina skäl i första inlägget.

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
ang. sigma 800

Är displayen uplyst på sigma 800 ?
priset är ju helt okej och tänkte att man skulle köra en sådan om det nu finns nån belysning.

/blom

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Lite OT men får man även andvända cykeldator på bilar om vanliga mätaren lagt ner :confused:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
[blom] skrev:
Är displayen uplyst på sigma 800 ?
priset är ju helt okej och tänkte att man skulle köra en sådan om det nu finns nån belysning.

/blom

Nope tyvärr är den inte belyst....ska själv få ordningen på min montering och man kanske sätter nång diod på toppen så får man lite lyse.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept