Cykeldatorer 300km/h??

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Har i ett par dagar sökt efter lämpliga cykeldatorer på nätet! :huvet Vill ha en som går upp till 300km/h, men hittar bara upp till 200! ¨ån som har några tips! Gärna också med belysning!

Tackar på förhand!!
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
luka skrev:
Tjena!

Har i ett par dagar sökt efter lämpliga cykeldatorer på nätet! :huvet Vill ha en som går upp till 300km/h, men hittar bara upp till 200! ¨ån som har några tips! Gärna också med belysning!

Tackar på förhand!!

Sigma har ett gäng som klarar 300.
t.ex. bc800. ingen belysning dock
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lyse

Sigma har ett (fult) tillbehör som ger belysning på deras datorer. Kostar ca. 150:-
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
En vanlig Sigma BC800 klarar 300 km/h och säljs för två hundra eller så och är populär för mc (köp extra sladd för bakhjulsmontering eller klipp och löd ihop med annan sladd). Själv kör jag just nu med sådan utan belysninig men tänkte dra ut den "riktiga" hastighetsmätarens lyse (via liten 14v/0.5 ampere lampa), att köra batteridrivet känns som att man får byta ganska ofta...
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Vilken e det som går över 300 då? Det ser ut som en Sigma..sitter på en R1 i en mpeg. från FuelMedia...??
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
heliac skrev:
Vilken e det som går över 300 då? Det ser ut som en Sigma..sitter på en R1 i en mpeg. från FuelMedia...??
Jag har en VDO Cytec C08 som jag köpte hos den lokala cykelhandlaren för 249:-, och enligt instruktionsboken ska den klara 340 km/h.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
mheel skrev:
Hehe den firman ligger i kristianstad.

Adrian_J
Hur monterade du det på din cykel?

Skruvade tillbaka hållaren i plåt som den gamla hastighetsmätaren satt på, sen limmade jag fast hållaren till mätaren på denna med superlim och droog ett par stripes genom ett hål. Lite svårt att förklara, blev väldigt bra iaf. Sen i med magneten i ett förborrat hål på bromsskivan (KTM & Husaberg), passade perfekt. Därefter gängar man i själva "sensorn" i ett hål i bromsoket, precis som KTM/Husaberg 03 original. Tog 30 min.

Är väldigt nöjd med mätaren, min var förinställd på 21.55 tum så jag behövde inte mäta och dona utan bara köra efter en viss programmering såsom klocka mm. Enda nackdelen jag sett är att man måste programmera om allt när man raderar hur långt och länge man kört, tar iofs bara 5 min, men lite irriterande. Kanske jag som gör fel dock, läser sällan manualer, brukar börja med att trycka och hoppas på det bästa :)
 
Last edited:

Ea

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Honda Hornet 600
Har en liten fråga . varför sätter folk / Fä på cykeldatorer på hojar.?
Visar de hastigheten nogrannare? lr é det bara en cool grej med det digitala.?
(undrarar bara) :confused:
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Adrian_J skrev:
Skruvade tillbaka hållaren i plåt som den gamla hastighetsmätaren satt på, sen limmade jag fast hållaren till mätaren på denna med superlim och droog ett par stripes genom ett hål. Lite svårt att förklara, blev väldigt bra iaf. Sen i med magneten i ett förborrat hål på bromsskivan (KTM & Husaberg), passade perfekt. Därefter gängar man i själva "sensorn" i ett hål i bromsoket, precis som KTM/Husaberg 03 original. Tog 30 min.

Är väldigt nöjd med mätaren, min var förinställd på 21.55 tum så jag behövde inte mäta och dona utan bara köra efter en viss programmering såsom klocka mm. Enda nackdelen jag sett är att man måste programmera om allt när man raderar hur långt och länge man kört, tar iofs bara 5 min, men lite irriterande. Kanske jag som gör fel dock, läser sällan manualer, brukar börja med att trycka och hoppas på det bästa :)

Jag var och köpte mig en sådan idag. Ser väldigt bra ut. Kollade med monteringen och det ska inte vara några problem. Den är mindre än vad jag hade förväntat mig , men det tycker jag bara är positivt.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ea skrev:
Visar de hastigheten nogrannare?
Eftersom man kan ställa om dom så kan man få dom noggrannare än den vanliga. Om man gör det bra vill säga. Annars blir det bara lite placeboeffekt, ser väldigt noggrannt ut m 3-4 siffror....

Gps förmodligen det bästa sättet att kalibrera, mäta däcks-omkretsen låter inte så noggrannt.(EDIT: Går ju oxå att kolla felvisningen m gps på sin vanliga hast.mätare; Duger ju rätt bra för normala ändamål. (Vilka andra ändamål det finns vet jag inte.))

Sen vet jag inte om nån verkligen orkat kolla hur bra kalibreringen stämmer över hastighetsregistret. Har inte sett nån berätta om det.

Sen har man en helt annan användning för dom, nämligen när man kör efter roadbook, t.ex. 100 % grus, 4dgrs enduron o dyl. Men då är det tripmätaren som är intressant.
/u
 
Last edited:

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
drevar man om nyare knarrar så stämmer inte hastighetmätaren

nog därför en del kör med sånna
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Ea skrev:
Har en liten fråga . varför sätter folk / Fä på cykeldatorer på hojar.?
Visar de hastigheten nogrannare? lr é det bara en cool grej med det digitala.?
(undrarar bara) :confused:

Jag tycker det är coolare med monolog, men det är en smak sak? :va
 

yzf600r

Dunderkatten
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Örebro län
Hoj
Yamaha YZF600R
Det finns VDO C08 på Touring butiken http://www.touring.se den kostar 298:- och visar nuvarande hastighet, maxhastighet, snitthastighet, total färdsträcka, trippmätare, körtid och har även en 24 timmars klocka. visar upp till 399 km/tim. Står inget om ingyggt ljus.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Ea skrev:
Har en liten fråga . varför sätter folk / Fä på cykeldatorer på hojar.?
Visar de hastigheten nogrannare? lr é det bara en cool grej med det digitala.?
(undrarar bara) :confused:

Och vissa stänger samtidigt av orig.mätaren för att den inte ska ha gått så långt..........
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
För varv tider på bana och eventuellt noggrannare hastighet kan jag förstå införskaffandet av cykeldator till mc.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top