Cykeldator...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ulf_lundin skrev:
Ta med en gps på hojen när du ska kalibrera cykeldatorn. Om du vill ha den så exakt som möjligt, nota bene.
/u

Tror nästan det är de enda rätta. Tejpa fast en gps på styret..
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ulukai skrev:
Varför skaffar man nåt sånt? Är nybörjare så jag e inte bra på sånt här.

Det är väl inte helt ovanligt att folk kopplar ur mätaren för slippa få för många mil på mätaren. Då kan en cykeldator vara ett billigt sätt att hålla koll på hastigheten. Fortfarande är ju inställningen bland MC-folk att en hoj är kass, skrot eller redo för helrenovering vid 6000mil (vilket kan gälla för luftkylda 70-talsholkar). Märkligt nog kryllar det av 10-15 år gamla hojar som bara gått 3500 mil....
Fast man får ju klocka i cykeldatorn också såklart.
Säkert...
 

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Norrköping
Hoj
XR650 Superjävelmotard
cykeldatan

Pebl skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att folk kopplar ur mätaren för slippa få för många mil på mätaren. Då kan en cykeldator vara ett billigt sätt att hålla koll på hastigheten. Fortfarande är ju inställningen bland MC-folk att en hoj är kass, skrot eller redo för helrenovering vid 6000mil (vilket kan gälla för luftkylda 70-talsholkar). Märkligt nog kryllar det av 10-15 år gamla hojar som bara gått 3500 mil....
Fast man får ju klocka i cykeldatorn också såklart.
Säkert...


Jomen, det var ganska enkelt att montera

1. Passa in sensorn ( mitt fall skulle den fast på oket ) borra och skruva fast
2. Borra litet hål i skivan för magnethållare ( gick obra pga borrsmältning, högt varv är obra)
3. Bli arg och poxa dit en magnet i befintlig öppning
4. Bli mer upprörd över att få luft i bromssystemet samtidigt som bromsvätskeflaskan välter ut och snabbt gör sig av med vad man behöver

Bild1. Se den fina magneten, och nya lufthålet i skivan....
Bild2. Sensorns placering
Bild3. Cykeldatan display i full frontal

Öh inser nu att det var fel inlägg jag svarade på Pebl... men nu vet ni att det är enkelt att montera..hehehe
 

Bifogat

  • magnetSH.jpg
    magnetSH.jpg
    112.7 KB · Visningar: 78
  • sensorSH.jpg
    sensorSH.jpg
    131.1 KB · Visningar: 75
  • mätareSH.jpg
    mätareSH.jpg
    121.9 KB · Visningar: 74
Last edited:

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
!

Min sitter i skivan fanns hål som det bara var att vålda ditt orginal magneten och sensorn sitter monterad på en liten hemmagjord distans på insidan av framskärms fäste funkar fin fint.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så här fäste jag min givare/magnet.
En bit dubbelhäftande tejp under magneten.
En bit svart gaffatejp ovanpå halva magneten.
Sitter som berget.
Lite dålig bild men ni fattar.
 

Bifogat

  • FD_1.jpg
    FD_1.jpg
    61.2 KB · Visningar: 73

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
:tummenupp Jag har limat fast sändaren på fälgens yterkant, funkar kannon det ska vara max 1-2 mm emelan givaren & sändaren så funkar det.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag köpte SigmaSport 401 på www.clasohlson.se , 109:- och en 10-pack d10*3mm neodymiummagneter för 49:-. En magnet som sitter av egen kraft på bromsskivan och ett litet fästbläck till givaren, kabelförlängning till instrumenteringen. Magneten sitter som berget och skulle den mot förmodan flyga av har jag nio till. Monterade på bakhjulet.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Update:
Med två givarmagneter på bromsskivan istället för en och halverad omkrets i kalibreringen blev uppdateringen betydligt bättre. Rekommenderas, särskilt för stadstrafik.
 

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Blackeberg
Hoj
KTM 625 SXC -05
Ugluk skrev:
Update:
Med två givarmagneter på bromsskivan istället för en och halverad omkrets i kalibreringen blev uppdateringen betydligt bättre. Rekommenderas, särskilt för stadstrafik.

Tack för ett kanontips!!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
har pulat till själva givaren å det däringa nu... Vad är det för magneter man kan mecka på själv istället då??? Var köper man dom? Funderade på att sätta den fälgkanten men blir det inte obalans då???

/H
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T

Bifogat

  • magnet.JPG
    magnet.JPG
    14.2 KB · Visningar: 44
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top