Cykeldator

URRJocke

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
GSXR K7, Retta -00 & WR450F -05
Du som tipsade mig om cykeldator: Hur fixade du till magneten på fälgen och vad använde du för magnet och lim?

Köpte en på teknikmagasinet för 149 kr, så nu har jag i alla fall klocka :tummenupp . Tänkte jag skulle få resten att fungera också.

:) Jocke

Gurra H

Nu med hus på vischan!
Gick med
13 May 2003
Hoj
VFR 800FI
Hej!

Det var nog jag som pratade cykeldator med dig.

Magneten till min var avsedd för cykelekrar. Därför tiggde jag till mig en stump eker av cykelhandlaren. På den klämde jag fast magneten, med originalfästet. Sedan klippte jag av ekern strax ovanför och strax under fästet.
De kvarvarande stumparna böjde jag till öglor. Genom öglorna trädde jag vanliga "strajps" och spände fast det hela på en av ekrarna på hojen.

Inte den snyggaste lösningen, men den har fungerat i fyra år.
Jag passade på att göra monteringen i samband med att jag bytte däck. Då fick jag magneten med i balanseringen av franhjulet, om nu den lilla vikten gör så mycket skillnad.

Ett annat alternativ är att fästa magneten på ena bromsskivan, med någon form av superlim.
Har även hört talas om de som tagit en lite magnet från en freestyle-hörsnäcka och limmat fast den.

"Mottagaren" har jag haft svårare att få till på ett bra sätt.
Just nu sitter den på ena gaffelbenet med slangklämma och en modiferad "blindbricka" från en dator! Inte snyggt men fast sitter den!
Såg någon som satt den med "strajps" på hastighetsmätarvajern.
Och magneten på bromsskivan.

Du kan ju alltid ta en titt på mitt montage på måndag.

Mvh

Gurra

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
har också en cykeldator liggandes som jag tänkte montera, men jag gav upp efter ett tag, just för att jag inte hittade något bra sätt att fästa magneten och mottagaren.. men jag kanske får ett uppsving nu o kollar på det i helgen.. för det vore kul att ha iaf.. ;p
kostade ju ändå 300 spänn den däringa saken..

jocke, hoppas du lyckas med montering.. =)
/z

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
magnet

sensor

Bilderna är "stulna" från t955i.net, jag har gjort på samma sätt och limmat fast magneten på bromsskivan men jag fick sätta fast sensorn på ena gaffelbenet istället. Kan ordna fram bilder på min egen montering om så önskas... baksidan på magnetsaken sågade jag av med en bågfil så att den gick att limma fast.

URRJocke

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
GSX1100Gurra var det

Kollade på "så ser vi ut" (inte så skall det låta ;) ) och såg dig. Så nu vet jag vad du heter...

URRJocke

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Bra tips

Tack allihopa.

Det där med bromsskivan verkar vara ett bra alternativ. Skall ta och testa imorgon. Verkar dock som jag har köpt lite för billigt krafs, men jag skall testa i alla fall.

Zeal: Har du varit elitgymnast? Kul! Me too! Var tränade du? Jag körde i Uppsala (Gränby och Fyrishov), var aldrig med och tävlade (lyckades inte kunna varje gång) sedan gick jag över till Trampolin i stället och var med i ungdomslandslaget där.

Gurra H

Nu med hus på vischan!
Gick med
13 May 2003
Hoj
VFR 800FI
Jag tror nog det fungerar nästa lika bra med "billigt krafs" bara man monterar det ordentligt.

Fördelen med de "kända" märkena (ex. Sigma Sport som jag kör med) är att det finns reservdelar.
Ny mottagare med sladd kostar någon hundring. Kan behövas om man inte monterar ordentligt... Mottagaren blir väldigt konstig av att hamna i framhjulet i 100 knutar....
Ny magnet får man för några tior.

Sen var det ju någon i kön i måndags som pratade om "cykeldator" från VDO. Någon som känner till något om den?

Om du lyckas limma fast magneten på skivan så tala gärna om vilket lim du använt. Jag funderar på att göra samma sak, men det enda lim jag hade hemma var något fjoll-lim utan varningstext.

/Gurra

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Bra tips

svJocke skrev:
Tack allihopa.

Det där med bromsskivan verkar vara ett bra alternativ. Skall ta och testa imorgon. Verkar dock som jag har köpt lite för billigt krafs, men jag skall testa i alla fall.

Zeal: Har du varit elitgymnast? Kul! Me too! Var tränade du? Jag körde i Uppsala (Gränby och Fyrishov), var aldrig med och tävlade (lyckades inte kunna varje gång) sedan gick jag över till Trampolin i stället och var med i ungdomslandslaget där.

FYFAN!!! DET ÄR DÄR JAG KÄNNER IGEN DIG IFRÅN!! :hej :hej
hehe.. tränade okcså på fyrishov!
jag tyckte du var bekant... har sett dig förut åtminstonde.
hade galna jörgen som tränare på slutet.. ;p
kändes ett tag som om jag hade behövt betala hyra på fyrishov.. bodde i princip där. *s*
/z

Last edited:

URRJocke

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Re: Re: Bra tips

zeal skrev:
FYFAN!!! DET ÄR DÄR JAG KÄNNER IGEN DIG IFRÅN!! :hej :hej
hehe.. tränade okcså på fyrishov!
jag tyckte du var bekant... har sett dig förut åtminstonde.
hade galna jörgen som tränare på slutet.. ;p
kändes ett tag som om jag hade behövt betala hyra på fyrishov.. bodde i princip där. *s*
/z

COOOooolt! :hej Hade också Jörgen ett tag. Först hadde jag Janne, sedan Jörgen, sedan Herman och sist så körde bara jag och Anders.

Vad heter du? Vilka tränade du med? Vilka år var du där?

Då känner du kanske Anders, Kelam, Bill, Micke P, Madde, punkar-systrarna, tvillingarna och alla de andra?

Världen är liten och den krymper... :rock

PS Känndes som om jag också bodde i C-hallen (körde gymnastik bara ett par måndader där sedan vart det trampolin). Tränade ungar i 5 år efter det att jag la av också (Trampolin).

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Bra tips

svJocke skrev:
COOOooolt! :hej Hade också Jörgen ett tag. Först hadde jag Janne, sedan Jörgen, sedan Herman och sist så körde bara jag och Anders.

Vad heter du? Vilka tränade du med? Vilka år var du där?

Då känner du kanske Anders, Kelam, Bill, Micke P, Madde, punkar-systrarna, tvillingarna och alla de andra?

Världen är liten och den krymper... :rock

PS Känndes som om jag också bodde i C-hallen (körde gymnastik bara ett par måndader där sedan vart det trampolin). Tränade ungar i 5 år efter det att jag la av också (Trampolin).

Claes, heter jag.
Cool.. först ska jag säga att jag o namn = :eek: :confused:
men robert, pär, daniel är några namn jag lagt på minnet. men ansikten går superbra. tränade fram till ´95. sista åren på fyrishov i C-hallen.
/z

URRJocke

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Bra tips

zeal skrev:
Claes, heter jag.
Cool.. först ska jag säga att jag o namn = :eek: :confused:
men robert, pär, daniel är några namn jag lagt på minnet. men ansikten går superbra. tränade fram till ´95. sista åren på fyrishov i C-hallen.
/z

H.m. jag är lika kass på namn... Pär..är det långhåriga Pär? I så fall har jag kört med honom cokså i början. Daniel känns också igen, blond elle?

Jag körde gymnastik fr. kanske -82 till kanske -86 sedan började jag med trampolin och höll på till typ -90 aktivt själv och sedan tränade jag kids till -95.

Så antaligen så har du tränat gymnastik när jag tränade kid i trampolin i c-hallen. Tror att jag börjar koppla vilket gäng i alla fall. Tror inte det var långhåriga pär för han och jag körde tidigt. Men då antar jag att du körde samtidigt som Johan Haglöw, Daniel, Niklas (rödhårig och hans lillebror) mfl. Robert föresten var han störst, lång och kraftig, i gänget?

:)

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Bra tips

svJocke skrev:
H.m. jag är lika kass på namn... Pär..är det långhåriga Pär? I så fall har jag kört med honom cokså i början. Daniel känns också igen, blond elle?

Jag körde gymnastik fr. kanske -82 till kanske -86 sedan började jag med trampolin och höll på till typ -90 aktivt själv och sedan tränade jag kids till -95.

Så antaligen så har du tränat gymnastik när jag tränade kid i trampolin i c-hallen. Tror att jag börjar koppla vilket gäng i alla fall. Tror inte det var långhåriga pär för han och jag körde tidigt. Men då antar jag att du körde samtidigt som Johan Haglöw, Daniel, Niklas (rödhårig och hans lillebror) mfl. Robert föresten var han störst, lång och kraftig, i gänget?

Hej !!

jo, nu börjar allt falla på plats.. det stämmer nog bra det där!
då var du alldeles säkert tränare vid trampolinen där ja.. ;p
robert = roberts pappa var tränare ett tag där också. men beskrivningen kan nog stämma på han..

ja, johan var väl hjälptränare till oss om jag inte minns fel.. han höll på rätt hårt med barr o räck. pär var korthårig med glasögon.. så det var inte den pär. men rätt grupp är det med sanning. började träna -87 - fram till 95 eller så.
KUL! får snacka lite skit på måndag sen då ;)

/z

URRJocke

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bra tips

zeal skrev:
Hej !!

jo, nu börjar allt falla på plats.. det stämmer nog bra det där!
då var du alldeles säkert tränare vid trampolinen där ja.. ;p
robert = roberts pappa var tränare ett tag där också. men beskrivningen kan nog stämma på han..

ja, johan var väl hjälptränare till oss om jag inte minns fel.. han höll på rätt hårt med barr o räck. pär var korthårig med glasögon.. så det var inte den pär. men rätt grupp är det med sanning. började träna -87 - fram till 95 eller så.
KUL! får snacka lite skit på måndag sen då ;)

/z

Sjukt... Jepp, syns på måndag!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...